کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۳۶۶
تاریخ خبر:

سه گزینه‌ اصلی تلویزیون برای شب‌های رمضان

روزنامه هفت صبح،‌ مرجان فاطمی | آخرین تغییر و تحولات سریال‌های ماه رمضان؛ از جابه‌جایی سریال‌های شبکه‌های یک و سه و انتخاب یک سریال موفق برای شبکه دو.شیوع ویروس کرونا روی ترکیب پخش سریال‌های رمضانی تلویزیون هم اثرگذاشت. تا چند ماه پیش، شاهد فهرست متفاوتی از سریال‌های رمضانی بودیم اما برخی از سریال‌ها به دلیل گسترش کرونا این امکان را پیدا نکردند که به طور کامل ضبط شوند و برخی دیگر بنا به دلایل دیگری جابه‌جا شدند. در حال حاضر سه سریال «زیرخاکی»، «بچه‌مهندس۳» و «سرباز»، سه گزینه‌ اصلی تلویزیون برای شب‌های ماه رمضان هستند.

*** شبکه یک: از نون.خ۲ به زیرخاکی
شبکه یک از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود قرار است برای رمضان ۹۹، فصل دوم سریال «نون.خ» را روی آنتن بفرستد. درواقع «نون.خ۲» از ابتدا با این هدف جلوی دوربین رفت که سریال رمضانی شبکه یک باشد اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، عوامل سریال فقط توانستند ۱۷ قسمت آن را به ضبط برسانند. همانطور که می‌دانید سریال‌های رمضانی، بیست‌ونه یا سی قسمتی هستند و کمدی‌ها از آن جهت در شب‌های قدر پخش نمی‌شوند، معمولا در ۲۵ قسمت تولید می‌شوند. بنابراین «نون.خ۲» چیزی حدود هفت قسمت کم داشت و عملا در ایام رمضان نمی‌توانست روی آنتن باشد. به همین دلیل هم بلافاصله بعد از پایان نوروز، از شبکه یک روی آنتن رفت و همین حالا هم درحال پخش است. شبکه یک بعد از حذف «نون.خ۲» از کنداکتور رمضان، تصمیم گرفت سریال «زیر خاکی» جلیل سامان را برای این مناسبت در نظر بگیرد؛ اثری که پیش‌تر قرار بود سریال رمضانی شبکه سه باشد.

*** شبکه سه: از می‌جان به سرباز
شبکه سه، ابتدا قصد داشت باکس مخصوص سریال رمضانی‌اش را در اختیار «می‌جان» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده بگذارد اما این سریال هم به بحران کرونا برخورد و نیمه کاره ماند. بعد از آن بود که مدیران شبکه سه تصمیم گرفتند دست روی «زیرخاکی» جلیل سامان بگذارند. تا همین اواخر هم به نظر می‌رسید گزینه‌ اصلی شبکه سه همین «زیرخاکی» باشد اما این سریال به دو دلیل از کنداکتور این شبکه خارج شد. اول اینکه جلیل سامان به دلیل ممیزی‌های زیاد سریال «پروانه» در آخرین بازپخشش از شبکه سه، گلایه‌مند بود و نمی‌خواست این سریال در شبکه سه روی آنتن برود و از طرف دیگر کنداکتور شبکه یک بعد از حذف «نون.خ۲» خالی مانده بود. به همین دلیل هم «زیرخاکی» از شبکه سه به یک منتقل شد و شبکه سه هم سریال «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست را جایگزین آن کرد.

*** زیرخاکی؛ یک کمدی متفاوت
اگر سریال‌های «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» را دیده باشید حتما حال و هوای سریال‌های جلیل سامان را به‌خوبی می‌شناسید. این سریال هم در راستای سه سریال قبلی ساخته شده و به فضای قبل از انقلاب و اوایل انقلاب از زاویه‌ای تازه و کمدی پرداخته. در این مجموعه با طی یک پروسه ۵ دهه‌ای از دهه ۵۰ تا دهه ۹۰ در جریان اتفاق‌های جالبی قرار می‌گیریم. پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، هادی حجازی‌فر، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، امید روحانی، سیما تیرانداز و ساناز سعیدی، از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال حضور دارند.

فصل اول «زیرخاکی»، در ۲۳ قسمت ساخته شده و با احتساب پنج قسمتی که به خاطر شب‌های قدر پخش نمی‌شود، باز هم دو قسمت کم دارد. این احتمال وجود دارد که با تدوین، سریال را به ۲۵ قسمت برسانند. البته شاید هم سریال «نون.خ۲» تا روز دوم ماه رمضان روی آنتن باشد. چون این سریال در ۱۷ قسمت تولید شده و از روز ۲۲ فروردین شروع شده. اگر هرشب هم روی آنتن باشد تا ماه رمضان دو قسمت اضافه می‌آورد. البته این امکان وجود دارد که آن را با تدوین به ۱۵ قسمت برسانند و زمان هر قسمت را اضافه کنند.

*** بچه مهندس ۳: بدون تغییر
از میان شبکه‌های مختلف تلویزیون، تنها سریالی که از ابتدا قرار بود در جدول پخش رمضان ۹۹ باشد و هیچ‌وقت هم جای آن تغییر نکرد «بچه مهندس۳» بود. فصل اول «بچه مهندس»، دو سال پیش، سریال ماه رمضانی شبکه دو بود و حالا فصل سوم آن مجددا در کنداکتور این شبکه قرار گرفته است. داستان در ادامه دو فصل قبل پیش می‌رود و حالا شخصیت اصلی این سریال، روزبه‌ حصاری است. قرار است داستان زندگی جواد جوادی را تا سن ۲۸ سالگی در این فصل ببینیم.

*** سرباز؛ اولین تجربه کارگردان
«سرباز» که قرار است سریال مناسبتی شبکه سه باشد دی امسال به پایان رسید. این سریال در ۵۰ قسمت تولید شده و اولین سریالی است که هادی مقدم‌دوست کارگردانی می‌کند. او علاوه بر چند تله فیلم، در سینما فیلم سینمایی «سر به مهر» را کارگردانی کرده بود و تا مدت‌ها به عنوان نویسنده با حمید نعمت‌الله در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی همراهی می‌کرد. آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، نیما شعبان‌نژاد، سیاوش خیرابی، علی عامل هاشمی و … از جمله بازیگران این سریال هستند.

کدخبر: ۳۲۰۳۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر