کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۴۰۱
تاریخ خبر:

سرنوشت پاتریوت‌های آمریکایی چه شد؟

روزنامه هفت صبح | دولت بعدی عراق در مورد استقرار سیستم هوایی موشکی تصمیم می‌گیرد. در یک‌ماه گذشته مشخص شده که ایالات متحده برای استقرار سیستم «پاتریوت» در عراق پس از حملات موشکی ایران در حال مذاکره با بغداد است. دو هفته پیش مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که آمریکا پس از حملات موشکی ایران به پایگاه آمریکایی، درحال مذاکره با عراق جهت استقرار سیستم پدافند هوایی «پاتریوت» است.

این سامانه کارآیی بسیار بالایی در رهگیری موشک‌های بالستیک دارد و قادر است که اینگونه موشک‌ها را پیش از رسیدن به هدف و در هنگام پرواز منهدم کند. او درادامه گفت: «ما باید اجازه استقرار این سیستم را در عراق، از دولت آن کشور دریافت کنیم و ما باید این موضوع را بررسی کنیم.» ژنرال مارک میلی، رئیس کمیته متحده ستادهای نیروهای مسلح ایالات متحده هم تاکید کرد: «ما درحال مذاکره با دولت عراق در این رابطه هستیم. باید نکات چندی در رابطه با امکانات لجستیکی ارسال «پاتریوت» به عراق بررسی شوند.»

* یک: در عراق بحث بر سر این است که آیا استقرار پاتریوت آمریکایی بخشی از توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق است یا نه. فاضل ابورغیف، کارشناس امنیتی عراقی چندی پیش در تلویزیون الفرات در سخنانی تصریح کرد: «آمریکا تمایل دارد که سامانه پاتریوت را از طریق پایگاه‌ها و برخی محل‌ها در بخش میانی و جنوبی عراق مستقر کند. استقرار این سامانه ممکن است در منطقه کردستان عراق یا مناطق مرزی دورِ همجوار با خاک اردن و سوریه یا کویت باشد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا استقرار و نصب این سامانه‌های پاتریوت بخشی از توافقنامه چارچوب راهبردی به‌شمار می‌رود، تاکید کرد: «استقرار آنها بخشی از این توافقنامه نیست.» ابورغیف در عین حال بهانه احتمالی آمریکا برای مستقر کردن سامانه‌های پاتریوت و توجه واشنگتن در این‌باره را اینگونه بیان داشت: «استقرار سامانه‌های پاتریوت ممکن است از این منظر در قالب توافقنامه قرار گیرد که ائتلاف آمریکایی در عراق، مامور حفاظت از مرزهای عراق و هرگونه حمله خارجی به این کشور است.»

* دو: وزیر دفاع آمریکا درحالی برای استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در عراق تلاش می‌کند که به‌تازگی پارلمان عراق مصوبه خروج نظامیان خارجی و از جمله آمریکایی‌ها را از خاک این کشور مورد تایید و تصویب قرار داده است. در همین حال، بسیاری از گروه‌ها و احزاب شیعه عراقی، خصوصاً گروه‌های نزدیک به مواضع ایران، خواستار خروج نظامیان غربی و آمریکایی از خاک عراق هستند. این اتخاذ موضع عراق می‌تواند برای ادامه استقرار نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور، با خطراتی همراه باشد.

* سه: از روز گذشته مدارکی از دفتر نخست‌وزیر مستعفی عراق به بیرون درز کرده که بیانگر پاسخ دولت این کشور به تلاش‌های آمریکا در رابطه با استقرار سامانه‌های پاتریوت در عراق است. سایت شبکه روسیا الیوم، تصاویر اسنادی را منتشر کرد که بیانگر پاسخ دولت موقت عراق به تلاش‌های آمریکا برای استقرار سامانه‌های پاتریوت در این کشور است.

طبق این اسناد که از دفتر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق به بیرون درز کرده، آمریکا خواستار موافقت عراق با ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت به دو پایگاه «عین‌الاسد» و اربیل پس از حمله اخیر ایران به این دو پایگاه شده است. این اسناد همچنین نشان می‌دهند که عبدالمهدی از مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا درخواست کرده است تا جزئیات بیشتری درباره این مسئله، تأثیر آن بر وضعیت عراق و پیامدهای آن ارائه دهد. در اسناد منتشرشده آمده است که عبدالمهدی از طرف آمریکایی درخواست کرده که درباره این موضوع تا زمان تشکیل کابینه جدید صبر کند تا دولت جدید تصمیم مناسب را در این‌باره اتخاذ کند و یا در پارلمان مطرح شود.

* چهار: پیش از این یکی از نمایندگان پارلمان عراق در این رابطه گفته بود: عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق درخواست آمریکا درباره استقرار این سامانه را طی سفر فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا به خاورمیانه دریافت کرد. در این سفر که روز سه‌شنبه ۱۵بهمن انجام شد، دو طرف درباره راه‌های استقرار این سامانه گفت‌وگو کردند.

این درحالی است که ائتلاف الفتح به رهبری ‌هادی العامری با این مسئله مخالف است. این نماینده اعلام کرد که عبدالمهدی با این درخواست موافقت نکرده و تأکید کرده که دولت کنونی دولت موقت است و این پرونده را باید نخست‌وزیر آتی حل کند. طرف آمریکایی تأکید کرد که این مسئله را درک می‌کند اما موضوع مهم‌تر بودن این پرونده در داخل دولت و تعامل جدی با آن است.

کدخبر: ۳۱۰۴۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر