کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۵۰۷
تاریخ خبر:

سقوط نماد مقاومت اوکراین؛ ۸۸‌روز بعد از آغاز جنگ

روزنامه هفت صبح | ماریوپول، نماد مقاومت اوکراین در برابر اشغال روسیه، دو ماه و ۲۸ روز بعد از آغاز جنگ روسیه بالاخره سقوط کرد. این بزرگ‌ترین موفقیت روسیه در این حدود ۹۰ روز است. ظاهرا نیروهای چچنی در این عملیات فعال بودند. خبرگزاری رویترز تصاویری از ماریوپول منتشر کرده که نیروهای ویژه چچنی، آدام سلطانوویچ دلیمخانوف، نماینده چچنی دومای دولتی (مجلس سفلای پارلمان) روسیه را در حال قدم زدن در نزدیک مجتمع فولاد آزوفستال نشان می‌دهد.

سقوط این شهر را البته اوکراینی‌ها قبول ندارند چرا که می‌گویند آن مجتمع فولاد آزوفستال همچنان در دست‌شان است. منطقه‌ای به طول ۴ کیلومتر و عرض ۳ کیلومتر. یک سایت صنعتی بزرگ در مرکز شهر و در ساحل دریای آزوف، در پیچ و خمی از تونل‌ها و کارگاه‌ها.
رئیس جمهوری اوکراین گفته است که تخمین‌زده می‌شود یک هزار غیرنظامی نیز در همین محل پناه گرفته باشند و قرار بود که از دیروز، یک معبر انسانی باز شود تا این افراد بتوانند از این منطقه خارج شوند.

در بیرون از این کارخانه هم نزدیک به صد هزار غیرنظامی حضور دارند و ارینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین گفته است که تخلیه نزدیک به صد هزار غیرنظامی در شهر ویران شده ماریوپول، تنها با کمک سازمان ملل متحد ممکن است. قرار است دبیر کل سازمان ملل در این هفته به مسکو و کی‌یف سفر کند.

گردان آزوف، گارد ملی اوکراین ویدئویی را منتشر کرد که زنان و کودکانی را نشان می‌دهد که در زیرزمین کارخانه فولاد ماریوپول پناه گرفته‌اند. برخی از آن‌ها دو ماه است که در آنجا مخفی شده‌اند. دختر جوانی در این ویدئو می‌گوید که او و بستگانش در تاریخ ۲۷ فوریه خانه را ترک کرده‌اند و از آن زمان نه آسمان و نه خورشید را دیده است.

در مجتمع فولاد حدود دو هزار نظامی هم در حال مقاومت هستند. پوتین ظاهرا دستور حمله به آنجا را لغو کرده ولی گفته این منطقه را باید محاصره کنند و این اصطلاح را به کار برده که نباید گذاشت «حتی یک پشه» از این منطقه خارج شود. پوتین این مطالب را در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به سرگئی شویگو، وزیر دفاع گفته و در همین گفت‌وگوی تلویزیونی است که برخی معتقدند پوتین مبتلا به پارکینسون شده است چرا که پایش را مرتب تکان می‌دهد و لبه یک میز را به شدت فشار می‌دهد.

مسئله البته فقط به این کارخانه فولاد ختم نمی‌شود. هزاران نفر در حمله روسیه به ماریوپول که تقریبا دو ماه به طول انجامید کشته شده‌اند و حالا کم کم گورهای این افراد در حال کشف است. ویدئوهایی منتشر شده است که اجساد بیش از ۲۰ غیرنظامی را در امتداد یک جاده اصلی در ماریوپول نشان می‌دهد. بی بی سی این فیلم را بررسی کرده و در مجموع ۲۳ جسد را شمارش کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای شرکت ماکسار تکنولوژی که یک شرکت ماهواره‌ای آمریکایی است گورهای دسته‌جمعی را در شهر ماریوپول نشان می‌دهد. وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپول به بی‌بی‌سی گفته است که شمار مردمی که در این شهر به دست نیروهای روسیه کشته‌ شده‌اند ترسناک است.

تحول مهم دیگر در اوکراین اینکه یک فرمانده روسی گفته مسکو می‌خواهد کنترل جنوب اوکراین را در دست بگیرد تا بتواند به منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا در مولداوی دسترسی پیدا کند. این منطقه هم‌اکنون درخواست پیوستن به روسیه را داده است. وزارت خارجه مولداوی با «ابراز نگرانی عمیق» از این اظهارات اعلام کرده است روسیه باید «بی‌طرفی» مولداوی را به رسمیت بشناسد. ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است اظهارات فرمانده روس نشان می‌دهد روسیه می‌خواهد به کشورهای دیگر حمله کند و حمله به اوکراین تنها «یک آغاز» برای مسکو است.

کدخبر: ۴۵۲۵۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر