کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۳۲۰
تاریخ خبر:

کاری که سهام عدالت با بازار می‌کند

روزنامه هفت صبح، ولید هلالات | همیشه فریاد عدالت برای عموم جذاب و برای خواص آزاردهنده است اما تمام عدالت‌ها بیش از حقیقت خود سر و صدا راه می‌اندازند و دست آخر عدالتی برپا نمی‌شود.این‌بار عدالت قرار است در سهام نمود پیدا کند. جامعه‌ای که با کاهش سطح درآمد و رشد هزینه مواجه شده حالا امیدوار است که از این طریق به جریانی از نقدینگی برسد تا مرهمی بر زخم‌ها باشد.

هنوز برایم باورپذیر نیست که تصمیم‌گیران قصد دارند که پرتفوی سهام عدالت را به صورت خرد و شرکت به شرکت در بازار عرضه کنند. از آن جهت که بازار با راهنمایی همین افراد بالا آمده و این برایم باورپذیر نیست که آن‌ها چنین تصور کنند که می‌توانند ۳۰درصد دارایی سهام عدالت را در بازار به صورت خرد بفروشند چون فکر می‌کنم آن‌ها بهتر از هرکسی این بازار را بررسی کرده‌اند و از شرایط آن آگاه هستند.

این تصمیم دقیقا مثل این است که بگوییم قصد داریم به مردم یک عیدی بدهیم. بعد به هر نفر با کد ملی ۵۰۰کیلو برنج بدهیم تا در بازار بفروشد و از محل آن نقدینگی به دست آورد! این یک بازی باخت - باخت است چون دارنده برنج با زحمت فراوان و زیر قیمت باید آن را بفروشد و از طرف دیگر صنف برنج فروشان را هم دچار التهاب می‌کنیم.

من هنوز برایم باورپذیر نیست که تصمیم سازان عدالتی قصد داشته باشند که سهام عدالت را شنبه بفروشند و نقدینگی آن را تا پایان خرداد به مردم بدهند چون چنین اشتهایی برای خرید سهام نیست.به نظرم کار درست این بود که DPS حاصل از سهام عدالت برای همیشه در حساب بانکی مردم واریز می‌شد تا طعم سهامدار بودن را همیشه می‌چشیدند.

و از آن طرف عدالت در قابل صندوق ٍETF عرضه می‌شد که با یک پرتفوی مناسب و با نسبتی کمتر از nav مورد معامله قرار می‌گرفت و قطعا بسیاری حاضر می‌شدند آن را در یک p.nav مناسب خرید کنند. هم p.e سهام بزرگ به سمت اعداد منطقی می‌رفت، هم آن‌ها که به نقدینگی نیاز داشتند می‌توانستند آن را در بازار بفروشند و هم اینکه فرهنگ سهامداری تقویت می‌شد اما حالا به جز بازی «باخت - باخت» من چیز دیگری نمی‌بینم.

ارزش سهام عدالت ۳۰درصد افت کرده و قطعا اگر قرار باشد به صورت خرد در بازار این سهام عرضه شود میزان شناوری را بالا برده و بازار توان جذب آن را نخواهد داشت بنابراین تصور می‌کنم که امکان ندارد آن کسی که نقشه بازار را برای رسیدن به شاخص یک میلیون واحدی کشیده بود، حالا به همین سادگی یک طرح کاملا اشتباه را برنامه‌ریزی کرده باشد از این جهت است که تصور می‌کنم، همه چیز نمی‌تواند به همین سادگی باشد که ما می‌بینیم!

کدخبر: ۳۳۰۳۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر