کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۷۱۰
تاریخ خبر:

سیم آخر‌ و سقوط آزاد به سبک رضا رشیدپور

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| هفته پیش خلاصه‌ای از «سیم آخر» روی آنتن رفت و بعد از آن تیزرها خبر از فصل جدید مسابقه دادند. جمعه شب این مسابقه در کنداکتور شبکه سه قرار گرفت که تغییراتی اساسی نسبت به فصل قبل دارد. در این فصل‌، اتکا بر چالش سقوط شرکت‌کننده‌هاست. هرگاه شرکت‌کنندگان در دادن پاسخ دچار اشتباه شوند، رضا رشیدپور دکمه سقوط را فشار می‌دهد. در گزارش امروز نگاهی داریم به فصل جدید «سیم آخر» و عملکرد مجری آن.

‌مورد اول| یک بازگشت عجیب
کمی به عقب برگردیم، به آخرین قسمت فصل قبل «سیم آخر». رضا رشیدپور یک استوری در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت که از آن برداشت مهاجرت شد! رشیدپور چند ساعت بعد این شائبه را رد کرد و توضیح داد تصمیم ساخت یک برنامه اینترنتی دارد و از این بعد زیاد در سفر خواهد بود. زمان گذشت و حالا خبری از برنامه اینترنتی رشیدپور نیست. او با سری جدید «سیم آخر» بار دیگر به شبکه سه بازگشته است.

مورد دوم| مسیر سیم آخر
اگر بیننده مسابقه فصل قبل «سیم آخر» بوده باشید، می‌دانید که شرکت‌کنندگان پشت بمب قرار می‌گرفتند و برای انتخاب پاسخ صحیح، سیم مورد نظر را قطع می‌کردند. اگر دچار اشتباه می‌شدند روی آنها رنگ پاشیده می‌شد. این بار دو گروه با هم رقابت می‌کنند و هر بار یک نماینده در وسط دکور قرار می‌گیرد. اگر پاسخ نادرست به زبان آورد، رشیدپور دکمه‌ای را فشار می‌دهد و آنها به درون چاله سقوط می‌کنند. به گفته مجری، این تمهیدی است برای ایجاد هیجان شبانگاهی و رسیدن به آرامش! در مرحله دوم نوبت به خنثی کردن بمب‌های نقره‌ای و طلایی می‌رسد که مشابه سری قبل سیم آخر است.

مورد سوم| شباهت با سلامت
مسیری که مسابقه «سیم آخر» در پیش گرفته است، چندی پیش در شبکه سلامت آغاز شد. در این شبکه مسابقه‌ای به‌نام «دریچه» با اجرای آرش ظلی‌پور روی آنتن می‌رود که محور آن بر‌اساس چالش سقوط پایه‌گذاری شده است. اگر‌چه ساختار کلی این دو مسابقه متفاوت از هم هستند اما ایده سقوط مورد استفاده شبکه سلامت قرار گرفته و همین به مشابهت آنها دامن زده است. البته «دریچه» هم از نمونه‌های خارجی بهره برده. به هر حال، حالا دو مسابقه در تلویزیون با شکل و شمایلی نسبتا مشابه روی آنتن است. سری قبل «سیم آخر» هم کپی بود که در میانه پخش و بعد از لو رفتن منبع اصلی، حاشیه‌ساز شد.

مورد چهارم| اجرای مجری
سری قبل «سیم آخر» که به پایان رسید، این پرسش را مطرح کردیم که رضا رشیدپور می‌تواند بار دیگر خود را به‌عنوان یک مجری تاثیرگذار میان مخاطبان معرفی کند؟ او بعد از «حالا خورشید» فرصتی مناسب برای عرض‌اندام به دست نیاورد. حتی عمر ویژه‌برنامه‌هایی از جنس شب یلدا آنقدر طولانی نبود تا وجهه خود به‌عنوان مجری مسلط به تاک‌شو را حفظ کند. در آن گزارش اشاره شد که «سیم آخر» یک مسابقه اطلاعات عمومی است که شکل اجرای آن با نمونه‌های مشابه فرق دارد.

با این حال بعد از چند قسمت کارکرد این تفاوت از بین رفت. کار رشیدپور هم این است تا با شرکت‌کننده‌ها خوش و بش کند، بخندد، هیجان تزریق کند و تمام. برنامه‌هایی از جنس «سیم آخر» ابتکار عمل از امثال رشیدپور را می‌گیرند و برای آنها انگیزه‌ای باقی نمی‌گذارند. حالا همان نقدها، به اجرای رشیدپور در فصل جدید نیز مطرح است. او آنقدر پخته و صاحب تجربه هست که بتواند شرکت‌کننده‌ها و مخاطبان را سرگرم کند، به اندازه کافی شعر و حکایت از حفظ دارد که مقابل دوربین منفعل نباشد.

اما برنامه‌ای مثل «سیم آخر» ظرفیتی محدود دارد. این مسابقه بعد از چند قسمت هم رنگ تکرار خواهد دید و از دست رشیدپور کاری برنمی‌آید. این همان آسیبی است که مسابقه «دورهمی» به مهران مدیری وارد کرد. مجریانی مثل مدیری و رشیدپور در قالب برنامه‌های گفت‌و‌گو‌محور موفق بوده‌اند و خارج کردن آنها از این چارچوب هم به ضرر خودشان است و هم تلویزیون.

کدخبر: ۴۱۳۷۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر