کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۶۹۶
تاریخ خبر:

شب‌های سوت و کور سیما در آستانه فصل تعطیلات

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| برای پی بردن به حال و روز تلویزیون نیاز نیست مخاطب پیگیر و حرفه‌ای باشید. کافی است شب‌ها کنترل دست بگیرید و شبکه‌ها را بالا و پایین کنید. با چه سریال خوبی مواجه خواهید شد و کدام برنامه انگیزه تماشا در شما ایجاد می‌کند؟ احتمالا انتخاب‌های‌تان معدود است و اگر اهل فوتبال باشید، به پخش زنده مسابقات هم اشاره می‌کنید.

تلویزیون همیشه اوج و فرود داشته و حالا جزو دفعاتی است که بدترین شب‌ها را از نظر داشتن برنامه و سریال خوب، تجربه می‌کند. اگر چند استثنا از جمله «عصر جدید» نمی‌بود، اوضاع خراب‌تر می‌شد. تازه؛ به‌زودی پرونده مسابقات فوتبال بسته می‌شود و یک ابزار مهم از دست می‌رود. آن هم در حالی که فصل تعطیلات نزدیک است و نیاز به محتوای سرگرم‌کننده بیش از پیش احساس می‌شود.

ناکامی مطلق شبکه یک
بر اساس یک عادت دیرینه، مخاطب از شبکه یک انتظار سریال‌های جذاب دارد. سال پیش اما این شبکه رو به بازپخش آورد و در سال جاری خیلی زود مجبور به این کار شد. حالا سریال تکراری «نون خ ۳» روی آنتن شبکه یک است و ناگفته پیداست که بخش زیادی از مخاطب را ناامید کرده. در این شبکه شب‌ها نمی‌توان برنامه جذاب هم یافت چرا‌که طبیعی است از «ثریا» ، «اتم» و «صف اول» چنین انتظاری نمی‌رود. همین شرایط بر کنداکتور منتهی به شب شبکه یک حاکم است؛ زمانی که «دستپخت» و «مسابقه ایران» پخش می‌شوند.

تلاش ناکام شبکه دو
به ظاهر شرایط شبکه دو بهتر از شبکه یک است اما در عمل تفاوتی احساس نمی‌شود. کنداکتور این شبکه بعد از حذف گفت‌و‌گوی ویژه خبری نفس کشید اما برنامه‌ها قدرت همراهی مخاطب را ندارند. این شبکه در ساعت پخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری، برنامه «هزار راه نرفته» را پخش می‌کند که مخاطب خاص و معدود دارد. کمی پیش از آن مسابقه تلفنی «دو در دو» را روی آنتن می‌فرستند که سال‌هاست دوره این مسابقه‌ها تمام شده.

این شبکه ساعت ۲۳ سریال «پلاک ۲» را در کنداکتور قرار داده که فاقد کیفیت است و پیش‌تر درباره‌اش نوشتیم. بعد از آن‌، مسابقه «محلا» روی آنتن می‌رود که این مسابقه مذهبی هم مخاطب خاص دارد. برنامه هفتگی «احوالپرسی» هم دیگر برنامه ناموفق شبکه دو است. در این شبکه همچنان سریال «از سرنوشت ۴» روی آنتن است که بارها ضعف‌هایش را برشمردیم و نظرسنجی رسمی تلویزیون نشان می‌دهد توفیقی پیش مخاطب به‌دست نیاورده.

شبکه سه؛ فقط عصر جدید
مسابقه «عصر جدید» نه‌تنها برگ برنده شبکه سه که برگ برنده این روزهای تلویزیون است. این برنامه شنبه‌ها و یکشنبه‌ها توجهات را به سمت خود جلب می‌کند و روزهای خوش تلویزیون را به یاد می‌آورد. در شب‌های دیگر اما فقط پخش زنده مسابقات فوتبال است که برای شبکه سه بیننده می‌آورد.

حتی برنامه هفتگی «فوتبال برتر»، بنا به آمار رسمی تلویزیون قادر به جذب مخاطب حداکثری نیست. مسابقه کارآفرینی «میدون» برای طیف خاصی از مخاطبان همراهی‌برانگیز است و بعد از چند فصل جذابیت خود برای مخاطب عام را از دست داده. در این شبکه «زوجی نو» هم هست که خب یک برنامه غیرقابل دفاع است و هر چه جلوتر می‌رود جذابیت اولیه را از دست می‌دهد. «حکم رشد» سریال شبکه سه است که روز گذشته درباره ضعف‌های آن نوشتیم و اصولا انتظار جذب مخاطب با این سریال‌ها ‌گزاف است.

نسیم در حسرت اوج
شبکه نسیم به دو برنامه «خندوانه» و «دورهمی» تکیه دارد که بعد از «عصر جدید» برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون محسوب می‌شوند. این شبکه در سال‌های اخیر از روزهای اوج فاصله گرفته و همه امیدش به این دو برنامه است. تازه خود این برنامه‌ها شرایط گذشته را ندارند و نمی‌توان انتظار داشت بار موفقیت نسیم را به دوش بکشند. این شبکه نیازمند خانه‌تکانی اساسی است.

دیگر شبکه‌ها
وقتی شبکه‌های پرمخاطب چنین شرایطی دارند، تکلیف دیگر شبکه‌ها روشن است. در این میان شبکه ورزش به دلیل پخش زنده مسابقات می‌تواند انتخاب گروهی از مخاطبان باشد. در آخر هفته هم برنامه «فوتبال ۱۲۰» و «ویدئو چک» بخشی از مخاطب شبکه ورزش را تامین می‌کنند که اولی این هفته به پایان می‌رسد. القصه، این شب‌ها نه محتوای سرگرم‌کننده به اندازه کافی یافت می‌شود و نه محتوای آموزشی. حتی شبکه چهار سری برنامه‌های هنری خود را تعطیل کرده و برنامه‌های تحلیلی آن مثل «سوره» فاقد ایجاد جریان در فضای فکر جامعه هستند.

کدخبر: ۴۵۷۶۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر