کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۰۰۳
تاریخ خبر:

سهمیه اربعین امسال به چه کسانی رسید؟

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | چند روز پیش سازمان حج و زیارت با دریافت چراغ سبز از عراق اعلام کرد افرادی که هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند و تست پی‌سی‌آر منفی که متعلق به ۷۲ساعت قبل از پرواز باشد می‌توانند راهی سفر اربعین شوند. به همین منظور هم سامانه‌ای برای ثبت نام متقاضیان اعلام شد چون طرف عراقی گفته بود که ویزای انفرادی صادر نمی‌کند و ایران باید برای ساماندهی متقاضیان آماده می‌شد.

این آمادگی تا جایی پیش رفت که اعلام شد زائران لازم نیست هزینه‌ای برای خروج از کشور بپردازند و خروجشان رایگان خواهد بود. همچنان که زمینه سازی‌هایی برای صدور فوری پاسپورت انجام می‌شد خبر رسید که برنامه عراق تغییر کرده و به هر کشور سهمیه محدود و ناچیزی تعلق گرفته است. در اطلاعیه عراق در مورد سفر اربعین آمده بود که برای مراسم اربعین فقط مرزهای هوایی را به روی زائران باز می‌کند و آن‌ها را بدون ویزا نمی‌پذیرد.

ویزای انفرادی در کار نخواهد بود و ویزای گروهی هم بر اساس فهرست نهادهای ذی ربط کشورهای مختلف صادر خواهد شد. پیش از این تنها شرکتی که مجوز صدور ویزا همزمان با صدور بلیت سفر به عراق را داشت، شرکت هواپیمایی «العراقیه» بود که از ابتدای هفته، این شرکت هم رسما صدور ویزا را متوقف کرده است. بنابر اعلام کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق، نخست‌وزیر این کشور با ورود ۳۰هزار زائر ایرانی و ۱۰هزار زائر از کشورهای عربی و سایر کشورها برای شرکت در مراسم اربعین موافقت کرده است.

بلافاصله بعد از انتشار خبر اختصاص سهمیه ۳۰هزار نفری به ایران، رئیس ستاد اربعین گفت که تصمیم گرفتیم ۳۰هزار نفر سهمیه ایران در قالب موکب‌داران که همه ساله در کشور عراق خدمات می‌دادند و همچنین کمیته‌هایی که در عراق وظایفی دارند، اعزام شده و سازماندهی شوند. حسین ذوالفقاری گفت: «این عدد سهمیه قابل توزیع در کل کشور نبود و می‌توانست تبعیض‌هایی به وجود بیاورد. ما امسال بنا داشتیم که ۱۰۰ هزار نفر از خادمان در اربعین شرکت کنند که مجموعا ۳۰ هزار سهمیه به ایران داده شد.

بنابراین قرار شد کسانی که به عراق اعزام می‌شوند فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و اولویت با کسانی باشد که واکسن زده باشند و در برگشت نیز به صورت مجانی تست پی‌سی‌آر از آن‌ها گرفته شود تا بیماری نداشته باشند و اگر مبتلا باشند هم کنترل‌های لازم انجام خواهد شد. موکب‌داران از بدنه عادی مردم هستند و شناسایی شده‌اند که امسال اعزام می‌شوند تا بتوانند خدمات‌رسانی را انجام بدهند و همچنین کمیته‌ها و گروه‌های مردمی که داخل عراق باید بروند و به انجام اموری مانند تبلیغی، فرهنگی و رسانه‌ای بپردازند، اعزام خواهند شد.»

همزمان مسئولان استان‌های جنوب غربی کشور روی بسته بودن مرزهای زمینی تاکید می‌کنند و از مردم می‌خواهند که برای عبور از مرز زمینی اقدام نکنند. این حرف‌ها واکنش‌هایی بین کسانی که متقاضی سفر اربعین بودند برانگیخت و اعتراض در شبکه‌های اجتماعی به این نحوه اختصاص دادن سهمیه شنیده می‌شد و خیلی‌ها قرعه‌کشی را پیشنهاد می‌دادند. مخالفان این پیشنهادها هم می‌گفتند فرصت این کارها نیست.

اما اعتراض‌ها ادامه داشت و این سوال مطرح می‌شد که وقتی قرار نیست افرادی عادی برای سفر اربعین به عراق بروند پس موکب داران و افرادی که می‌خواهند کارهای فرهنگی و رسانه‌ای کنند اصلا برای پوشش چه چیزی راهی عراق خواهند شد؟ اتفاقا عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم یکی از کسانی بود که این سوال را مطرح کرد و گفت: « اعزام موکب‌داران و اعضای کمیته‌های اربعین به عنوان خادمان زائران حسینی در کنار زائران مشتاق معنا پیدا می‌کند و در توزیع سهمیه محدودی که از سوی عراق اختصاص یافته است، هرچند همه به نوعی زائر و دلباخته زیارت و خدمت به زائران هستند، خوب بود این نکته رعایت می‌شد.»

همزمان خبرهایی شنیده می‌شود درباره اینکه فروش تورهای زمینی سفر به عراق برای مراسم اربعین ادامه دارد تا جایی که مدیرکل دفتر حمل‎ونقل سازمان راهداری اعلام کرده که مردم فریب تبلیغات و آگهی‌های تورهای زمینی و کاروان به سمت عراق در ایام اربعین را نخورند چون مرزهای زمینی مسافری ایران و عراق در ایام اربعین بسته است و امسال حتی به سمت مرزهای چهارگانه عراق بلیتی فروخته نمی‌شود.

کدخبر: ۴۱۳۰۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر