کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۴۵۲
تاریخ خبر:

سفیر آمریکا در لبنان همه را عصبانی کرد

روزنامه هفت صبح | یک: لبنانی‌ها از دست سفیر آمریکا در بیروت به ستوه آمده‌اند. در شرایطی که وضعیت اقتصادی لبنان مشکلات فراوانی دارد و روزبه‌روز به نارضایتی‌های مردم این کشور اضافه می‌شود، نفوذ خانم سفیر به‌شدت این کشور را عصبانی کرده است.

* دو: سفیر آمریکا در لبنان به‌دلیل ادامه اظهارات خود در لبنان طی یک حکم قضایی، از مصاحبه با رسانه‌ها در لبنان منع شد. دادگاه لبنان در کمتر از ۲۴ساعت از انتشار سخنان جنجال‌آمیز سفیر آمریکا در لبنان علیه جنبش حزب‌الله، امروز با صدور حکمی‌ این سفیر را از هرگونه اظهار نظر در رسانه‌ها منع کرد.

* سه: محمد مازح، قاضی پرونده‌های اضطراری در منطقه «صور» در جنوب لبنان با صدور حکمی‌ سفیر آمریکا را از هرگونه اظهار نظر رسانه‌ای منع کرده و هر رسانه لبنانی یا خارجی را که در لبنان فعالیت می‌کند، از هرگونه مصاحبه با سفیر آمریکا یا هرگونه صحبتی با او به مدت یک‌سال منع کرده است. براساس این حکم در صورت تخلف رسانه‌ها در لبنان از حکم مزبور، مجازات یک‌سال توقیف فعالیت و پرداخت ۲۰۰هزار دلار آمریکا جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

* چهار: پایگاه خبری «یا صور» لبنان هم گزارش داد، قاضی لبنانی براساس شواهد حاکی از مصاحبه سفیر آمریکا با شبکه عربی الحدث این حکم را صادر کرد که در آن شیا، اظهاراتی موهن و تفرقه‌افکنانه علیه ملت لبنان بیان کرده بود که موجب تعمیق شکاف مذهبی و طائفه‌ای در لبنان شده و خطری برای صلح و امنیت لبنان است. سفیر آمریکا در بیروت که به داشتن مواضع ضد مقاومت و ضد حزب‌الله معروف است، در طی چندماهی که از حضورش در لبنان می‌گذرد، بارها با اظهارات مداخله‌جویانه خود در امور لبنان، مورد انتقاد گروه‌های لبنانی قرار گرفته است.

* پنج: سفیر آمریکا در لبنان مدعی شده، میلیاردها دلار به‌جای آنکه به خزانه‌داری دولت برسد، به دست «دولت کوچک حزب‌الله» رسیده است. این مقام آمریکایی مدعی شد: نگرانی بسیاری نسبت به حزب‌الله داریم که دولتی را در داخل دولت لبنان ایجاد کرده است. شیا در مصاحبه با شبکه الحدث مدعی شد که قانون سزار علیه لبنانی‌ها و اقتصاد لبنان نیست، بلکه نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و حامیان آن را هدف قرار داده است.

او عنوان کرد که تحریم‌هایی وجود دارند، ممکن است هم‌پیمانان و حامیان حزب‌الله از طوائف دیگر را هدف قرار دهند. او با اظهاراتی درباره تشکیل دولت «تکنوکرات‌ها» لبنانی‌ها را به تقابل با حزب‌الله لبنان و ساقط کردن دولت حسان دیاب دعوت و ترغیب کرده است. به گزارش ایسنا، شیا درواقع آنچه را دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا مطرح کرده بود، تکرار کرد مبنی بر این‌که مسئولیت بحران اقتصادی و مالی لبنان به‌عهده حزب‌الله است.

* شش: دیروز ناصیف حتی وزیر خارجه لبنان، دوروتی شیا سفیر آمریکا در لبنان را احضار کرده و ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی لبنان با وی ملاقات خواهد کرد تا مراتب اعتراضات لبنان را به مداخله‌گری وی در امور لبنان، به سفیر ابلاغ کند و این موضوع را یادآوری کند که این سفیر طبق معاهده وین حق دخالت در امور داخلی کشور دیگر را ندارد و حق ندارد گروهی از لبنانی‌ها را علیه گروه دیگری از آنان که در قدرت مشارکت دارند، تحریک کند. از سوی دیگر، انجمن علماء بیروت در بیانیه‌ای اظهارات سفیر آمریکا در لبنان را محکوم و تاکید کرد که این مداخلات فتنه‌‌انگیز در امور داخلی لبنان باید به پایان برسد و اتهام به مقاومت، توهین و تجاوز به ملت لبنان است و دولت لبنان باید براساس قوانین روابط دیپلماتیک با آن برخورد کند.

* هفت: بعد از اجرای حکم قضایی، سفیر آمریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد که وی در پی صدور حکم قضایی، یک معذرت‌خواهی از سوی دولت لبنان دریافت کرده است. این درحالی است که منال عبدالصمد، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان به تلویزیون الجدید این کشور گفت: در تماس با حسان دیاب، نخست‌وزیر و همکارانم در دولت مشخص شد که هیچ‌کس از سفیر آمریکا معذرت‌خواهی نکرده است، دولت قوه قضائیه را محترم می‌شمارد.

اما بعد از این ماجرا دوروتی شیا باز‌هم به حرف آمد. به گزارش شبکه «الحدث»، سفیر ایالات متحده در بیروت در سخنانی بدون اشاره به اهانت‌های سابقش به حزب‌الله لبنان، گفت: فکر نمی‌کردم که اظهارات اخیری که مطرح کردم به این حجم از دیوانگی منجر شود! او گفت: من پیش‌تر شنیده بودم که دولت لبنان از سیاست خود مبنی بر ساکت‌کردن رسانه‌ها دست می‌کشد.

این مقام آمریکایی در ادامه پا را فراتر نهاد و علاوه بر لبنان، مدعی شد: ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها در ایران اتفاق می‌افتد و نباید در کشوری مانند لبنان نیز صورت پذیرد! وی تأکید کرد: آنچه که برای من اتفاق افتاد، لزوم اجرای هرچه سریع‌تر اصلاحات در لبنان بر مبنای خواسته‌های مردمی ‌را گوشزد می‌کند.

کدخبر: ۳۳۶۴۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر