کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۸۸۰
تاریخ خبر:

سیمای مادرانی در دوردست؛ از بایگان تا ‌قلی‌خانی

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | درحال‌حاضر سه سریال «روزهای ابدی»، «بیگانه‌ای با من است» و «باخانمان» از شبکه‌های یک، دو و سه در حال پخش است. غیر از «روزهای ابدی» که هیچ‌ مادری در آن حضور کلیدی ندارد، در دو سریال دیگر، نقش مادر به انحای مختلف پررنگ به نظر می‌رسد. در این دو سریال با انواع و اقسام مادرانی روبه‌رو هستیم که به واسطه‌ مواجهه‌شان با زندگی خودشان و فرزندانشان با اهمیت هستند؛

از مادرانی که بچه‌ای را به دنیا نیاورده‌اند، اما تمام عمر برایشان مادری کرده‌اند گرفته تا مادری که هیچ ارزش و اهمیتی برای فرزندش قائل نیست و صرفا به فکر منافع خودش است و سر راه زندگی فرزندش سنگ می‌اندازد و … به بهانه‌ روز مادر، مروری داریم بر حال‌وهوای مادران در دو سریال «بیگانه‌ای با من است» و «باخانمان.»

*** پوراندخت مهیمن| بیگانه‌ای با من است
پوراندخت مهیمن مثل اکثر موارد نقش مادری مهربان را ایفا می‌کند؛ مادری که مدام در پی ایجاد صلح بین اعضای خانواده است و چندان هم موفق نمی‌شود. او در سنین میانسالی موفق نشده مقابل همسرش بایستد تا با ازدواج پسرشان مخالفت نکند و برای همین هم عذاب وجدان گریبانش را گرفته است.

حالا در سنین بالاتر، باز هم نمی‌تواند مقابل عروسش بایستد تا با ازدواج پسرش مخالفت نکند. او زنی دست‌به‌خیر است و مدام به همه کمک می‌کند، اما از ابتدای سریال تا به حال، مدام با چالش‌هایی روبه‌روست که آرامش و امنیت را از او گرفته است.

*** شبنم قلی‌خانی| بیگانه‌ای با من است
شخصیت اصلی «بیگانه‌ای با من است»، نساء با بازی شبنم قلی‌خانی است؛ زنی فقیر که در جوانی داخل پارک فال می‌فروخته و در خانه دیگران کار می‌کرده است. او برای نجات فرزندی که در شکم داشته از خانه‌اش فرار می‌کند و صرفا به‌خاطر حفظ این بچه، دست به هرکاری می‌زند.

خودش را جای عروس خانواده شهرابی جا می‌زند تا پسرش در خانه‌ آنها به جایگاه خوبی برسد و از دربه‌دری رها شود. او برای آینده پسرش درس می‌خواند و در شرکت به جایگاه خوبی می‌رسد. ثروتمند می‌شود و حالا در سنین جوانی پسر، مقابل او می‌ایستد تا با دختر مریم؛ زنی که در جوانی سر چهارراه‌ها گدایی می‌کرده است ازدواج نکند.

نساء از یک زن خدمتکار فقیر و بی‌کس به جایگاهی می‌رسد که برای خودش هم قابل باور نیست. با توجه به اینکه سال‌ها از شروع سریال می‌گذرد و حالا سن پسر نساء به بالای ۲۰ سال رسیده است انتظار می‌رفت تغییری در گریم این بازیگر به وجود بیاید، اما نساء کماکان با همان شکل جوانی در سریال حضور دارد.

*** مهدیه نساج| بیگانه‌ای با من است
مریم سریال «بیگانه‌ای با من است» مادر نیست؛ یعنی لیلا را به دنیا نیاورده، اما تمام زندگی‌اش را به پای او گذاشته است. در جوانی وقتی در خانه‌ گدایان زندگی می‌کرده، این نوزاد دزدیده‌شده را در بغلش می‌گذارند تا گدایی کند.

اما او وقتی متوجه بیماری نوزاد می‌شود، او را به بیمارستان می‌رساند و بعد هم با کمک خانواده شهرابی از خانه گدایان فرار می‌کند. تمام زندگی‌اش خیاطی می‌کند تا بتواند او را بزرگ کند و حالا به جایی رسیده است که نساء او را تهدید می‌کند که اگر جلوی ازدواج پسرش با لیلا نایستد، راز اینکه او مادر لیلا نبوده است را فاش می‌کند؛ تهدیدی که جان مریم را می‌گیرد.

*** شهره لرستانی | باخانمان
داستان «باخانمان» حول محور خانواده‌ای جریان دارد که روزی اعضایش به‌خاطر فقر مالی از هم دور شده‌اند و حالا کم‌کم فرصتی ایجاد شده که کنار هم جمع شوند. حوریه، مادر این خانواده، یکی از مهمترین ارکان سریال است.

زنی ۵۰ ساله که محبت و توجهی از همسرش ندیده است و مشابه جوان‌ها رفتار می‌کند و از همه‌چیز به وجد می‌آید. او عروسک می‌سازد و ایام خوشی را کنار آنها می‌گذراند. با پیدا شدن بچه‌ها کم‌کم حال او هم بهتر می‌شود و بیماری قدیمی‌اش بهبود پیدا می‌کند و حالا در این سن‌وسال متوجه می‌شود که باردار است و باید منتظر رسیدن فرزند جدیدش باشد.

*** افسانه بایگان | باخانمان
مهری سریال «باخانمان» زنی باکلاس، اما درعین‌حال تنهاست که برای ازدواج دخترش، سمانه با مسعود، مدام بهانه‌تراشی می‌کند. از طرفی به هر بهانه‌ای تلاش می‌کند خودش را به برادرشوهرش؛ یعنی پدر ناتنی مسعود نزدیک کند.

او از اینکه مصطفی به زن دیگری علاقه‌مند شده ناراحت است و تلاش می‌کند دست به هر کاری بزند تا توجه او را به خودش جلب کند. مهری یکی از مادرهای جذاب چندوقت اخیر سریال‌های تلویزیونی است. او توجهی به حال‌واحوال دخترش ندارد و فقط می‌خواهد از آب گل‌آلود به نفع خودش ماهی بگیرد.

کدخبر: ۳۷۱۸۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر