کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۴۶۴
تاریخ خبر:

شش ماجرای عبرت‌آموز برای سرمایه‌گذاران ایرانی

گروه بازار| سرمایه‌گذاران ایرانی در سال‌های اخیر از هر طرف نقره‌داغ شدند. بعضی برای حفظ ارزش پولشان و بعضی دیگر برای کسب درآمد بدون زحمت سراغ روش‌های مختلفی رفتند و در نهایت نه‌تنها سودی نصیبشان نشد، بلکه اصل سرمایه‌شان از بین رفت.

کلاهبرداری سکه ثامن

ماجرای کلاهبرداری سکه ثامن مربوط به سال ۹۷ است. البته فعالیت آن از خیلی قبل‌تر و حدود سال ۹۵ آغاز شده بود و در آن مشتریان می‌توانستند به‌صورت آنلاین سکه خرید و فروش کنند. ماجرا زمانی بیخ پیدا کرد که در سال ۹۷ سکه افزایش قیمت شدیدی داشت و چند ماه بیشتر طول نکشید تا در شهریورماه سال ۹۷ و واریز نکردن پول مشتریان به حسابشان، نهایتا اعلام ورشکستی کرد. سکه ثامن حکم یک صرافی آنلاین را داشت که در آن کاربران بدون مراجعه به بازار و حتی با قیمت کمتر می‌توانستند با پرداخت پول، گواهی سکه ثامن بگیرند و ۲۴ساعته سکه خرید و فروش کنند.
نظر هفت صبح : پول‌هایی که به سکه ثامن برای دریافت گواهی سکه پرداخت شده بود، خرج خرید سکه نشد و عملا پشتوانه‌ای نداشت. همین موضوع باعث شد با افزایش قیمت سکه دیگر سکه ثامن نتواند قیمت پول سکه مشتریانش را به آنها برگرداند. خرید و فروش آنلاین طلا و سکه غیرقانونی است و آنطور که مسئولان اتحادیه طلای تهران همیشه روی آن تاکید کرده‌اند، این است که هیچ مجوزی برای سایت‌های اینترنتی ندارند. سکه ثامن مجوز خود را از اتحادیه طلای یکی از شهرستان‌های کوچک دریافت کرده بود اما با همان مجوز در کل کشور فعالیت می‌کرد. بزرگترین اشتباه آنجا بود که مشتریان بدون اینکه بدانند پولشان صرف چه می‌شود، آن را به سکه ثامن سپردند تا در ازایش گواهی اینترنتی بدون پشتوانه بگیرند.

بازاریابی شبکه‌ای و گلدکوئست

اوج فعالیت شرکت‌های هرمی مثل گلدکوئست مربوط به دهه ۸۰ است اما همچنان هرچند سال یک‌بار شرکت جدیدی فعالیت خود را آغاز می‌کند. بعضا با همان سیستم قدیمی فعالیت می‌کنند و می‌گویند هر شخص جدیدی که به‌عنوان زیرمجموعه وارد شبکه شود و پولی پرداخت کند، کل زحمت کسب درآمد در شبکه‌های هرمی این است که بتوانید دو یا چند نفر زیرمجموعه برای خودتان پیدا کنید و از آن روز به بعد افراد زیرمجموعه شما هرچه اعضای جدیدی به شبکه اضافه کنند، مبلغی به شما تعلق می‌گیرد و با این کار بدون زحمت می‌توانید درآمد داشته باشید. در ظاهر همه‌چیز مثل ساعت کار می‌کند اما…
نظر هفت‌صبح : تنها افراد نزدیک به نوک هرم هستند که از شبکه‌های هرمی سود کلان به دست می‌آورند و افراد پایین‌تر تا زمانی که نتوانند اعضای جدید به شبکه اضافه کنند، درآمدی نخواهند داشت. اشخاصی که قانع می‌شوند تا به این شبکه‌ها بپیوندند، معدود هستند و تعدادشان چندان بالا نیست. با این حساب بعد از مدتی کل این افراد جذب شده و شخص جدیدی اضافه نمی‌شود تا درآمد افراد بالادستی تامین شود. در مدل‌های بازاریابی شبکه‌ای، اجناسی که در ازای دریافت پول به شما فروخته می‌شود، عموما در واقعیت قیمت پایین‌تری دارند یا شاید اصلا ارزش چندانی نداشته باشند.

بحران موسسات مالی و اعتباری

موسسات مالی و اعتباری در سال ۹۶ به تیتر خبرها تبدیل شدند. ماجرا درباره چند موسسه‌ای است که از مهمترین آنها می‌توان به موسسه کاسپین و فرشتگان اشاره کرد. آنها با بالا بردن نرخ سود و وعده پرداخت سود بالاتر از بانک‌ها توانستند سپرده‌های زیادی را از مردم جمع‌آوری کنند.سود بادآورده، مهمترین دلیل جذابیت سرمایه‌گذاری در موسسات مالی و اعتباری بود. آنها در سال‌هایی پیشنهاد سود بالای ۲۰درصد می‌دانند که تورم تک‌رقمی شده بود و نرخ سود بانک‌ها خیلی کمتر از این رقم بود. نرخ سود پیشنهادی برخی از موسسه‌های مالی و اعتباری در آن سال‌ها به ۳۰درصد می‌رسید. این یعنی اگر کسی ۱۰۰میلیون تومان سرمایه خود را در اختیار این موسسات می‌گذاشت، می‌توانست سالی ۳۰میلیون تومان و ماهی دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان درآمد بدون زحمت داشته باشد.
نظر هفت صبح : هرجا اسم سود تضمین‌شده با نرخ غیرمنطقی را شنیدید، فرار کنید. در بازارهای مالی اسم چنین حقه‌هایی را کلک پانزی گذاشته‌اند که براساس آن یک مجموعه بدون اینکه بتواند فعالیت سودآوری داشته باشد، پیشنهاد سودهای غیرمنطقی می‌دهد.

معاملات اهرمی در بازار فارکس

فارکس بزرگترین بازار مالی دنیا به‌حساب می‌آید که در آن انواع معاملات انجام می‌شود. سود دلاری مهمترین دلیل جذابیت بازارهای فارکس به حساب می‌آید. خود دلار در بلندمدت به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، چه‌رسد به اینکه کسی بتواند با سرمایه‌گذاری با دلار سود بگیرد و بتواند سرمایه‌اش را چند برابر کند. به‌خصوص که با معاملات اهرمی می‌توان با مبلغ کوچکی سرمایه‌گذاری بزرگ داشت تا سود بیشتری نصیب مشتری شود.
نظر هفت صبح : اگر ۱۰۰میلیون تومان در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید و بعد از سقوط قیمت‌ها در بدترین حالت کل سرمایه‌تان از بین برود، ممکن است در فارکس شرایط بدتر باشد. چراکه معاملات اهرمی ریسک معاملات را بالاتر می‌برد. شما ۱۰میلیون تومان سرمایه دارید ولی با اعتبار کارگزاری شروع به سرمایه‌گذاری ۱۰۰میلیونی می‌کنید. اگر کل این سرمایه از بین برود، شما علاوه بر اینکه ۱۰میلیون سرمایه خود را از دست داده‌اید باید ضرر ۱۰۰میلیونی کارگزاری را هم جبران کنید. موردی که باعث می‌شود عملا ریسک سرمایه‌گذاری در فارکس چند برابر شود.

ترکیدن حباب بورس

روند صعودی بورس در نیمه اول سال ۹۹ باعث شد تا شاخص کل بورس مرداد پارسال از دو میلیون واحد بالاتر برود اما درست چند روز بعد ثبت این رکورد، ریزش بازار آغاز شد و تا خرداد امسال عدد شاخص بورس به یک میلیون و ۹۶هزار واحد رسید و تقریبا نصف شد. روند صعودی شاخص بورس در ماه‌های پایانی سال ۹۸ و درست همزمان با کاهش قیمت طلا و ارز آغاز شد. موج تورم بیش از پیش احساس می‌شد و برای همین مردم به‌دنبال جایی برای حفظ ارزش پول خود بودند. با تبلیغات متنوع، تعداد زیادی به سهامداران بورس پیوستند و با رشد شاخص، درآمد کسب کردند. درآمد سرمایه‌گذاری در بورس طی نیمه اول سال ۹۹ بعضا حتی از پردرآمدترین مشاغل هم بیشتر بود. طوری که سود روزی یک میلیونی کاملا عادی شده بود.
نظر هفت صبح : ورود هیجان‌زده به بازار پرریسک بورس یکی از بزرگترین اشتباهات بود. افراد بدون دانش و مهارت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و صرفا براساس سیگنال‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شد، اقدام به خرید سهام کردند. خیلی از آنها تمام پس‌انداز خود را به بازار سهام آوردند و حتی بعضی دارایی‌های خود را فروختند و به سرمایه‌گذاری در بورس اختصاص دادند. کاری که نتیجه‌ای جز از بین رفتن سرمایه نداشت.

ورود به بازار پرریسک رمزارزها

ارزهای دیجیتال تقریبا هر چندسال یک بار سرزبان‌ها می‌افتند و امسال این موضوع شدیدتر از هر زمان دیگری بوده. قیمت بیت‌کوین در مدت‌ کوتاهی از حدود سه هزار دلار روند صعودی خود را آغاز کرد و فروردین امسال به رکورد ۶۷هزار دلار رسید اما در جریان سقوط ارزهای دیجیتال، در حال حاضر قیمت بیت‌کوین در محدوده ۳۰ تا ۳۵هزار دلار در نوسان است. درست بعد از ریزش بورس و خروج سهامداران ناامید از بازار سرمایه، ارزهای دیجیتال شروع به افزایش قیمت کردند و این همزمانی باعث شد تعداد زیادی از ایرانی‌هایی که در بورس متضرر شدند، به بازار ارزهای دیجیتال پناه بیاورند.
نظر هفت صبح : ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اگر بیشتر از بورس نباشد، کمتر نیست. ریزشی که رمزارزها در کمتر از دو ماه تجربه کردند، معادل کل ریزش ۱۰ماهه شاخص بورس است. از طرفی غیرقانونی بودن معاملات ارز دیجیتال این ریسک را دارد که با مسدود شدن صرافی‌ها فعالان این بازار با مشکل بزرگی مواجه شوند. همچنین اغلب ایرانی‌ها از کیف‌پول‌های خارجی برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. آنها هم گاه و بی‌گاه با استناد به موارد مختلف دسترسی کاربران ایرانی را مسدود می‌کنند. چنین اتفاقی می‌تواند کل سرمایه فعالان بازار را در یک شب از بین ببرد.

کدخبر: ۴۰۲۴۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر