کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۶۸۹
تاریخ خبر:

سپاهان با نویدکیا به اصل خود بازگشت

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران که در سال‌های اخیر همواره با جنجال‌هایی بزرگ و باورنکردنی همراه بود، این بار کاملا بدون حاشیه و البته جذاب برگزار شد تا ثابت شود که در صورت رعایت اخلاق هم‌ می‌توان بازی‌های حساس را ‌ بدون جنجال و باکیفیت برگزار کرد، حتی وقتی زمینه و پتانسیل لازم برای جنجالی شدن بازی هم به اندازه کافی وجود داشته باشد.

*** بازی‌های عقب ‌افتاده پرسپولیس
مهم‌ترین سوژه‌ای که می‌توانست حساسیت این بازی را بالا ببرد و باعث ایجاد جنجال در طول بازی شود، برنامه‌ریزی عجیب سازمان لیگ بود که جدول بازی‌ها را حسابی بهم ریخته بود. چند بازی پرسپولیس به دلیل حضور در لیگ قهرمانان آسیا عقب افتاد و به همین دلیل تیمی مثل استقلال به شدت به برنامه‌ریزی سازمان لیگ اعتراض کرده بود و حتی پرویز مظلومی سرپرست این باشگاه مدعی شده بود که تا وقتی تعداد بازی‌های دو تیم برابر نشود، استقلال در دربی حاضر نخواهد شد.

حتی گل‌گهر سیرجان هم که یکی از تیم‌های بالای جدولی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد ‌ فقط در بازی با استقلال حاضر خواهد شد و بعد از این بازی، تا وقتی تعداد بازی‌های پرسپولیس با این تیم برابر نشود، در لیگ برتر به میدان نخواهد رفت. سپاهان اصفهان هم خیلی راحت می‌توانست به این ماجرا دامن بزند و با توجه به اینکه جزو مدعیان به شمار می‌رفت، می‌توانست مثل سایر مدعیان، سازمان لیگ را تحت فشار بگذارد و خواهان برابر شدن بازی‌هایش با پرسپولیس شود‌.

اما در این مدت هیچ بیانیه‌ای از سوی سپاهان صادر نشد، هیچ ادعای رسمی از سوی این تیم مبنی بر حمایت از یک تیم خاص مطرح نشد و تنها چیزی که سپاهانی‌ها می‌خواستند این بود که هر چه زودتر برنامه بازی‌ها مشخص شود تا آنها تکلیف خود را بدانند! این آرامش، از باشگاهی که تا همین چند ماه پیش، رکورددار صدور بیانیه‌های جنجالی و مصاحبه‌های تنش‌زا بود، غیرمنتظره بود اما ظاهرا به لطف حضور محرم نویدکیا روی نیمکت این تیم، تمرکز باشگاه روی مسائل فنی است و آنها ترجیح می‌دهند همه چیز را در فضایی آرام و بدون حاشیه پیش ببرند.

*** خاطره‌‌ بازی‌های گذشته
مورد دیگری که می‌توانست باعث جنجالی شدن بازی روز سه‌شنبه ‌شود، یادآوری خاطرات تلخ بازی‌های قبلی دو تیم بود که بیشتر آنها با ناکامی سپاهان به پایان رسیده بود. در بازی رفت لیگ هجدهم، داور در دقیقه ۸۹ یک پنالتی برای پرسپولیس گرفت که باعث فرار این تیم از شکست شد. در حالی که چند دقیقه قبل از این اتفاق یک هند پنالتی مسلم را برای سپاهان نگرفته بود.

در بازی برگشت دو تیم روی سکوها اتفاقات تلخی رخ داد که باعث درگیری، مصدومیت و حتی بازداشت تعدادی از هواداران که بیشتر آنها سپاهانی بودند شد. در بازی نیمه‌نهایی جام حذفی در اصفهان هم همین ماجرا تکرار شد و به تعدادی از خودروهای هواداران پرسپولیس خساراتی وارد شد. بازی برگشت دو تیم در لیگ نوزدهم هم که اوج جنجال و حاشیه بود.

سپاهانی‌ها که از برگزاری بدون تماشاگر بازی عصبانی بودند، خواسته یا ناخواسته، دیر به ورزشگاه نقش جهان رسیدند و با رای کمیته انضباطی نتیجه بازی ۳برصفر به سود پرسپولیس اعلام شد. این اتفاق یکی از تلخ‌ترین خاطرات سپاهانی‌ها از تقابل با پرسپولیس بود. آنها در این مدت فقط یک بار در ورزشگاه آزادی پرسپولیس را بردند که شیرینی آن برد هم با جنجال روی سکوها از بین رفت. مجموع این خاطرات و اتفاقات، می‌توانست سپاهانی‌ها را تبدیل به تیمی عصبی در برابر پرسپولیس کند اما آرامشی که از روی نیمکت به بازیکنان تزریق شد، از طلایی‌پوشان اصفهان تیمی آرام، خونسرد و البته تهاجمی و چشم‌نواز ساخت.

*** چشم بستن روی شیطنت پرسپولیسی‌ها
جنگ روانی یکی از حربه‌های مرسوم و معمول در فوتبال حرفه‌ای است. به خصوص در بازی‌های حساس، استفاده از جنگ روانی می‌تواند در سرنوشت بازی به شدت تاثیر بگذارد. این همان اتفاقی است که در چند رویارویی اخیر پرسپولیس و سپاهان رخ داده بود و در بیشتر آنها، این تیم اصفهانی بود که در دام افتاده و تحت تاثیر قرار گرفته بود.

پرسپولیسی‌ها و رسانه رسمی این باشگاه، این بار هم تصمیم گرفتند تمرکز و آرامش را از اردوی سپاهان بگیرند و یک روز قبل از بازی، سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، در گزارش پیش بازی این مسابقه، از تیتر «زردپوشان بالاخره به زمین می‌آیند» استفاده کرد تا طعنه‌ای به ماجرای بازی برگشت فصل قبل دو تیم در نقش جهان که برگزار هم نشد، بزند. این تیتر خیلی زود در فضای مجازی بازنشر شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. در حالی که همه منتظر واکنش تند و احساسی باشگاه سپاهان و رسانه رسمی آن بودند‌ اما باز هم خبری از پاسخ رسانه‌ای سپاهانی‌ها نبود و آنها ترجیح دادند در زمین جواب پرسپولیسی‌ها را بدهند.

*** تیم محترم محرم!
در نهایت استراتژی متفاوت باشگاه سپاهان در بازی مقابل پرسپولیس نتیجه داد و فقط بدشانسی آنها و درخشش فوق‌العاده حامد لک در دروازه پرسپولیس بود که اجازه نداد آنها با سه امتیاز ورزشگاه آزادی و تهران را به مقصد اصفهان ترک کنند. سپاهان از نظر فنی تیم برتر میدان بود و موقعیت‌های گلزنی بیشتری داشت و نمایش بهتری هم از نایب‌قهرمان آسیا ارائه داد. آنها برخلاف بازی‌های قبل، از نظر انضباطی هم در زمین عالی عمل کردند و وارد درگیری‌های بیهوده و تنش‌زا با بازیکنان حریف نشدند.

سپاهان سه‌شنبه شب، اگرچه نتوانست پرسپولیس را ببرد اما پس از سال‌ها، توانست همان تیم سپاهانی باشد که همه از باشگاهی با نام و سابقه و اعتبار این تیم انتظار می‌رود. یک تیم محترم، باشخصیت و البته مدعی و جذاب که احترام همه اهالی فوتبال را برمی‌انگیزد. تیمی که دیگر اسیر حاشیه‌ها و جنجال گاهی خودساخته نمی‌شود و پاسخ حریفانش را نه در رسانه‌ها و فضای مجازی بلکه در زمین می‌دهد.

کدخبر: ۳۶۷۶۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر