کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۸۴۹
تاریخ خبر:

۱۴ نکته درباره مهلت جدید ثبت‌نام در مسکن ملی

روزنامه هفت صبح | پیامک‌هایی که از دیروز ارسال شده‌اند، نصف ثبت‌نام‌ کنندگان قبلی را ناامید می‌کند و در عوض شانس تصاحب یکی از واحد‌های مسکن ملی برای افراد جدید ایجاد می‌شود. ارسال پیامک‌های سرنوشت‌ساز برای متقاضیان طرح مسکن ملی از دیروز آغاز شده است.

در این پیامک‌ها اعلام شده که متقاضی از نظر قانونی شرایط استفاده از طرح را دارد یا نه. حدود نصف کسانی که گوشی‌شان صدایی کوتاه می‌دهد و متن ارسالی را می‌خوانند، دست‌خالی می‌مانند چون نتیجه بررسی شرایطشان منفی بوده است. با این‌حال جای ثبت اعتراض و درخواست بررسی مجدد وجود دارد. با حذف و ابطال بخش قابل تو‌جهی از ثبت‌نام‌ها، کسانی که در دور اول جا مانده بودند به‌زودی می‌توانند شانس‌شان را امتحان کنند.

شرایط ثبت نام طرح مسکن ملی

* یک: پایش اطلاعات متقاضیان مسکن ملی در چهار موضوع فرم «ج»، مالکیت شخصی، استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید مسکن و سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به‌جز شهرهای جدید انجام شده است. با انجام این کار مشخص شد، از مجموع ۲۴۰هزار نفری که در مرحله اول ثبت‌نام کرده‌اند، ۵۸درصد افراد واجد شرایط دریافت مسکن بودند.

* دو: براساس پایش استان‌های اردبیل با ۶۶درصد، خوزستان ۶۴درصد، سیستان‌وبلوچستان و کرمانشاه با ۶۲درصد دارای بیشترین درصد ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرایط بودند و استان‌های سمنان با ۳۵درصد، خراسان جنوبی ۳۹درصد و مرکزی ۴۱درصد دارای کمترین افراد واجد شرایط طرح مسکن ملی بودند. در استان تهران ۴۶.۵درصد از افراد ثبت‌نام‌کننده واجد شرایط بودند.

* سه: بعد از ارسال پیامک، فرد با کد رهگیری که در اختیار دارد، به سایت مراجعه می‌کند و در آنجا محلی که باید مدارک خود را ببرد، مشخص می‌شود که عمدتا اداره راه و شهرسازی استان است و آنجا سابقه سکونت و مستندات فرد کنترل می‌شود.

* چهار: ارسال پیامک به متقاضیان براساس حروف الفبا است تا متقاضیان به راحتی ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

* پنج: افرادی که پیامک برایشان ارسال نشود با مراجعه به سایت می‌توانند دلیل واجد شرایط نبودن خود را مشاهده کنند و اگر اعتراض دارند از ابتدای اسفند با دریافت کد رهگیری اعتراض کنند.

* شش: مرحله دوم ثبت‌نام قبل از پایان سال صورت می‌گیرد. قرار است در صورت ایجاد ظرفیت جدید در هر استان ثبت‌نام در آن انجام شود.

* هفت: طرح مسکن ملی با هدف ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است. هدف از اجرای این طرح خانه‌دار کردن بخشی از جامعه است که واحد مسکونی ملکی در اختیار ندارند.

* هشت: مبلغ وام طرح اقدام ملی مسکن ۷۵میلیون تومان است. جزئیات منتشرشده از این وام نشان می‌دهد، نرخ سود بازپرداخت آن ۱۸درصد است که رقم نسبتا بالایی به‌نظر می‌رسد. دوره ساخت خانه‌ها حداکثر دوسال است و بعد از آن پرداخت اقساط شروع می‌شود. دوره بازپرداخت اقساط وام طرح اقدام مسکن ملی حدود ۱۰سال است و اقساط ماهانه آن رقمی ‌حدود یک‌و‌نیم‌میلیون تومان خواهد بود.

* ۹: اولین شرط برای ثبت‌نام در طرح اقدام مسکن ملی این است که فرم «ج» متقاضی سبز باشد. یعنی متقاضی نباید تاکنون از امکانات دولتی و نهادهای عمومی ‌در حوزه مسکن استفاده کرده باشد. به این ترتیب اگر متقاضی زمین، مسکن یا تسهیلات وام مسکن دریافت کرده باشد، امکان ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن برایش وجود ندارد.

* ۱۰: امکان ثبت‌نام طرح اقدام مسکن ملی برای مجردها وجود ندارد. به عبارتی متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد. البته تبصره‌ای خاص در این زمینه وجود دارد؛ پیش‌بینی شده است، زنان خودسرپرست با حداقل ۳۵سال سن امکان ثبت نام در طرح مسکن ملی را داشته باشند.

* ۱۱: شهری که در طرح اقدام مسکن ملی ثبت می‌کنید، باید همان شهری باشد که پنج‌سال اخیر در آن سکونت داشته‌اید. به عبارتی نمی‌توانید از یک شهر، برای طرح اقدام ملی مسکن در شهر دیگر استفاده کنید.

* ۱۲: شرط دیگر ثبت‌نام طرح اقدام مسکن ملی ، توانایی تامین هزینه ساخت است. به عبارتی متقاضی به غیر از تسهیلات ۷۵میلیونی، باید سرمایه کافی برای ساخت مسکن را داشته باشد. به این ترتیب دریافت وام تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن، مشروط به سپرده‌گذاری ۳۰میلیون تومانی در بانک مسکن است تا بنیاد مسکن مطمئن شود، متقاضی توانایی تامین هزینه‌های ساخت مسکن را دارد.

این ۳۰میلیون تومان تا زمان اجرای پروژه ساخت نزد بانک باقی می‌ماند. طوری که ۲۵میلیون تومان آن همراه قسط اول وام و بعد از اجرای فنداسیون و پنج‌میلیون تومان دیگر همراه قسط دوم وام، در مرحله اجرای اسکلت بازگردانده خواهد شد. کسانی که در صندوق مسکن یکم برای دریافت وام مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند از همان سپرده برای ثبت‌نام در طرح اقدام مسکن ملی استفاده کنند و نیازی به سپرده‌گذاری مجدد ندارند.

* ۱۳: یکی دیگر از شرایط مندرج در سامانه آباد بنیاد مسکن برای ثبت‌نام طرح اقدام مسکن ملی ، توانایی پرداخت ماهانه حداقل یک‌و‌نیم‌میلیون تومان اقساط وام است که بعد از پایان کار ساخت خانه‌ها از متقاضیان دریافت می‌شود.

* ۱۴: میانگین هزینه ساخت در طرح اقدام مسکن ملی متری دو‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد بود و واحدهای مسکونی این طرح بین ۷۵ تا ۱۰۰متر زیربنا دارند. با این حساب قیمت تمام‌ شده هر واحد مسکونی در این طرح بین ۱۸۷ تا ۲۵۰میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

کدخبر: ۳۰۷۸۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر