کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۹۴۱
تاریخ خبر:

سوت پایان برای ترامپ و ترامپیست‌ها

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | روز گذشته مکانیسم پیچیده و چند مرحله‌ای انتخابات آمریکا به مهم‌ترین پیچ خود یعنی مجمع کالج الکترال رسید. مجمع کالج الکترال با گردهمایی نمایندگان هر ایالت به صورت مجزا برگزار شد و نمایندگان آرای خود را درون صندوق‌ها انداختند.

شمارش این آرا با سه رای الکترال ایالت ورمانت به جو بایدن آغاز شد و با چهار رای الکترال ایالت هاوایی به بایدن پایان رسید و نمایندگان کالج الکترال با تصدیق آرای مردمی ۳۰۶ رای الکترال به بایدن و ۲۳۲ رای الکترال به ترامپ دادند. در نهایت کالج الکترال بر اساس آرای کسب شده توسط هر دو نامزد، جو بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا برگزید.

*** کالج الکترال
نظام انتخاباتی آمریکا فارغ از تعداد کل آرای عمومی کسب شده توسط هر نامزد در روز انتخابات، مبتنی بر آرای الکترال است و آرای الکترال تعیین می‌کنند که چه کسی به عنوان رئیس‌جمهور راهی کاخ سفید خواهد شد. هر ایالت در آمریکا نسبت به جمعیت و اهمیت خود، تعداد مشخصی آرای الکترال دارد و نحوه تخصیص تعداد آرای الکترال هر ایالت نیز بر اساس مجموع تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس نمایندگان و سناست.

روی هم رفته مجموع آرای الکترال تمام ایالت‌های آمریکا شامل ۵۳۸ رای است. بنابراین نامزد پیروز رقابت‌ها کسی است که بتواند اکثریت یعنی حداقل ۲۷۰ رای الکترال از مجموع ایالت‌های آمریکا کسب کند. هر نماینده از هر ایالت، به ازای هر رای الکترال در آن ایالت در مجمعی به نام کالج الکترال عضویت دارد که در روز برگزاری مجمع کالج الکترال رای خود را به یکی از دو نامزد حاضر در رقابت‌ها اختصاص می‌دهد و با شمارش و جمع کلی آرا، نامزد پیروز انتخابات به طور رسمی معرفی می‌شود.

*** ششم و بیستم ژانویه
برگزاری مجمع کالج الکترال پایان ماجرا نیست و هنوز دو مرحله از پایان روند انتخابات آمریکا باقی‌مانده است. روز ششم ژانویه نتایج مجمع کالج الکترال به منظور شمارش و بررسی و تایید نهایی به کنگره خواهد رفت. در صورت تایید نتایج مجمع کالج الکترال، جو بایدن به طور رسمی رئیس‌جمهور خواهد شد و در روز بیستم ژانویه با حضور در مراسم تحلیف به عنوان سکاندار جدید کاخ سفید سوگند خواهد خورد. در این صورت بیستم ژانویه مصادف با روز بیرون انداختن ترامپ از کاخ سفید و روز عزاداری تمام ترامپیست‌های جهان خواهد بود.

در دو روز گذشته ابتدا دیوان ‌عالی دست رد به سینه ترامپ و تیم حقوقی او و دادستان تگزاس زد و سپس کالج الکترال نتایج انتخابات را تایید کرد و تجمیع این دو اتفاق، آتشی سوزان بر جان و تن حامیان خوش‌خیال داخلی ترامپ انداخت. آنها که امید و بخت خود برای تغییر نتیجه انتخابات را از دست رفته دیده‌اند، به دو دسته تقسیم شدند و بخشی با حضور و راهپیمایی در واشنگتن دی‌سی خشم خود را نسبت به روند انتخابات ابراز داشتند و بخش دیگری راهپیمایی دعا برگزار کردند و با دست‌هایی که به سوی آسمان کشیده شده بود از خداوند خواستند تا به بنده خلف خود «دونالد ترامپ» برای شکست دشمنانش کمک کند!

*** واکنش‌های بایدن و ترامپ
بایدن پس از برگزاری مجمع کالج الکترال قفل سکوتش را شکست و در کسوت یک رئیس‌جمهور با صلابت و فاتح یک نبرد سخت، زبان به نقد و نکوهش ترامپ و اقدامات بی‌پایه و اساس او و کمپینش درباره تقلب در انتخابات و پیگیری‌های قضایی‌شان گشود. او ترامپ را فردی دانست که بی‌هیچ مبالاتی به دموکراسی در آمریکا حمله کرد و به آن ضربه مهلکی زد. این سخنرانی بایدن با واکنش حامیان ترامپ و کاخ سفید مواجه شد و آنها مطالبه بررسی صحت و سقم انتخابات توسط ترامپ را عین دموکراسی دانستند و بایدن را فردی معرفی کردند که به دموکراسی تاخته است.

*** ترامپ باز هم ادامه خواهد داد؟
ترامپ فارغ از تمام این اتفاقات دوباره علم تقلب برافراشته و تکرار می‌کند که بازی هنوز تمام نشده ‌ و ما پیروزیم! ترامپ امیدوار است که جمهوری‌خواهان کنگره در روز ششم ژانویه به دلیل تقلب محرز و گسترده در انتخابات از تایید بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا سر باز بزنند و نتیجه انتخابات را به نفع او تغییر دهند. هرچند قانون به اعضای کنگره اجازه می‌دهد که رای کالج الکترال را نپذیرند.

اما وقوع این اتفاق غیرممکن است. نه‌تنها اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌هاست بلکه تعدادی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره نیز نسبت به اصرار ترامپ بر تقلب در انتخابات حساس شده‌اند و در جبهه مقابل او قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به جمیع جوانب کار ترامپ تمام است و جالب است که این پرونده با امضای مایک پنس، معاون ترامپ که رئیس مجلس سناست، مختومه می‌شود. شاید بی‌علت نباشد که این روزها پنس در خفا و اندرونی کاخ سفید مقهور ترامپ قرار گرفته ‌ و نام او به عنوان معاون رئیس‌جمهور از سربرگ‌ها و صورت جلسه‌های کاخ سفید حذف شده است.

کدخبر: ۳۶۳۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر