کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۷۲۹
تاریخ خبر:

شأن پرسپولیس و استقلال این است؟

روزنامه هفت صبح | یک هفته تا پایان نیم‌فصل اول لیگ بیست و یکم مانده و قهرمانی غیررسمی استقلال در این مقطع تا حدود زیادی قطعی است. تنها اتفاقی که استقلال را از قهرمانی نیم‌فصل بازمی‌دارد و پرسپولیس را به این عنوان می‌رساند، این است که پرسپولیس چند گل به فجرسپاسی بزند و استقلال هم چند گل از نفت مسجدسلیمان بخورد.

با توجه به نتایج پرسپولیس، احتمال اول زیاد نیست و با توجه به اینکه نفت مسجدسلیمان هم کلا تا اینجای فصل فقط ۶ گل زده و دومین خط حمله ضعیف لیگ بیست و یکم را به خود اختصاص داده، احتمال رخ دادن فرضیه دوم هم خیلی کم است و با کنار هم گذاشتن این فرضیه‌ها، می‌توان گفت استقلال بعد از چند فصل می‌تواند قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر شود اما هم این تیم و هم پرسپولیس مشکلاتی دارند که اگر رفع‌شان نکنند، احتمالا باید به همین قهرمانی نیم‌فصل دل خوش کنند و قهرمانی در پایان فصل را در خواب ببینند.

پرسپولیس؛ واقعا مبارک زاهدی‌فر؟
کدام پرسپولیس واقعی است؟ تیمی که سپاهان را در اراک می‌برد و طلسم این شهر را می‌شکند یا تیمی که از پس پدیده، قعرنشین بلامنازع لیگ بیست و یکم هم برنمی‌آید و با این تیم به تساوی می‌رسد؟ یحیی گل‌محمدی و چند بازیکن پرسپولیس به داوری بازی تیم‌شان مقابل پدیده معترض بودند و اعتقاد داشتند که گل پدیده با اعلام خطای اشتباه داور بازی به ثمر رسیده است.

مهدی ترابی که پا را فراتر گذاشته و این نتیجه را به داور تبریک هم گفته اما سوال این است که آیا این توجیهات در شأن پرسپولیس است؟ پدیده قبل از بازی پرسپولیس فقط سه مساوی داشت و سه گل زده بود و در برابر این تیم به چهارمین مساوی و چهارمین گلش دست یافت. باور کردنش سخت است اما پدیده ۲۵ درصد گل‌هایش را به پرسپولیس زده! مشکل اما فقط پدیده نیست که اگر این بود می‌توانستیم بگوییم یک شگفتی رخ داده.

اما پرسپولیس در این فصل مقابل تیم تازه لیگ برتری شده هوادار هم تا دقیقه ۹۰ در ورزشگاه آزادی عقب بود و با گلی که به نظر خطا می‌رسید توانست از شکست مقابل این تیم فرار کند. تیم یحیی گل‌محمدی مقابل ذوب‌آهن در تهران هم به مشکل خورد و اگر اشتباه دروازه‌بان جوان این تیم نبود، این احتمال وجود داشت که پرسپولیس مقابل این تیم هم امتیاز از دست بدهد. امتیاز از دست دادن مقابل تیم‌های پایین جدولی، یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های پرسپولیس در لیگ بیست و یکم است.

و البته این ضعف، زیرمجموعه ضعف بزرگ‌تری است به نام خط دفاع! تیم یحیی تا اینجای فصل ۱۰ گل دریافت کرده است، نزدیک به یک گل در هر بازی. بیشترین تعداد گلی که پرسپولیس در این چند فصل اخیر دریافت کرده، ۱۷ گل بوده و معمولا تعداد گل‌های خورده این تیم به ۱۵ گل نرسیده اما حالا و در حالی که هنوز یک هفته تا نیم‌فصل داریم، تعداد گل‌های خورده پرسپولیس دو رقمی شده است. این آمار معنادار در صورت ادامه، می‌تواند به راحتی نتایج و احتمالا قهرمان نشدن پرسپولیس در پایان فصل را توجیه کند.

استقلال؛ ۸ گل در جریان بازی؟
تا هفته گذشته، استقلال به خط دفاعی آهنینش می‌بالید. آمار شگفت‌انگیز بود. دو گل خورده در ۱۲ بازی که هر دوی آنها روی ضربات شروع مجدد به ثمر رسیده بود. یکی از آنها هم در دقیقه ۹۴ و لیز خوردن سیدحسین حسینی مقابل فجر سپاسی بود. در بازی هفته گذشته مقابل آلومینیوم اراک، استقلال باز هم در وقت‌های تلف شده گل خورد اما این بار و برای اولین بار در جریان بازی!

هر چند ردپای اشتباه فردی را هم می‌شد در این گل مشاهده کرد اما بازی مقابل مس رفسنجان نشان داد که خط دفاعی استقلال، آنقدرها هم که آمار نشان می‌دهد آهنین نیست. مس علاوه بر گلی که از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند، یک گل تاکتیکی دیگر هم به استقلال زد و چندین فرصت مسلم گلزنی را هم از دست داد. اگر درخشش حسینی و تیر دروازه نبود، شاید استقلال مقابل مس شکستی سنگین را می‌پذیرفت. بازی مقابل مس باعث شد تا متوجه گول‌زننده بودن آمار گل‌های خورده استقلال شویم.

این تیم در برابر سپاهان هم یک نیمه کامل دفاع کرد و چندین فرصت گلزنی به این تیم داد. مقابل فولاد هم یک آفساید مشکوک از پریرا اعلام شد، بوحمدان از دو قدمی توپ را به بیرون زد و چند فرصت دیگر که توسط شاگردان نکونام از دست رفت. استقلال در این دو بازی سه گل خورده که دوتایش در وقت‌های تلف شده به ثمر رسیده و این نشان‌دهنده سهل‌انگاری بازیکنان این تیم در دقایق پایانی است. مشکل بعدی استقلال هم گلزنی است. تیم مجیدی زیاد موقعیت ایجاد نمی‌کند.

از چهار گل آخر استقلال سه گل با ضربات پنالتی به ثمر رسیده است. در جدول، مقابل گل‌های زده استقلال عدد ۲۱ دیده می‌شود اما سه گل از این تعداد با رای کمیته انضباطی به گل‌های این تیم اضافه شده و چهار گل هم روی ضربات پنالتی. اگر این هفت گل را کنار بگذاریم، می‌بینیم که تیم فرهاد مجیدی ۱۴ گل زده که تعدادی از آنها روی ضربات شروع مجدد به ثمر رسیده است.

در واقع استقلال فقط هشت گل در جریان بازی زده که یکی از آنها گل عجیب و باورنکردنی مهدی‌پور به فولاد بوده و یکی هم با اشتباه مسلم دروازه‌بان پیکان روی ضربه آرام و ضعیف ارسلان مطهری به ثمر رسیده! این آمار قطعا در شأن تیمی که مدعی قهرمانی است، نیست. استقلال برای قهرمان شدن نیاز به زدن گل‌های بیشتر و متنوع‌تر دارد وگرنه با گل‌هایی که در وقت‌های تلف‌شده می‌خورد، به احتمال زیاد باید با قهرمانی در لیگ بیست و یکم خداحافظی کند.

کدخبر: ۴۳۵۷۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر