کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۰۵۴
تاریخ خبر:

شایعات و واقعیات درباره مدیران جدید رایتل و تالیا

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | دو اپراتور رایتل و تالیا این روزها در حال تغییرات مدیریت و مجموعه خود هستند تا بتوانند به میدان رقابت با ایرانسل و همراه اول بازگردند. طبعا برای رسیدن به چنین اهداف بلند پروازانه‌ای لازم است از مجموعه بهترین تیم‌های مدیریتی که هم تجربه و هم تحصیلات مرتبط با این فعالیت‌ها را دارند انتخاب شوند.

با این وجود فعلا خبرها نشان می‌دهد که این اپراتورها تصمیمی ندارند از این قاعده استفاده کنند. مثلا مدیرعامل جدید تالیا که روز گذشته انتخابش رسانه‌ای شد، جزو افرادی است که در زمینه اجرای تلویزیونی و روابط عمومی سابقه دارد. یا فردی که گفته می‌شود قرار است برای مدیرعاملی رایتل انتخاب شود، در زمینه تبلیغات فعال بوده و مدیر مسئول یک روزنامه تبلیغاتی نیز هست. موضوعی که حتی مورد انتقاد شدید وزیر ارتباطات قرار گرفت. در این گزارش این دو مورد را مرور می‌کنیم.

*** مورد تالیا
ابتدا بگذارید خبر اصلی که درباره انتخاب مدیرعامل تالیا منتشر شده را بخوانیم: «شاهین آرپناهی مدیرعامل اپراتور تالیا شد. به گزارش عصر ایران، پیرو تشکیل مجمع عمومی عادی شرکت گسترش ارتباطات تالیا اعضای جدید هیأت مدیره این شرکت انتخاب و در اولین جلسه هیأت مدیره، شاهین آرپناهی به عنوان مدیرعامل جدید تالیا انتخاب و معرفی شد. شاهین آرپناهی پیش از این مدیرکل ارتباطات و سخنگوی همراه اول بود. وی پیش‌تر مدیرکل برند و ارتباطات اپراتور رایتل و سخنگوی این اپراتور بود که خلق و رونمایی از برند رایتل از جمله اقدامات شاخص آن مقطع شمرده می‌شود.

وی همچنین دارای مدرک کارشناسی آمار و کارشناسی ارشد آمار ریاضی است. انتظار می‌رود که با تغییرات مدیریتی صورت گرفته، شاهد دور جدیدی از فعالیت اپراتور تالیا و احیا و بازیابی جایگاه تالیا به عنوان یک اپراتور در صنعت تله کام کشور باشیم.» اگر نام این فرد برایتان آشنا است باید یادآوری کنیم او قبلا مجری برنامه «گلبرگ» بود که هر پنجشنبه از شبکه سوم سیما پخش می‌شد. برنامه‌ای که کارشناس روحانی آن (حجت‌الاسلام دهنوی) به طور معمول درباره روابط دختر و پسر صحبت می‌کرد و به شهرت فراوانی رسیده بود.

در سال ۱۳۸۸ روزنامه جام‌جم مصاحبه‌ای با آرپناهی داشت و درباره او نوشته بود: «آرپناهی که فوق‌لیسانس آمار دارد؛‌ ۲۵ تیر ۵۸ در اهواز به دنیا آمده است و گرچه بخش عمده همکاری ۱۱ ساله‌اش با تلویزیون به سیمای مرکز خوزستان بازمی‌گردد، اما از سال ۸۲ به عنوان مجری پخش به شبکه سوم سیما آمده و اجرای برنامه‌های پرمخاطبی چون پنجره و جشنواره امید را در این شبکه بر عهده داشته است.» او احتمالا پس از آن سال تحصیل خود را ادامه داده و دکترای بازاریابی گرفته است.

پس از آن به رایتل، سپس ایران خودرو و بعد همراه اول (در سمت‌های روابط عمومی و برندینگ) و حالا به عنوان مدیرعامل تالیا انتخاب شده است. شاید برای شما سوال باشد در حالی که شرکت تالیا عملا در زمینه سیمکارت دیگر فعالیتی ندارد، چرا مدیرعاملی آن مهم است؟ در پاسخ باید بگوییم که تالیا یکی از بهترین فرکانس‌های ارتباطی کشور را در اختیار دارد که می‌توان از آن برای ارائه هرچه بهتر اینترنت بر خط‌های سیمکارت استفاده کرد. یعنی تالیا امکان دارد این فرکانس را به اپراتورهای دیگر اجاره دهد و درآمد خوبی از آن داشته باشد.

*** مورد رایتل
اوضاع اپراتور رایتل مقدار زیادی با تالیا تفاوت دارد و فعلا از نظر تعداد کاربر و خصوصا سرویس‌های اینترنت خود در وضع نسبتا مطلوبی به سر می‌برد. اگر چه این اپراتور نتوانست به رقیب توانمندی برای دو اپراتور دیگر تبدیل شود اما فعلا دورنمای بدی از آینده ندارد. اردیبهشت سال ۸۹ بود که شرکت تامین تلکام وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی - شستا - موفق شد پروانه‎ فعالیت اپراتور سوم موبایل ایران را بگیرد اما در رده مدیریتی همواره با تغییرات مختلفی همراه بوده و تا حالا حداقل پنج بار تغییر مدیرعامل داشته است!

آخرین تغییر هم مربوط به هفته‌های گذشته ‌است که البته هنوز قطعی نشده و گویا وزارت ارتباطات با مدیرعامل پیشنهادی جدید رایتل مخالف است. چند هفته پیش بود که خبر آمد «مینا مهرنوش» به عنوان مدیرعامل جدید رایتل انتخاب شده است. در متن تبلیغی که برای رسانه‌ها ارسال شده، آمده بود: «هنوز چند ماه از انتصاب مینا مهرنوش به عنوان عضو موظف هیأت مدیره رایتل نمی‌گذرد که روز یکشنبه ۳ شهریور سال جاری و طی حکمی محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مینا مهرنوش را به عنوان مدیرعامل رایتل انتخاب منصوب کرد.

این انتصاب در حالی رقم خورد که سابق بر این نیز رئیس جمهور به افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰ درصد را تا پایان برنامه ششم تاکید کرده بود.» در این متن تبلیغی، تاکید زیادی بر «زن» بودن او و «سوابق مختلف» تاکید شده بود. سوابقی که تعداد آن‌ها زیاد است و برخی عناوین آن نیز عجیب. مثلا مدیریت شرکت‌هایی که خود این فرد یا همسرش تاسیس کرده بودند نیز به عنوان سوابقش ذکر شده بود. »

با این وجود جست‌وجو در میان سوابق او نشان می‌داد که بیشتر آن‌ها در حوزه آکادمیک بوده و تجربه کافی علمی در این زمینه ندارد. اهالی مطبوعات به یاد دارند که او با مدیرمسئولی یک نشریه تبلیغاتی به نام «کسب و کار» تلاش کرد تا جایگاه خود را در میان اهالی سیاست و اقتصاد محکم کند اما عملا شکست خورد. شاید به همین دلیل باشد که وزیر ارتباطات در واکنشی تند گفت: «ایشان هنوز به عنوان مدیرعامل انتخاب نشده‌اند و فعلا عضو هیات مدیره مشغول به کار شدند.

تصمیم گیری برای انتخاب مدیرعامل رایتل به عهده شستا است و آن‌ها به ما گفتند که چنین تصمیمی دارند. باید توجه کنیم که شرکت رایتل در حال حاضر سهم مناسبی از لحاظ فروش در بازار را ندارد و نیاز به یک حرکت جدی و سرمایه‌گذار دارد. آن‌ها این فرد را پیشنهاد دادند اما سازمان تنظیم مقررات با بررسی سوابق او ابراز نگرانی کردند که از عهده چنین کاری برنیایند. فکر می‌کنم با کار رسانه‌ای مدیرعامل منصوب نمی‌شود و کاری از پیش نمی‌رود. رسانه‌ها اینگونه فعالیت‌ها را انجام ندهند کار مناسبی نیست. او به ما معرفی شده و هنوز در حال بررسی هستیم.»

کدخبر: ۲۷۸۰۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر