کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۸۱۳
تاریخ خبر:

از الهیه تا میدان مشق با سفیر سوئیس‌

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | درباره مردی که این‌روزها مکررا از الهیه به میدان مشق می‌رود.

این روزها فضای مجازی پر شده از شوخی‌هایی که با سفیر سوئیس در ایران می‌شود. آن هم از این جهت که او در این هفته مکررا به دلیل اقدامات آمریکا و نیز اظهارات رئیس‌جمهور آن به ایران احضار شده است.

بنابراین بد ندیدیم که ابتدا ببینیم منظور از دفتر حفاظت منافع چیست و ما در حال حاضر با چه کشورهایی در چنین وضعیتی هستیم و بعد از آن به خود آقای سفیر می‌پردازیم تا ببینیم که چه کسی این روزها در ایران، مسئول دردسرهایی است که ترامپ و کابینه او در خاورمیانه ایجاد می‌کنند و مجبور است بارها از سفارت سوئیس در منطقه الهیه تهران تا وزارت خارجه در میدان مشق برود و پیام اعتراض ایران را به گوش آمریکا برساند.

دفتر حفاظت منافع اصولا وقتی تاسیس می‌شود یا تعیین حافظ منافع وقتی موضوعیت پیدا می‌کند که روابط دو کشور قطع باشد و آن‌ها به این نتیجه رسیده باشند که امکان برقراری مجدد روابط وجود ندارد. بنابراین نباید به اشتباه تصور کرد که وجود دفتر حفاظت منافع نشانه مثبتی در روابط طرفین است بلکه این موضوع نشان می‌دهد که امکان برقراری رابطه حتی در پایین‌ترین سطح نیز وجود ندارد.

آن‌طور که شهریار ثابت سعیدی، کارشناس مسائل اروپا در یک مصاحبه درباره تاسیس دفتر حفاظت منافع بریتانیا در تهران گفته: کار حفاظت منافع عبارت‌ است از موارد خاصی که عمده وظیفه آن این است: بازنگه داشتن کانال‌های ارتباطی میان دو کشوری که پرسنل دیپلماتیک در آنها وجود ندارد، اما در عین حال ممکن است این دو کشور در موارد زیادی نیاز به مذاکره و گفت وگو داشته باشند.

به دلیل آنکه مستقیما امکان تعامل وجود ندارد، از طریق حافظ منافع این کار انجام می‌شود که در موارد اضطراری سیاسی گفت‌وگوها انجام می‌شود. همانطور که دفتر حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران سوئیس است و در مواردی که به طور مثال علیه اتباع ایرانی اتفاقی می‌افتد و یا در روابط سیاسی مشکلی به وجود می‌آید سفیر سوئیس در تهران احضار می‌شود و به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در تهران نظرات جمهوری اسلامی ایران به آنها ابلاغ می‌شود.

مشابه این رویه در روابط ایران با بریتانیا پیاده خواهد شد. بنابراین هرآنچه به بریتانیا از نظر دیپلماتیک و سیاسی ابلاغ شود، از این پس از طریق سفارت سوئد انجام خواهد شد و آنها نیز از طریق سفارت عمان اقدام خواهند کرد.البته ایران به جز انگلستان و ایالات متحده با دو کشور دیگر نیز به وضعیت حافظ منافعی رسیده است: عربستان سعودی و مصر. در مورد اول باز هم طرفین توافق کردند که سوئیس حافظ منافع عربستان و پاکستان حافظ منافع ایران باشد و در مورد دوم، تفاوت طرفین، ایجاد دفتر حفاظت از منافع بوده است.

در این وضعیت شناخت سفیر سوئیس در ایران که حافظ منافع ایالات متحده است؛ جالب توجه خواهد بود. سفیر فعلی سوئیس در تهران مارکوس لایتنر نام دارد. او در ۲۷ آگوست ۲۰۱۷ یعنی تابستان دو سال پیش به این عنوان منصوب شده است. پیش از هرگونه اطلاعات در مورد آقای سفیر باید بدانیم که او، یک اقتصاددان و بیزنس‌من است و شاید به همین دلیل نیز در فضای پسابرجامی وارد ایران شد اما شاید نمی‌دانست که کمی بعد باید چه فضای سیاسی و عجیب و غریبی را تحمل کند.

او در حقیقت یک اقتصاددان است و از دانشگاه فرایبورگ و زوریخ مدرک علوم کاربری دارد. قبل از اینکه در سال ۱۹۹۶ به وزارت خارجه سوئیس بپیوندد و کار دیپلماتیک کند، تجربه کسب و کار و اقتصاد را در بخش‌های مالی، صنعتی و تجاری به دست آورده بود و از این رو بعد از وارد شدن به وزارت خارجه سوئیس و البته بعد از دو سال تحصیل دیپلماسی در مدرسه دیپلماتیک در اسپانیا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ او به بخش اقتصادی و مالی این وزارتخانه ملحق شده است.

بعد از آن در سال ۲۰۰۲ او وارد سفارت سوئیس در پرتوریای آفریقای جنوبی شده است و بعد از ۴ سال به سفارت سوئیس در سانتیاگوی شیلی رفته است. در سال ۲۰۰۹ او به وزارتخانه برمی‌گردد و مسئول بخش صلح انسانی و کمی بعد امنیت انسانی می‌شود تا اینکه در سال ۲۰۱۳ به قاهره فرستاده می‌شود تا سفیر سوئیس در مصر باشد. او متاهل است و دو فرزند دارد.

کدخبر: ۳۰۲۸۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر