کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۵۳۷
تاریخ خبر:

سرنوشت ‌‌سه‌شبکه اجتماعی بعد از ترور حاج قاسم

روزنامه هفت صبح | یک: اینستاگرام این روزها و بعد از ترور حاج قاسم سلیمانی، زیر تیغ کاربران و حاکمیت به سر می‌برد. ماجرا مربوط به حذف پست‌ها و استوری‌های مربوط به حاج قاسم سلیمانی در این روزهاست که اینستاگرام می‌گوید مبتنی بر رعایت قواعد این شبکه اجتماعی در رعایت قوانین آمریکا در تروریستی شناختن سپاه پاسداران و فرماندهان آن است.

* دو: دیروز نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در نطق میان دستور خود در این زمینه، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در مجلس خطاب قرار داد و به او گفت: «شما مقصر هستید اگر در فروردین ماه سال ۹۸ که اینستاگرام صفحات سپاه را حذف کرد مقابل او ایستاده بودیم امروز ملت ایران تحقیر نمی‌شدند. آیا روزی که اینستاگرام را به عنوان پلتفرم ۸۵ میلیون ایرانی معرفی کردید نمی‌دانستید که روزی با حذف همدردی ملت با شهادت حاج قاسم، چنین تحقیر می‌شویم؟»

* سه: مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم، در بیانیه‌ای «ضمن محکوم کردن استبداد و دیکتاتوری رسانه‌ای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی و به منظور فراهم شدن امکان مطالبه حقوق تضییع شده کاربران ایران اسلامی، از صاحبان حساب‌ها و صفحات حذف شده در اینستاگرام دعوت می‌کند با مراجعه به یک نشانی اینترنتی در این پویش شرکت کنند و زمینه‌ساز طرح شکایت در مجامع بین‌المللی باشند.»

* چهار: با این حال به نظر می‌رسد که ممکن است در روزهای آینده ماجرا کمی جدی‌تر هم شود کما اینکه از همین الان برخی احتمال می‌دهند که در جریان این ماجرا، اینستاگرام در ایران با محدودیت دسترسی یا فیلترینگ روبه‌رو شود.

* پنج: از آن طرف، با توجه به اینکه ترامپ در حال استفاده از ظرفیت توئیتر برای تهدید ایران است، برخی می‌گویند که باید در این شرایط توئیتر رفع فیلتر شود. آن طور که ایرنا خبر داده دیروز وزیر ارتباطات «در حاشیه یک مراسم بزرگداشت برای شهید سلیمانی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی، بسیاری معتقد به رفع فیلتر توئیتر هستند تا کاربران ایرانی بتوانند در فضای مجازی، نظرات خود را در تقابل با اقدامات مجازی طرف غربی، حمایت از محور مقاومت و دفاع از مدافعان حریم امنیت به ویژه سردار شهید سلیمانی ارائه دهند، گفت: من موافق رفع فیلتر توئیتر هستم. وی در خصوص اینکه رفع فیلتر چقدر امکان‌پذیر است، افزود: در این خصوص دادستانی کل کشور باید درخواست هشت عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه را در دستور کار قرار دهد. اما ما موافق هستیم.»

* شش: در این شرایط یکی از نکات جالب توجه، افزایش چشمگیر میزان استفاده ایرانیان از تلگرام است. میزان بازدید تلگرام در روز جمعه که خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی اعلام شده حیرت‌آور بوده است به نوعی که در یک روز بیش از ۲میلیون و ۶۱۰ هزار مطلب در ۲۳۷ هزار و ۹۲۷ کانال به روز شده فارسی ایجاد شد. میزان کل بازدیدهای این مطالب نزدیک به ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون بازدید بوده است. در روز دوشنبه نیز میزان بازدید کل کانال‌های تلگرام ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون بازدید بوده است که باز هم یک رقم شگفت آور است.

کدخبر: ۳۰۲۵۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • yalda

    همدردی ها مون حذف شد ولی کلی همدردی از م ردم کشورهای دیگه تو این چند روز دیدیم تو ی اینستاگرام هم میشه به ترامپ واکنش نشون داد چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم