کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۳۵۱
تاریخ خبر:

میدان مین زیرپای سریال‌های شبکه نمایش خانگی

شنبه شب ابراهیم ابراهیمیان یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرد و از مشکلاتی که برای سریال او یعنی «میدان سرخ» رقم خورده است، خبر داد. کمی بعد اعلام شد مشکل به صدای فرزاد فرزین برمی‌گردد که مجوز به‌دست نیاورده است. این اتفاق درست در لحظه‌ای رخ می‌دهد که تکلیف سریال «زخم کاری» مشخص نیست. سریال‌های خانگی این روزها شرایط سختی دارند و اگر ساترا با همین دست فرمان پیش برود، به‌زودی شاهد ریزش مخاطبان خواهیم بود.

مورد اول| ماجراهای میدان سرخ
«میدان سرخ» نام سریالی است که ابراهیم ابراهیمیان کارگردانی کرده و قرار است به‌زودی از پلتفرم فیلیمو توزیع شود.ابراهیمیان شنبه شب در صفحه شخصی خود از مشکلاتی که برای سریال پیش آمده نوشت:«هیچ ثمری ندارد … هرچه تلاش می‌کنی برای ذره‌ای کیفیت همه‌اش به باد فنا می‌رود! برای ما که پیش از پخش به باد فنا رفت …» روز گذشته زمزمه‌هایی به گوش رسید که مشکل سریال «میدان سرخ»، فرزاد فرزین است و با صدای او روی تیتراژ این سریال موافقت نشده. همزمان بهمن بابازاده خبرنگار موسیقی این خبر را تایید کرد و نوشت: با نامه خیلی محرمانه ساترا، فرزاد فرزین در همه پلتفرم‌ها ممنوع شد. این خواننده، تیتراژ سریال «میدان سرخ» را فقط در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد و نوشت:«خدا تا الان صبرش را داده، باز هم می‌دهد.» خبرگزاری صبا هم در گزارشی خبر داد که « قطعه خوانده شده توسط این خواننده باید حذف شود و هنوز اطلاعات دقیقی درباره چرایی این تصمیم در دست نیست.» بعد از این ماجرا ابراهیمیان دیگر توضیح نداد آیا غیر از حذف صدای فرزین،«میدان سرخ» گرفتار ممیزی دیگری شده است یا نه.
مورد دوم| ملکه‌گدایان چه می‌شود
فرزاد فرزین در سریال «ملکه گدایان» در قامت بازیگر حضور دارد.بعد از شایعه ممنوعیت او این سوال پیش می‌آید که سرنوشت سریال چه خواهد شد؟آیا سریال در میان پخش توقیف می‌شود؟! باید منتظر خبرهای شفاف از سوی ساترا بود. عجالتا آنچه داغ است اینکه «میدان سرخ» نیامده،گرفتار حاشیه شده. سریالی که حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی، بهرام افشاری،کاظم سیاحی،مسعود کرامتی،امید روحانی، بهدخت ولیان،آرمین رحیمیان،رضا یزدانی،علی مصفا و امیرحسین آرمان در آن بازی کرده‌اند.
مورد دوم| بلاتکلیفی زخم کاری
در روزی که خیلی‌ها منتظر اعلام نظر از سوی ساترا درباره سریال توقیفی «زخم کاری» بودند،«میدان سرخ» دچار حاشیه شد. ابتدای هفته جلسه برگزار شد اما هنوز نتیجه اعلام نشده است. تنها خبر را ایسنا منتشر کرده و نوشته:«مشکل مجموعه نمایش خانگی «زخم کاری» امروز(۲۶ تیرماه) در جلسه‌ای با حضور نمایندگان ساترا، عوامل مجموعه و نمایندگانی از پلتفرم پخش‌کننده بررسی شد؛ نتایج این جلسه هنوز از طرف هیچکدام از طرفین اعلام رسمی نشده است.»
مورد سوم| به سمت سریال‌های تلویزیونی
حالا ساترا بیش از هر زمان دیگر با پرسش‌های متعدد مواجه است. آیا این سازمان نوپا، می‌تواند توازنی ایجاد کند تا سریال‌های خانگی گرفتار نگاه‌های بسته نشوند؟سال پیش، ساترا در دوران توقیف «قورباغه» شفاف‌سازی کرد و توضیح داد دلیل این اتفاق ربطی به ساترا ندارد. امسال هم بعد از توقیف موقت «می‌خواهم زنده بمانم» بیان کرد که گیر از سوی ناجا است و با وساطت مشکل را حل کرد. با این حال توقیف قسمت هفتم «زخم کاری» به خواست خود ساترا بوده. این سریال ، از فضای باز شبکه خانگی بهره برده اما به سد ساترا خورده است. آیا این سازمان که به‌جای وزارت ارشاد متولی سریال‌های خانگی شده،دنبال اجرایی کردن الگوهای سریال‌های تلویزیونی است؟ آیا با نگرش جدید، سریال‌هایی در سطح «زخم کاری» دیگر ساخته نخواهند شد؟
مورد چهارم| مسیر معکوس
وی او دی ها، راه افتادند تا ضمن جذب بخشی از مخاطبان، محلی باشند برای سریال‌هایی که در چارچوب بسته تلویزیون اجازه ساخت پیدا نمی‌کنند. نتیجه این اتفاق ، رونق وی او دی ها و از بین رفتن بازار شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است. چندان سخت نیست تا پی ببریم تب سریال‌های ترکی خوابیده و اقبال غالب مخاطبان به سمت سریال‌های خانگی ایرانی است.حتی سریال بی‌کیفیتی چون «گیسو» از نمونه‌های ترکی مخاطب بیشتری دارد. می‌دانید تفاوت چیست؟ سریال‌هایی چون «گیسو» و «دل» با نگاه نویسنده و کارگردان ایرانی و نظارت مسئولان به دست مخاطب می‌رسد ولی سریال‌های ترکی و کلمبیایی و شعبات آن از این ویژگی برخوردار نیستند. نگاه سختگیرانه ساترا و تلاش برای نزدیک کردن محصولات وی او دی ها به استاندارد محتوایی تلویزیون نتیجه‌ای ندارد جز کوچ دوباره مخاطب به سریال‌های ماهواره‌ای.

کدخبر: ۴۰۳۳۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر