کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۳۰۲
تاریخ خبر:

سه آفرودر ارزان برای زمستان!

روزنامه ‌هفت صبح | در شرایطی آرام آرام به فصل یخبندان نزدیک می‌شویم که قیمت نسخه دو دیفرانسیل هیوندای توسان ۲۰۱۷ به مرز ۲ میلیارد تومان رسیده و قیمت انواع اس‌یووی‌های ژاپنی و آلمانی از این هم فراتر رفته است. خب در این شرایط تنها راهکار پیش رو تکیه به بازار محصولات کارکرده است. خودروهایی که در عین تنوع و زیبایی قدرت مانور بالایی دارند و هزینه‌ای بسیار کمتر از ارزش ذاتی خود را به خریداران تحمیل می‌کنند.

البته گرانی به این بخش بزرگ از بازار هم سرایت کرده و قیمت محصولات ۱۵ تا ۳۰ ساله را هم دستخوش تغییرات عجیبی نموده است. مثلا در این بازار برای انواع محصولات کارکرده تویوتا با سن بیش از۳۰سال بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ و برای محصولات ۲۰ تا ۳۰ ساله میتسوبیشی و نیسان بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان باید پرداخت. اعدادی که با رشد ۵ تا ۱۰ برابری، عینا همان بهای ۳۰ تا ۶۰ میلیونی سال ۹۲ و نرخ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی سال ۹۶ هستند.

ما اینجا سه خودرو داریم که بعضا کمیابند. اما ارزش خرید بالایی دارند. برای داشتن این سه خودرو هم باید بهای ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی را به حساب مالک آنها واریز کنید. رقمی که برای خودروهایی با ۱۵ تا ۳۰ سال سن شاید زیاد به نظر برسند. ولی اینطور نیست چرا که توانایی این محصولات در زمین‌های گلی، جاده‌های لیز و مسیرهای آفرودر بارها اثبات شده است.

*** قیمت: ۲۲۵ میلیون تومان / نیسان پت‌فایندر - مدل ۱۹۹۱
نسخه دو در نسل اول پت‌فایندر را کمتر کسی در ایران می‌شناسد. خودرویی بیابانگرد که به سی سالگی پا گذاشته ولی از مد نیفتاده است. طرح خاص پنجره‌های کناری و فرم ستون B از پت‌فایندر محصولی خشن و جسور ساخته که به سختی نه نمی‌گوید.

با اینکه این خودرو در ایران بسیار کمیاب است اما در برخی از گالری‌های پایتخت می‌توان نمونه‌های خاصی از این شاسی‌بلند دودیفرانسیل ژاپنی ۱۰۶ اسبی را یافت. مدل ۱۹۹۱ که نسخه فیس‌لیفت نسل اول است، با داشتن موتوری با کد Z24 که مشخصات مشابهی با موتور وانت زامیاد دارد، توانایی خوبی برای مانورهای آفرود داشته ضمن اینکه سیستم دودیفرانسیل پت‌فایندر همواره از پس ماموریت‌های محوله برمی‌آید.

*** قیمت: ۴۰۰ میلیون تومان / جیپ چروکی - مدل ۱۹۹۵
اصلا به این جیپ نمی‌آید که ۲۵ سال از عمرش گذشته باشد. چروکی اما با ورود به سال ۲۰۲۰ ورودش به ربع قرن کار را جشن می‌گیرد آن‌هم در حالی که کماکان موتور ۴سیلندر بنزینی ۲٫۵ لیتری‌اش خوب کار می‌کند و هماهنگی خوبی با جعبه دنده دستی ساخت گترگ دارد.

چروکی که بسیاری آن را جد همه کراس‌اوورهای امروزی می‌دانند، طرح ظاهری جذابی دارد که بعد از ربع قرن هنوز زیبا به نظر می‌رسد. این خودرو که با کد XJ در جهان شناخته می‌شود، دقیقا ۱۲۱ اسب‌بخار قدرت داشته و به سیستم دودیفرانسیل مجهز است. با اینکه چروکی XJ ذاتا دیفرانسیل عقب است اما به لطف طراحی یک سیستم دومحوره مکانیکی، در برف و بوران کاملا قابل اطمینان است.

*** قیمت: ۳۵۰ میلیون تومان / نیسان رونیز - مدل ۱۳۸۵
بعد از ۱۵ سال کار با این رنگ سبز و این عضلات مردانه اصلا خسته به نظر نمی‌رسد. حتی شاید بتوان گفت که سرحال است. موتور ۲۴۰۰‌سی‌سی این شاسی‌بلند ژاپنی با داشتن ۱۶۰ اسب قدرت گرچه رونیز را پرشتاب نساخته اما توان کافی برای شیب زنی و تپه نوردی را در عضلات این خودرو قرار داده است.

در عین حال به مدد یک ساختار ساده در طراحی خودرو، رونیز دودیفرانسیل در جاده‌های زمستانی و لیز مثل میخ به زمین وصل می‌شود و مسیر را در کمال صلابت تا انتها می‌رود. عیب بزرگ رونیز مصرف سوخت ۱۳ لیتری موتور آن است که باید با آن کنار بیایید. در دیگر موارد اما رونیز سربلند بیرون آمده و از هر جهت قابل اطمینان است.

توضیحات

نیسان پت‌فایندر - مدل 1991

توضیحات

‌نیسان رونیز - مدل 1385

توضیحات

جیپ چروکی - مدل 1995

کدخبر: ۳۵۳۳۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر