کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۸۳۱
تاریخ خبر:

سوئد چگونه شهروندانش را واکسینه می‌کند؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | آخرین آمارها نشان می‌دهد که میزان کل تلفات سوئد بر اثر کرونا، ۱۱ هزار و ۵۹۱ مورد فوتی بوده است و ۵۶۶ هزار و ۹۵۷ نفر در این کشور به بیماری کرونا مبتلا شدند. در هفته اخیر هم بیشترین میزان مبتلایان اعلام‌شده حدود ۵ هزار نفر و بیشترین میزان فوتی ۵۴ نفر بوده است. در چنین شرایطی سوئد واکسیناسیون را آغاز کرده و تا روز ۲۹ ژانویه؛ یعنی ۵ روز پیش، ۲۴۸ هزار و ۹۹۱ نفر در این کشور واکسن زده بودند. اما در مورد واکسیناسیون در سوئد چه می‌دانیم؟

* یک: واکسیناسیون اختیاری و رایگان است.

* دو: سازمان بهداشت عمومی سوئد ترتیبی را پیشنهاد داده است که طبق آن افراد مختلف واکسینه شوند. این ترتیب را برخی استان‌ها پذیرفته‌اند و برخی دیگر نه. بهداری استان استکهلم، اولویت و جدول زمان‌بندی را در رابطه با برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ اعلام کرده است. این زمان‌بندی در دیگر استان‌های کشور نیز کم‌وبیش یکسان است. البته این زمان‌بندی تنها در صورتی که دوزهای واکسن خریداری‌شده به‌موقع تحویل داده شوند معتبر خواهد بود. و اما زمان‌بندی به چه شکل است؟

* افرادی که ساکن خانه‌های سالمندان هستند و کارکنان این مراکز در ماه ژانویه. واکسیناسیون در خود این مراکز ارائه می‌شود.

* افرادی که از خدمات درمانی در خانه و کمک‌های خانگی استفاده می‌کنند یا دستیار شخصی دارند: در ماه ژانویه و فوریه. واکسیناسیون در منزل یا در درمانگاه ارائه می‌شود. (افراد بزرگسالی که با فردی زندگی می‌کنند که از خدمات درمانی در خانه و کمک‌های خانگی استفاده می‌کند یا دستیار شخصی دارد، به صورت همزمان با فرد همخانه خود واکسن دریافت خواهند کرد.)

* افراد متولد سال ۱۹۵۱ یا قبل از آن: واکسیناسیون در ماه فوریه آغاز می‌شود و در درمانگاه‌ها ارائه خواهد شد.

* افرادی که زیر ۷۰ سال هستند، اما به یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر تعلق دارند: واکسیناسیون در فوریه یا مارس آغاز می‌شود.

* افراد بالای ۱۸ سال (از روز تولد محاسبه می‌شود، نه سال تولد) به صورت تدریجی واکسن دریافت خواهند کرد: در خلال ماه‌های آوریل تا می.

* افراد شاغل در بخش درمانی از سوی کارفرمای خود واکسن کووید-۱۹ دریافت خواهند کرد.

* سه: واکسیناسیون برای کودکان و نوجوانان ۱۷ ساله یا کمتر توصیه نمی‌شود. اگر باردار هستید، واکسیناسیون توصیه نمی‌شود. در صورت داشتن تب یا علائم کووید-۱۹ نباید واکسن بزنید.

* چهار: بین تزریق اول و دوم ۳ تا ۴ هفته زمان لازم است. بعد از تزریق دوم واکسن، یک تا دو هفته طول می‌کشد تا از محافظت خوبی برخوردار شوید.

* پنج: با وجود سه نوع مختلف از واکسن کرونا در بازار (فایزر، مدرنا و آسترازنکا)، افرادی که تصمیم دارند واکسینه شوند، اجازه‌ انتخاب بین واکسن‌ها را ندارند. دلیل این کار این است که تمامی واکسن‌های ارائه‌شده دارای تأییدیه کمیسیون اروپا می‌باشند، بنابراین دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

کدخبر: ۳۷۱۸۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر