کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۹۴۰
تاریخ خبر:

سهامداران سیمان سرسام گرفتند

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | اتفاقی که قبل از ظهر دیروز در مورد افزایش قیمت نرخ سیمان رخ داد حادثه‌ عبرت‌آموزی برای تازه وارد‌های بورس بود؛ تحولاتی که ظرف چند دقیقه احتمالا خیلی از سهامداران حقیقی بازار سرمایه را متضرر کرد. داستان از اینجا شروع شد که از چند وقت پیش شایعه کردند که افزایش قیمت سیمان در راه است.

منطقی هم بود چون از ابتدای تابستان پارسال که در یک مرتبه تولیدکنندگان سیمان مجوز افزایش قیمت ۳۷درصدی گرفتند قرار شد در نیمه دوم سال هم مجددا یک افزایش نرخ دیگر داشته باشند. مرحله دوم اما انجام نشد و قضیه معطل ماند تا امسال. این چند وقت گفته می‌شد که سیمانی‌ها خواستار افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی هستند و اگر چنین مجوزی صادر نشود تولیدکنندگان سیمان زمین‌ می‌خورند.

وقتی این شایعه تقویت شد نمادهای گروه سیمان که به نوعی از جامانده‌های بورس هم محسوب می‌شوند ارزش پیدا کردند و خیلی از نمادهای این گروه چند روز متوالی با رشد مثبت ۵ درصدی سبزپوش بودند. از سه روز پیش اما ناگهان همین نمادهایی که رو به جلو حرکت می‌کردند ناگهان نزولی شدند و صف‌های خرید تبدیل شد به صف فروش. چرا؟

چون عباس تابش، رئیس سازمان حمایت و معاون وزیر صنعت گفت افزایش قیمت سیمان صحت ندارد. بنابراین یک گروه از سهامداران حقیقی در همین ایستگاه از قطار پیاده شدند و سهامشان را واگذار کردند اما سهامداران حقوقی و باتجربه‌‌ترها این ریزش‌ها را خیلی جدی نگرفتند. همین روند ادامه داشت تا حوالی ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه.

در ساعات پایانی معاملات ناگهان خبری منتشر شد مبنی بر اینکه با افزایش قیمت سیمان در وزارت صنعت موافقت شده و سندی هم ضمیمه این خبر کرده بودند که این صورتجلسه افزایش قیمت سیمان است. با این سند ناگهان ورق برگشت و نمادهایی که تا چند دقیقه پیش صف فروش بودند تبدیل به صف خرید شدند.

به طور مثال نماد سپاها یا سیمان سپاهان از منفی ۵ درصد تا مثبت ۵ درصد را فقط در چند دقیقه طی کرد. دقایقی بعد مجددا با یک خبر دیگر بازی عوض شد. شیخان، دبیر انجمن سیمان اعلام کرد که نامه افزایش قیمت سیمان جعلی بوده و هنوز تصمیمی گرفته نشده. او اعلام کرد که این نامه مربوط به پارسال بوده و عده‌ای تاریخ آن‌ را دستکاری کردند. بنابراین مشخص شد افرادی که با خبر فیک قبلی به وجد آمدند و رفتند در همان چند دقیقه سهام سیمان خریدند متضرر شدند.

ساعت ۱۲ و نیم معاملات بسته شد اما در اتفاق عجیب دیگری بعضی کانال‌ها نوشتند که افزایش قیمت سیمان صحت دارد. خلاصه مطلب اینکه چند بار تایید و تکذیب یک خبر باعث سرگیجه سهامداران شد اما درس مهمی به تاز‌ه‌واردها داد که خیلی به این شایعات توجه نکنند و اخبار بورس را فقط از رسانه‌های رسمی پیگیری کنند. آخرین خبر رسمی هم این است تکلیف افزایش قیمت سیمان تا آخر این هفته مشخص خواهد شد.

کدخبر: ۳۳۴۹۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر