کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۹۴۹
تاریخ خبر:

شاهکار مدیران ایرانی در قرارداد با بازیکنان خارجی!

روزنامه هفت صبح | در این چند روز، احکام فیفا درباره چند پرونده فوتبال ایران صادر شده است. درباره بعضی از این پرونده‌ها حرف خاصی نیست، مثل پرونده برانکو که چند قهرمانی برای پرسپولیس کسب کرد اما درباره بعضی از آنها و پرونده‌های قدیمی‌تر مسائل عجیب و غیرمنتظره‌ای وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم تا از کفایت بعضی از مدیران باشگاه‌ها در فوتبال ایران بیشتر بدانید!

*** آنتونی استوکس و تراکتور
او در لیگ هجدهم به تراکتورسازی پیوست. در همان روزهای ابتدایی از پرونده‌های قضایی او در اسکاتلند و انگلیس رونمایی شد و مشخص شد که بازیکن پرحاشیه‌ای است. استوکس در هفته‌های ابتدایی به تدریج اوج گرفت و در اواخر نیم‌فصل اول ستاره تراکتور شد‌ اما حاشیه‌هایش خیلی زود شروع شد. او به مرخصی رفت و با چند روز تاخیر برگشت و دیگر آن بازیکن قبل نشد.

استوکس تا پایان فصل یکی، دو بار دیگر حاشیه ایجاد کرد و حتی طبق ادعای معاون حقوقی باشگاه تراکتور، چند مشکل غیراخلاقی هم داشت و در شهر تبریز مشکلاتی ایجاد کرد. او قبل از پایان فصل از تبریز رفت و در حالی که با تراکتور قرارداد داشت دیگر برنگشت و به تیم آدانادمیر در لیگ یک ترکیه پیوست! تراکتور هم از او به فیفا شکایت کرد. پرونده استوکس در حال بررسی در فیفا بود که او بعد از چند بازی و یک گل، از تیم ترکیه‌ای‌اش جدا شد.

یکی دو ماه پیش اما خبر رسید که پرسپولیس در حال مذاکره با اوست. تراکتوری‌ها خیلی زود به این خبر واکنش نشان دادند. آنها مدعی شدند که از او به فیفا شکایت کرده‌اند و علاوه بر اینکه او به زودی محروم خواهد شد، هر باشگاهی هم که با او توافق کند، محروم و جریمه می‌شود. در حالی که همه منتظر حکم محکومیت استوکس، آدانادمیر ترکیه و پرسپولیس بودند، ناگهان خبر رسید که در این پرونده تراکتور محکوم شده و باید مبلغی بیش از ۴۰۰ هزار دلار به استوکس بپردازد!

این اتفاق در حالی رخ داده که استوکس اصلا از تراکتور شکایت نکرده بود و فقط از خودش در پرونده شکایت تراکتور به فیفا دفاع کرده بود. فقط ببینید در تبریز با این بازیکن چگونه قرارداد بسته‌اند که بدون شکایت او و فقط با دفاعیاتش مجبور به پرداخت حدود شش میلیارد تومان شده‌اند!

*** کوین کنستانت و تراکتور
این هافبک گینه‌ای، سابقه بازی در آث‌میلان، جنوا، کیه‌وو و بولونیا ایتالیا را در کارنامه داشت و وقتی ناگهان تصویر او در کنار محمدرضا زنوزی با پیراهن تراکتورسازی منتشر شد، همه غافلگیر شدند. قرارداد کنستانت با تراکتور در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۹۷ به امضا رسید و او حتی به اردوی این تیم در جزیره کیش هم ملحق شد اما کادر فنی سرخپوشان به بهانه اینکه او از نظر بدنی آماده نیست اعلام کردند این بازیکن از ابتدای سال ۱۳۹۸ می‌تواند در ترکیب تیم‌شان به میدان برود.

با گذر روزها اما خبری از کنستانت نشد و او کم‌کم یکی در میان در تمرینات تراکتور حضور یافت تا اینکه مسئله جدیدی درباره‌اش ایجاد شود. ظاهرا جواب تست پزشکی کنستانت به دست مسئولان تراکتور رسیده بود. ایرادی که مسئولان ایفمارک به کنستانت گرفته بودند، مشکل قلبی بود و آنها اعتقاد داشتند در صورتی که او برای تراکتور بازی کند، ممکن است سلامتی‌اش به خطر بیفتد. از این رو مسئولان تراکتور تصمیم به فسخ قرارداد یکطرفه با او گرفتند. با این حال در آن مقطع این بازیکن باتجربه زیر بار اینکه مشکل قلبی دارد، نرفت و حتی بارها در اینستاگرامش این موضوع را رد کرد.

کنستانت که هیچ مبلغی از باشگاه دریافت نکرده و چند ماهی نیز در ایران سپری کرده بود، تصمیم به شکایت به فدراسیون جهانی فوتبال گرفت. او مطابق قرارداد دو ساله‌اش حکمی مبنی بر دریافت مبلغی نزدیک به ۸۰۰ هزار یورو از باشگاه تراکتور دریافت کرد و حالا این باشگاه مکلف است این مبلغ را به این بازیکن پرداخت کند. این در حالی است که کنستانت در هیچ مسابقه‌ای برای این تیم به میدان نرفت و زمان زیادی هم در تمرینات حضور نداشت. به عبارتی فیفا، تراکتور را محکوم کرده تا برای بازیکنی که هیچ مسابقه‌ای انجام نداده، نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان هزینه کند!

*** بویان نایدنوف و استقلال
این بازیکن مقدونیه‌ای در زمان حضور وینفرد شفر در استقلال به این تیم پیوست. در رزومه او چیز چشمگیری دیده نمی‌شد و قابل پیش‌بینی بود که یک بازیکن خارجی کاملا معمولی برای استقلال باشد. همین اتفاق هم افتاد و او کلا در هفت بازی برای استقلال به میدان رفت و هیچ کار خاصی هم نکرد. قرارداد او با استقلال یک سال و نیمه بود و او در پایان فصل از ایران رفت اما استقلالی‌ها او را برای فصل بعد نخواستند.

او هم به فیفا شکایت کرد و توانست حکم دریافت ۲۹۰ هزار دلار از استقلال را دریافت کند. استقلالی‌ها البته این حکم را قبول نکردند و به دادگاه CAS شکایت کردند. حالا اگر استقلال تا روز بیستم اسفند ماه هزینه دادرسی این شکایت را پرداخت نکند حکم فیفا لازم‌الاجرا می‌شود و استقلال دوباره در خطر بسته شدن دو پنجره نقل و انتقالاتی قرار می‌گیرد. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که قرارداد بویان با تیم بعدی‌اش یعنی «اف‌سی‌لاکی» آلبانی ۴۰ هزار دلار است!

*** ماریو بودیمیر و پرسپولیس
او در نیم‌فصل لیگ هجدهم و با تایید فنی برانکو به پرسپولیس پیوست. پرسپولیسی‌ها حسابی به او امیدوار ‌ و در رسانه‌های هواداری خود به او لقب «سوپرماریو» داده بودند اما در پایان فصل، او در ۱۸ بازی برای پرسپولیس فقط دو گل زد که یکی از آنها گل به پارس‌جنوبی جم بود که منجر به قهرمانی در لیگ هجدهم شد. با این حال مطالبات او به موقع پرداخت نشد و پس از ترک پرسپولیس به فیفا شکایت کرد. چند روز پیش هم حکم فیفا در این صادر شد و پرسپولیس محکوم به پرداخت حدود ۵۰۰ هزار یورو به اوشد، یعنی چیزی در حدود هشت میلیارد تومان! نکته تاسف‌بار درباره قرارداد چند صد هزار دلاری بودیمیر با پرسپولیس این است که قرارداد بعدی او با تیم لوکوموتیو زاگرب، کمتر از ۲۲ هزار یورو در سال است!

*** عادل شیحی
این بازیکن مراکشی با کارنامه‌‌ای خوب اما پر از مصدومیت در نیم‌فصل دوم لیگ پانزدهم به استقلال پیوست. او در بدو ورودش به اسقلال مصدوم بود و چند بازی اول را از دست داد. بعد از بهبود در پنج بازی برای استقلال به میدان رفت و در بازی پنجم مقابل پرسپولیس مصدوم شد. او در پایان فصل از استقلال رفت و به فیفا شکایت کرد. مطالبات او از استقلال زیر ۵۰ هزار دلار بود اما استقلالی‌ها آنقدر تعلل کردند تا فیفا این تیم را از حضور در یک پنجره نقل و انتقالات محروم کرد.

*** آنتونی گولچ
او در اولین پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس با برانکو به این تیم پیوست. یک مدافع استرالیایی بود که سابقه بازی در تیم‌های مختلفی را داشت. گولچ مدتی با پرسپولیس تمرین کرد اما هرگز در بازی‌ها حضور نداشت. مدتی بعد و در اواسط نیم‌فصل اول از ایران رفت و به دلیل اینکه مطالباتش را دریافت نکرده بود به فیفا شکایت کرد! فیفا ‌عم پس از مدتی، پرسپولیس را به پرداخت همه مطالبات او که چیزی در حدود ۶۰۰ هزار دلار بود محکوم کرد. به این ترتیب بازیکنی که حتی یک دقیقه هم برای پرسپولیس بازی نکرده بود، میلیاردها تومان از این باشگاه گرفت و رفت!

کدخبر: ۳۱۳۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    هچین مدیریتی داریم که به این روز افتادیم !