کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۹۴۹
تاریخ خبر:

سورپرایز مهندس ‌واعظی درباره ‌نرخ ارز‌

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | این آخر هفته‌ای که گذشت جمله عجیبی از قول محمود واعظی در رسانه‌ها نقل شد با این مضمون که:‌ «از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست. ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.» عجیب بود چیزی که در محافل غیررسمی و گعده‌های دوستانه‌ و خانوادگی یا لابه‌لای تحلیل‌های دم‌دستی و بدون پشتوانه علمی می‌شنیدیم حالا از زبان یک مقام ارشد دولتی بیان شده.

تمام خبرگزاری‌های معتبر داخلی از جمله ایسنا و سایت‌ها و کانال‌های تخصصی اقتصادی هم همین جمله را از رئیس دفتر رئیس‌جمهور نقل کردند. هرچند مواضع خاص سیاسی از محمود واعظی زیاد سراغ داریم اما خب این مورد کاملا غیرمنتظره بود چون چنین موضعی درست در تضاد آشکار با تمام وعده‌ها و توصیه‌ها و اظهارات مسئولان ارشد دولت و بانک مرکزی است.آیا دولت تمام این مدت با کاهش ارزش پول ملی دنبال جبران کسری‌ بودجه‌اش بوده؟

خبر در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری انعکاس وسیعی پیدا کرد.حتی بعضی نگران این شدند که همین یک جمله بازار ارز را به‌هم بریزد تا اینکه خود محمود واعظی در یک پست اینستاگرامی توضیح داد که اصل اظهاراتش این نبوده و از جملات او اشتباه برداشت شده.صرفا مرور اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی که تقریبا از نیمه سال ۹۷ سکان هدایت بانک مرکزی را برعهده گرفته نشان می‌دهد که او تقریبا هر زمان که قیمت دلار گارد صعودی گرفته به مردم اطمینان داده که قیمت‌ها کاهش می‌یابد و دولت دنبال جبران کسری‌هایش از این طریق نیست.یک‌بار ۱۰ مورد از این اظهارات همتی در طول این دو سال و نیم اخیر را مرور می‌کنیم و بعد می‌رسیم به توضیحات محمود واعظی درباره اظهاراتی که زمینه‌ساز این سوء‌برداشت بین مردم شد.

*** ۷ آذر ۱۳۹۷ / قیمت روز دلار: ۱۲۱۰۰تومان
تا هر جا فعالان بازار اراده کنندکاهش قیمت ارز ادامه می‌یابد.من به هموطنان توصیه کرده‌ام که به عنوان دارایی در ارز سرمایه‌گذاری نکنند.کسانی که سفته‌بازی می‌کنند ممکن است در این عرصه ضرر کنند ولی مردم وارد این بخش نشوند. (منبع: خبرآنلاین)‌

*** ۱ دی ۱۳۹۷ / قیمت روز دلار: ۱۰هزار تومان
سیاست‌های بانک مرکزی برای تقویت ارزش پول ملی و واقعی شدن نرخ ارز، بر مبنای نظرات کارشناسی و واقعیت‌های اقتصادی تداوم می‌یابد. (منبع: خبرآنلاین به نقل از صفحه رسمی اینستاگرام همتی)

*** ۲۵ اردیبهشت ۹۸ / قیمت روز دلار: ۱۴هزار و ۸۰۰تومان
مردم روی ارز سرمایه‌گذاری نکنند و نرخ موجود نرخ مدنظر ما نیست. (منبع: خبرگزاری تسنیم)

*** ۲ تیر ۱۳۹۸ / قیمت روز دلار: ۱۳هزار و ۳۰۰تومان
چرا دولت باید کاری کند که شاخص نرخ ارز بالا برود؟وقتی نرخ دلار بالا می‌رود خانه و ماشین گران می‌شود،بنابراین دولت چنین کاری را نمی‌کند.رئیس‌جمهوری بارها با من تماس گرفتند و خواستار تلاش بیشتر برای کاهش نرخ ارز بودند و مقام معظم رهبری نیز بر حفظ ارزش پول ملی تاکید دارند.ما تلاش می‌کنیم که ارزش پول ملی تقویت شود.ما قله مقاومت را طی کردیم و شرایط بهتر می‌شود.اگر بتوانیم و هر زمان که امکان داشته باشد نرخ دلار را از نرخ فعلی نیز پایین‌تر می‌آوریم.(منبع: خبرگزاری ایرنا)

*** ۶ شهریور ۹۸ / قیمت روز دلار: ۱۱هزار و ۲۰۰تومان
بازار ارز و سکه نوسان و ریسک دارد و تقریبا ثابت شده است نکاتی که درباره سرمایه‌گذاری در این بازار گفتم از سر دلسوزی بود تا سرمایه مردم به ضرر بدل نشود.مردم اگر در بازار سرمایه یا در بانک سرمایه‌گذاری کنند ضررش خیلی کمتر خواهد بود.(منبع: خبرگزاری ایسنا)

*** ۱۹ دی ۹۸ / قیمت روز دلار آزاد:‌ ۱۳هزار و ۲۰۰تومان
همانطور که شاهد هستید از شب قبل تاکنون نرخ ارز کاهش یافته و باید تاکید کنم که نرخ‌ها در بازار نرخ واقعی نیست و به سمت ارزش ذاتی آن تعدیل می‌شود. از دیروز نرخ ارز صدها تومان کاهش یافته و این روند تا رسیدن به قیمت واقعی ادامه خواهد یافت. (منبع: خبرگزاری تسنیم)

*** ۲۳ مرداد ۹۹ / قیمت روز دلار: ۲۱هزار و ۸۰۰تومان
قیمت واقعی ارز نرخ‌هایی که در بازار و فضای مجازی مطرح می‌کنند نیست و با برنامه و سیاست می‌توان این نرخ را تعدیل کرد.کسانی که می‌خواهند اقتصاد کشور را به‌هم بریزند به نتیجه نمی‌رسند. (منبع: خبرگزاری ایرنا)

*** ۳۰ شهریور ۹۹ / قیمت روز دلار آزاد:‌ ۲۷هزار تومان
گشایش ارزی در راه است.در حوزه بین‌المللی رایزنی‌های ما در بعضی کشورها در آستانه ثمردهی است و از طرف دیگر میزان صادرات نفت و فرآورده‌های آن بهتر و روند بازگشت ارز صادرکنندگان سرعت گرفته که هر سه این عوامل تاثیرات مثبتی خواهند داشت.(منبع: روابط عمومی بانک مرکزی)

*** ۲۸ مهر ۹۹ / قیمت روز دلار آزاد:‌ ۳۱هزار تومان
ان‌شاء‌الله نرخ ارز نیز کنترل می‌شود و شرایط بازار در خصوص نرخ ارز مثبت‌تر شده است و نکته دیگر اینکه عرضه ارز در سامانه نیما بسیار بهتر شده است. (منبع: خبرگزاری مهر)

*** ۱۲ بهمن ۹۹ / قیمت روز دلار آزاد:‌ ۲۶هزار تومان
انتظارات تعدیل خواهد شد و نرخ ارز به زیر ۲۰هزار تومان می‌رسد. (منبع: خبرگزاری ایرنا)

*** نگفتم دولت ارز را گران کرده
بخش‌هایی از پست اینستاگرامی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور را در واکنش به اظهاراتی که از او در جمع فعالان بخش خصوصی اصفهان نقل شده می‌خوانید:‌

* در گفت‌وگوی صمیمانه‌ دیشب با فعالان بخش خصوصی استان اصفهان،‌ بخشی از عرایضم به دلیل برداشت یا انعکاس ناقص، متاسفانه دچار تحلیل نادرست در فضای رسانه‌ای شده است.

* مقصود بنده نیز این بود که دولت به‌‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز هرگز و هرگز ۲۵ تا ۲۷هزار تومان نیست، اما با مقاومت و تحمل تبعات تحمیلی و ظالمانه‌ تحریم‌ها، کشور را اداره کرده و در برابر اراده‌ دولت ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران ایستاده است.

* دولت هیچگاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخدادهای تلخ در دوران مسئولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار برشهروندان بوده است؛ آنچنان که در آینده‌ نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد.

* هرگونه تلقی که انتفاع دولت از گرانی نرخ ارز را مفروض بگیرد،‌ قطعا غلط و نامنطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور است.

کدخبر: ۳۷۵۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    این آقا و نزدیکانش حتما باید از نظر مالی بررسی بشن. اینکه فردی از شرایط نابسامان کشور، نوسانگیری کنه،عجیبه.