کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۹۶۲
تاریخ خبر:

سهم تلویزیون از تاریخ سینمای ایران

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | سهم تلویزیون از موفقیت‌های تاریخ سینمای ایران کم نیست. سینما بسیاری از موفقیت‌هایش را مدیون این رسانه‌ است. چهره‌های تلویزیونی زیادی بوده‌اند که در دوره‌های مختلف به سینما کوچ کرده‌اند و توانسته‌اند موفقیت‌های فراوانی را در آنجا رقم بزنند. طبیعتا تعدادشان زیاد است و نمی‌توان به تک تک آنها پرداخت.

اما در این بین چند چهره‌ بسیار مهم هم دیده می‌شوند که کارشان را در تلویزیون شروع کرده‌اند و بعد از ورود به سینما توانسته‌اند جریان‌های بزرگی را به وجود بیاورند؛ از اصغر فرهادی گرفته تا شهاب حسینی و رضا عطاران و افسانه بایگان و جواد عزتی. هفت صبح چگونگی این عزیمت را بررسی می‌کند.

*** اصغر فرهادی| پرافتخارترین
اصغر فرهادی برای اولین بار سال ۱۳۷۶ پایش به تلویزیون باز شد و ۲۲ قسمت فیلمنامه سریال «روزگار جوانی» را نوشت؛ سریالی که توجه اهالی دنیای فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی را متوجه یک استعداد تازه و خلاق کرد. سال ۱۳۷۷ همزمان با پخش روزگار جوانی، فیلمنامه سریال «ماه مهربان» را نوشت و به عنوان کارگردان تلویزیونی اولین تجربه‌اش را با مجموعه «چشم‌به‌راه» انجام داد.

بعد از «چشم به راه» کارگردانی تلویزیونی را ادامه داد و بعد از آن مجموعه «مجتمع مسکونی فرخ و فرج» را برای شبکه دو کارگردانی کرد. در همان سال با الهام از برنامه «در شهر» سری اول «داستان یک شهر» را برای شبکه تهران ساخت؛ سریالی که با سوژه‌هایی تلخ و واقعی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سال ۱۳۸۰ سری دوم«داستان یک شهر» را که از سری اول آن قوی‌تر بود با لحنی به مراتب تلخ‌تر ساخت. همان سال برای همسرش «پریسا بخت‌آور» فیلمنامه سریال «یادداشت‌های کودکی» را نوشت. این سریال آخرین اثری بود که اسم اصغر فرهادی در تیتراژ به عنوان یکی از عوامل روی آنتن رفت. بعد از آن بود که با نوشتن فیلمنامه «ارتفاع پست» وارد سینما شد و پله پله تا افتخارهای پیاپی پیش رفت.

*** شهاب حسینی| بازیگر مطرح سینما
شهاب حسینی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین بازیگران سینماست و نقطه شروع فعالیت‌های او هم از تلویزیون بوده است. او با اجرای برنامه ‌«اکسیژن» کارش را شروع کرد و برای اولین بار در سریال «پس از باران» بازیگری را تجربه کرد. سال ۸۰ در سریال «پلیس جوان» بسیار مورد توجه قرار گرفت و این موفقیت را در «تب سرد» و «مدار صفر درجه» هم ادامه داد. بازی او در نقش شهید عباس بابایی، شهرت ویژه‌ای را برایش در تلویزیون رقم زد. حسینی از ابتدای سال ۸۰ وارد سینما شد و در مجموع ۵۴ فیلم بازی کرد و یک فیلم ساخت.

*** رضا عطاران| پولساز‌ترین بازیگر سینما
در حال حاضر رضا عطاران را می‌توانیم پولسازترین بازیگر سینما بنامیم. بازیگری که فارغ از جنس فیلم‌هایی که بازی می‌کند طرفدار فراوانی دارد و متقاضی برای تماشای فیلم‌هایش بسیار بالاست. عطاران اولین بار همراه گروه مهران مدیری در «ساعت خوش» دیده شد.

بعد از آن بود که با ساخت «سیب خنده» و «مجید دلبندم» و «قطار ابدی» توانست موقعیتش را تثبیت کند. نگارش فیلمنامه «زیر آسمان شهر» توسط او ثابت کرد توانایی زیادی در خلق موقعیت‌های کمدی دارد. بعد از آن سریال «کوچه اقاقیا» را ساخت و سپس وارد عرصه تولید کمدی‌هایی مانند «متهم گریخت»، «خانه به دوش»،«ترش و شیرین» و «بزنگاه» شد؛

سریال‌هایی که هنوز هم جزو بهترین آثار کمدی تلویزیون هستند. او سال ۱۳۹۰ بعد از حواشی که برای «بزنگاه» ایجاد شد عطای تلویزیون را به لقایش بخشید. دقیقا از همین جا بود که موفقیت‌های او در سینما اوج گرفت.

*** افسانه بایگان| ستاره زن دهه ۶۰
افسانه بایگان یکی از مهم‌ترین ستارگان سینما در دهه۶۰، برای اولین بار کارش را در تلویزیون شروع کرد. سال ۱۳۶۳ با بازی در سریال «سربداران» شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت. بعد از آن بود که با پیشنهادهای مختلفی برای بازی در فیلم‌های سینمایی روبه‌رو شد. از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۷۸، در ۳۵ فیلم سینمایی بازی کرد و بعد از چند سال وقفه، مجددا از ابتدای دهه۸۰ در ۱۷ فیلم دیگر هم حضور پیدا کرد اما تمام این مدت همکاری‌اش را با تلویزیون قطع نکرد. افسانه بایگان بعد از «سربداران» حدود ۲۰ سریال برای تلویزیون بازی کرد.

*** جواد عزتی|ستاره‌ حال حاضر سینما
درحال حاضر جواد عزتی یکی از مهم‌ترین ستاره‌های سینماست و حضورش در آثار مختلف به فروش و توجه مخاطبان نسبت به آن کمک می‌کند. عزتی بسیار پرکار است و سالی پنج، شش فیلم بازی می‌کند که از این تعداد ۹۰درصد آثار قابل قبولی هستند.

عزتی هم فعالیتش را در تلویزیون و بازی در سریال‌های «کمربندها را ببندیم»، «مثل هیچکس»، «سه‌دونگ سه دونگ»، «مرد هزارچهره»، «چاردیواری»، «لطفا دورنزنیم»، «دست بالای دست» و «دردسرهای عظیم» شروع کرد و به خاطر بازی در همین سریال آخری بازی‌اش مورد توجه قرار گرفت و به چهره محبوبی تبدیل شد.

کدخبر: ۳۴۸۹۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر