کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۲۱۷
تاریخ خبر:

سقوط تاریخی طلا در پی خبر کشف واکسن کرونا

روزنامه هفت صبح | شرکت آمریکایی «فایزر» دیروز اعلام کرد ‌ واکسن تولیدی این شرکت که با همکاری «بیوان تک» آلمان تهیه شده، در پیشگیری از سرایت کرونا ۹۰ درصد موفق عمل کرده. این خبر بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشت و بازارهای مالی هم به سرعت به آن واکنش نشان دادند. یعنی از هفته پیش عملا با صعودی شدن بازارهای مالی می‌شد حدس زد که خبری در زمینه تولید واکسن در پیش است اما خب تصور این بود که بیشتر فضا متاثر از انتخابات آمریکاست.

تا اینکه دیروز خبر تولید واکسن آمریکایی آمد و باعث رکوردشکنی تاریخی بازارهایی مثل داوجونز و نزدک شد. قیمت نفت برنت در فاصله کوتاهی تا ۱۰ درصد رشد داشت. قیمت هر انس طلای جهانی هم تا زمان‌ نوشتن این گزارش بیش از ۸۰ دلار کاهش داشته و به ۱۸۷۰ دلار رسیده. در توضیح این پدیده باید بگوییم هر زمان شرایط جهان غیرعادی باشد، به واسطه اتفاقاتی مثل همین پاندمی کرونا یا جنگ تمایل به سرمایه‌گذاری روی طلا افزایش پیدا می‌کند و هر زمان اوضاع به سمت عادی شدن برود بازار سرمایه و نفت مورد توجه قرار می‌گیرد و طلا سقوط می‌کند.

حالا این واکسن فایزر چه تفاوتی با واکسن‌های دیگر دارد که اینطور سر و صدا کرده؟ این اولین واکسن است که در مرحله سوم کارآزمایی بالینی و بعد از تزریق روی ۴۳۵۰۰ نفر در کشورهای مختلف از آمریکا و آلمان گرفته تا ترکیه و آفریقای جنوبی چنین نتایج مطلوبی داشته و به ۹۰ درصد موفقیت رسیده. البته قبلا دکتر فائوچی مقام ارشد ستاد مبارزه با کرونا در آمریکا گفته بود هر واکسنی که ۵۰ یا ۶۰ درصد موفقیت هم داشته باشد قابل قبول است.

در مجموع طبق بیانیه شرکت فایزر واکسن تولیدی آنها حتی بیشتر از حد انتظار موفق عمل کرده و قرار است تا پایان سال جاری میلادی ۵۰میلیون دوز از آن تولید شود. برای سال آینده میلادی اما برای تولید ۱٫۳ میلیارد دوز برنامه‌ریزی شده. روش تزریق این واکسن به این صورت است که هر نفر به فاصله ۲۸ روز باید دو دوز از آن را دریافت کند.

بنابراین در این یکی دو ماه پیش‌رو این واکسن به ۲۵ میلیون نفر بیشتر نمی‌رسد و در سال آینده هم با برآورد فعلی ۶۵۰میلیون نفر در دنیا می‌توانند از آن استفاده کنند. اعلام خبر نتایج مفید این واکسن بعد از انتخابات آمریکا هم نکته جالبی است چون ترامپ اصرار داشت قبل از انتخابات از خبر ساخت واکسن آمریکایی بهره‌برداری تبلیغاتی کند که نشد و حالا بعد از شکست او این خبر منتشر می‌شود.

البته دیروز ترامپ به فاصله چند دقیقه بعد از انتشار بیانیه شرکت فایزر، در توئیترش با حروف درشت به همان سبک خودش نوشت: «بازار سهام صعود بزرگی کرد، واکسن به زودی می‌آید. ٩٠ درصد تأثیرگذاری. چه خبر خوبی!» یعنی او با این حرکت شتابزده یا خواسته این موفقیت را به نفع خودش مصادره کند یا خواسته طعنه بزند به اعلام این خبر درست چند روز بعد از برگزاری انتخابات سوم نوامبر و لابد قضیه را ربط بدهد به دست‌های پشت‌پرده رسانه‌ای که معتقد است با او دشمن هستند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۸۲۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر