کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۵۰۹
تاریخ خبر:

شب پوزش و دلجویی از ‌مخاطبان

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | بعد از اعلام رسمی دلیل واقعی سقوط هواپیمای اوکراینی چند ویژه برنامه روی آنتن شبکه‌های مختلف رفت. این برنامه‌ها یک وجه مشترک داشتند و آن عذرخواهی از بیننده‌ها بود. دیگر مشخصه هر کدام را نیز بررسی کرده‌ایم . صبح روز شنبه همه شوکه شدند و اهالی رسانه دوچندان گرفتار شوک شدند.

تحلیل‌هایی که پیش از آن درباره دلایل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی نوشتیم با بیانیه رسمی ستاد کل نیروهای مسلح نقش بر آب شد. شبکه‌های تلویزیونی بعد از این ماجرا و نیز صحبت‌های سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند ویژه برنامه روی آنتن فرستادند که بخشی از آن پوزش از بیننده‌ها بود. هر کدام چگونه به مصاف ماجرا رفتند؟

*** شبکه دو |گفت‌وگوی ویژه خبری
پنجشنبه شب گفت‌وگوی ویژه خبری از رئیس سازمان هواپیمایی کشور دعوت کرد و او هم با ادله توضیح داد امکان ندارد هواپیما مورد اصابت قرار گرفته باشد. این گفت‌وگو بازتاب زیادی داشت اما بعد از بیانیه رسمی، ستاد کل سازمان هواپیمایی داستان را عوض کرد. گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه شب با تیتر«نحوه اطلاع‌رسانی درباره پرواز ناتمام تهران- اوکراین» سراغ ماجرا رفت. سید محمد موسوی مجری این برنامه ابتدا اشاره کرد که حال مردم ایران خوب نیست و دلیل آن را‌« فاجعه سقوط هواپیما و نحوه اطلاع‌رسانی» دانست.

کار خوب این برنامه مرور فوری همه اتفاق‌ها بود که مصاحبه رئیس سازمان هواپیمایی را هم در برمی‌گرفت. مجری گفت که قصد دعوت از مسئولان را داشته اما همگی قول روزهای آینده را داده‌اند. مهدی بختیاری کارشناس مسائل دفاعی در استودیو بود و خیرالله پروین کارشناس حقوقی و پیام تیرانداز کارشناس رسانه روی خط آمدند.بختیاری معتقد است که اپراتور تحت استرس، فشار شدید و زمان کم دست به چنین کاری زده و پیام تیرانداز تاکید داشت اعتماد رسانه لطمه خورده و باید بازیابی شود.

*** شبکه سه| پرونده ویژه
برنامه یک ساعته شبکه سه تحلیلی‌تر بود و عمده بحث به اصل حادثه اختصاص داشت. مهدی خانعلی زاده ابتدا از اتفاق پیش آمده ابراز تاسف کرد و در ادامه سید محمد مرندی استاد دانشگاه که خودش رزمنده بوده و در کربلای ۴ غواص بوده به تشریح ماجرا پرداخت. او عقیده دارد هدف از واکنش‌های سلبی، تضعیف نیروهای مسلح و کشور ایران است.

او توضیح داد که شرایط جنگی بوده و چنین اتفاق تلخی محتمل است.مهدی پاریاب کارشناس دفاعی هم با گراف و داده‌ها هم به شرح ماوقع پرداخت که نشان می‌داد این خطا چگونه رخ داده. او در پایان سکوت چند روزه در برابر این اتفاق تلخ را غیرحرفه‌ای دانست:«نتوانستیم توضیحات منطقی و درستی ارائه دهیم تا افکار عمومی به راحتی بپذیرد.»

*** شبکه خبر| دو گفت‌وگوی ویژه
خسروی مجری و گوینده شبکه خبر ابتدا در برنامه گفت‌وگوی ۱۸:۳۰ میزبان حمیدرضا مدقق بود. این دو در قالب «آسیب شناسی عملکرد رسانه‌ها در حادثه هواپیمای اوکراین» به این مسئله پرداختند. مدقق عقیده دارد:«برخی مسئولان به مفهومی به نام جنگ رسانه‌ای اعتقاد ندارند.» این مجری سپس از مخاطبان شبکه خبر عذرخواهی کرد و توضیح داد که اطلاعات غلط به رسانه‌ها داده شده.

او دو پرسش هم مطرح کرد:« چرا برخی مراجع رسمی سکوت کردند؟ چرا رسانه را به سمت مسیر نادرست سوق دادند؟ خسروی هم رسما از بیننده‌ها پوزش خواست. او ساعتی بعد با برنامه تیتر امشب میزبان کنعانی مقدم تحلیلگر و حسن عابدینی کارشناس مسائل رسانه بود.

*** شبکه افق |جهان آرا
برنامه جهان آرا شبکه افق هم از نادر طالب زاده و صادق کوشکی دعوت کرد تا ماجرای اصابت موشک به هواپیما را تحلیل کنند. در این گفت‌وگو هم عذرخواهی بود و هم تمجید از صداقت سردار حاجی زاده. ضعف کار رسانه‌ای هم مورد نقد قرار گرفت.کوشکی اینطور نظرش را بیان کرد:«در مواقع بحران ستاد رسانه‌ای بحران نداریم.» بحث به مسائل دیگر هم کشیده شد.

مثلا کوشکی گفت :«کسانی به بهانه این حادثه تلخ می‌خواهند کشور را درگیر ناامنی‌هایی مثل اتفاقات آبان ماه کنند.» نادر طالب‌زاده هم شکوه و عظمت تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی را یادآور شد و از قول یک مقام آمریکایی نقل کرد که چنین مراسمی هرگز برای ژنرال‌های آمریکایی برگزار نخواهد شد…. .

کدخبر: ۳۰۳۵۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر