کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۸۳۱
تاریخ خبر:

سلاحی که می‌تواند شهرهای ساحلی را غرق کند

"سونامی‌های رادیواکتیوی" می‌توانند سلاح کشتار جمعی بعدی ساخته دست بشر باشند که به نظر می‌رسد روسیه در حال ساخت آن است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، روسیه در حال توسعه حضور نظامی در قطب شمال است؛ جایی که در حال آزمایش سلاح جدیدی در منطقه‌ای است که به تازگی بر اثر بحران آب و هوایی از یخ تشکیل شده است. هدف روسیه از این کار، تأمین امنیت سواحل شمالی خود و گشودن یک مسیر حیاتی از آسیا به اروپا است.

اما یکی از سلاح‌هایی که روسیه در حال توسعه آن است، سلاحی است که می‌تواند "سونامی‌های رادیواکتیو" در شهرهای ساحلی به وجود آورد. این سلاح جدید روسی می‌تواند شهرهای ساحلی را با سونامی‌های هسته‌ای غرق کند.

کارشناسان اسلحه و مقامات غربی در رابطه با این ابر سلاح خاص روسیه موسوم به "اژدر پوزئیدون ۲M39" ابراز نگرانی کرده‌اند. پوزئیدون نام خدای دریا در روم باستان است.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، این سلاح در حال حاضر تحت نظارت "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه به سرعت در دست توسعه است که از "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه خواستار به‌روزرسانی "مرحله اصلی" این اژدر در ماه فوریه همراه با آزمایش‌های بیشتر برای اواخر سال جاری شده است.

این اژدر مخفی، سلاحی بدون سرنشین است که دارای یک راکتور هسته‌ای است. هدف این اژدر این است که در امتداد کف دریا از خط دفاعی ساحلی دشمن عبور کند. مقامات روسی ادعا می کنند که این اژدر می‌تواند کلاهکی چند مگاتنی را با خود حمل کند که می‌تواند امواج رادیواکتیوی ایجاد کند که قادر به ایجاد سونامی و مرگبار کردن مناطق وسیعی از یک خط ساحلی برای انسان‌ها به مدت چندین دهه باشد.

در حالی که در گذشته تصور می‌شد این سلاح تنها یک بلوف از طرف روسیه باشد، اما اکنون به نظر می‌رسد که واقعی است و به سرعت در حال تکمیل است.

شرکت فناوری فضایی "ماکسار" تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرده است که پایگاه‌های نظامی و سخت افزاری روسیه را در امتداد خط ساحلی قطب شمال همراه با انبارهای زیرزمینی که قرار است پوزئیدون و سایر سلاح‌های پیشرفته جدید را در خود جای دهند، نشان می‌دهد.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، ساخت این اژدر روسی اولین بار در سال ۲۰۱۵ اعلام شد، اما در آن زمان تنها یک بلوف تلقی می‌شد و کارشناسان و مقامات فکر می‌کردند که هدف روسیه فقط ترساندن ارتش آمریکا است و عملی نخواهد شد.

کارشناسان می‌گویند، این اژدر سونامی هسته‌ای همچنین می‌تواند از نظر اکولوژیکی ویرانگر باشد.

در کل به نظر می‌رسد دنیا با آزمایش اژدرهای هسته‌ای و دیگر سلاح‌های جدید مانند موشک‌های مافوق صوت وارد عرصه جدیدی از سلاح‌های نظامی شده است.

گفته می‌شود به غیر از تلفات اولیه و ویرانی‌های اقتصادی، چنین سلاحی همچنین می‌تواند تخریب شدید محیط زیست را در پی داشته باشد که تا سالیان سال پابرجا بماند.

کدخبر: ۳۸۱۸۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر