کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۸۳۹
تاریخ خبر:

سرنوشت همه بازیگرانی که روزی مهاجرت کردند

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | تجربه نشان داده مهاجرت برای بازیگر ایرانی حکم فراموشی یا حداقل کم فروغی دارد. خیلی‌ها در ایران در اوج شهرت و محبوبیت بودند اما رفتند و ستاره بخت‌شان کم نور شد. بعضی بازیگران برای مدتی و بنا به مصلحتی ایران را ترک کردند و دیر یا زود بازگشتند. روی پرونده امروز هفت‌صبح‌، بازیگرانی است که سال‌ها طول کشید تا بازگردند.

غالب آن‌ها به نیت مهاجرت دائم ایران را ترک کردند ولی در میانه راه از این تصمیم منصرف شدند. آنچه مبنای تدوین پرونده شده خبری است که هفته پیش رسانه‌ای شد. طبق این خبر خزر معصومی ستاره فیلم «به رنگ ارغوان» قرار است بعد از سال‌ها دوری به عرصه بازیگری بازگردد. سرنوشت بازیگرانی که سال‌ها ایران نبودند را مرور کرده‌ایم تا مشخص شود وضعیت آن‌ها پیش و پس از مهاجرت چگونه است.

طبعا این پرونده کاری به آن‌ها که رفتند و هنوز بازنگشته‌اند، ندارد. ضمن آن‌که برخی بازیگران دیگر هم می‌توانستند در این گزارش باشند. مریم مقدم یکی از آن‌ها است که بعد از بازی در فیلم«سینما سینماست» زنده یاد ضیاءالدین دری و چند پروژه دیگر، از ایران رفت و با «احتمال باران اسیدی» بازگشت.

*** سعید راد / آمریکا
* موقعیت پیش از مهاجرت: این‌که از روی اتفاق بازیگر شوی، یک موهبت است که نصیب برخی شده. اما این که بازیگری را تبدیل به یک اتفاق مهم کنی، ارتباط مستقیم به میزان توان و انگیزه بازیگر دارد. سعید راد سال ۱۳۵۰ برای بازی در «خداحافظ رفیق» دعوت شد. می‌دانید که او ورزشکار بوده و این مسئله در انتخاب او بی‌تاثیر نبوده است. راد اما در همان گام اول نشان داد الفبای بازیگری را می‌داند و به همین خاطر به‌زودی امتیاز «بدن خوب» یکی از ویژگی‌ها شد و نه همه آن. او در «خداحافظ رفیق» توانایی خود را به اثبات رساند اما در ادامه نقش و فیلم بد هم کم نداشت! نزدیک به سی‌و‌پنج فیلم سهم سعید راد از سینمای پیش از انقلاب است. او بعد از انقلاب هم فرصت بازی در چندین فیلم را به‌دست آورد؛ از جمله خط قرمز‌، دادشاه، برزخی‌ها و عقاب‌ها.

* چرا رفت؟ سعید راد جزو بازیگرانی بود که بعد از انقلاب اجازه فعالیت از آن‌ها گرفته شد.
* کی رفت: بعد از بازی در عقاب‌ها در سال ۶۳ ، سعید راد ایران را ترک کرد.
* در خارج از کشور چه کرد؟ خودش می‌گوید برای گذران زندگی حتی سراغ رانندگی تاکسی هم رفته است. سعید راد از ایران رفت اما متصرد پیشنهاد بازیگری بود تا برگردد. راد یک جمله معروف دارد:« هیچ‌وقت خارج از کشور چمدان‌هایم را باز نکردم؛ برای اینکه می‌دانستم جای من اینجاست.»

* کی برگشت؟ اوایل دهه هشتاد سعید راد برای بازی در فیلم «زنگی و رومی» ناصر تقوایی به ایران برگشت که این فیلم ساخته نشد. سال ۸۱ احمدرضا درویش پیشنهاد «دوئل» را به او داد.
* موقعیت پس از بازگشت: مهم‌ترین اتفاق برای سعید راد این است که دوری بیست ساله باعث فراموشی‌اش نشد. با این حال پیشنهاد‌هایی که به او شده است‌، آن قدر خاص نیستند که راد بتواند موفقیت پیشین را تکرار کند. مهم‌ترین فیلم‌هایی که در این مدت بازی کرده «دوئل» و «چ» بوده است.

*** محمد مطیع / سوئد
* موقعیت پیش از مهاجرت: زنده یاد محمد مطیع از اواخر دهه چهل فعالیت بازیگری را شروع کرد و ابتدای دهه پنجاه مقابل دوربین رفت. «کلاغ» بهرام بیضایی و «دایره مینا» داریوش مهرجویی مهم‌ترین فیلم‌های او در سال‌های ابتدایی بازیگری هستند. شهرت محمد مطیع با سریال‌های «هزاردستان»، «افسانه سلطان و شبان» و «کوچک جنگلی» فراگیر شد. مطیع تجربه بازی در چند تئاتر و تله تئاتر داشت و پیش اهالی این هنر چهره‌ای معروف بود.

* چرا رفت؟ درباره مهاجرت مطیع چندین شایعه به گوش می‌رسد. مثلا گفته می‌شد او به‌خاطر شرایط سیاسی و اجتماعی دوست ندارد بازیگری را ادامه دهد! خودش سال ۸۸ گفت‌وگویی با روزنامه جام جم انجام داد و به خاطر این شایعات ابراز ناراحتی کرد:« شما نمی‌دانید چقدر شایعه علیه من ساخته‌اند. می‌گویند من را کشته‌اند. تیر بارانم کرده‌اند. معتادم کرده‌اند. از مملکت بیرونم کرده‌اند. جدیدترینش هم این است که مطیع آمده پول جمع کند و برود. مردم که این شایعه‌ها را درست نمی‌کنند. برخی همکارهای من این کارها را می‌کنند. باید یک فضایی هم باشد که من بتوانم نفس بکشم. دهانم را می‌گیرند و می‌گویند نفس نکش. مردم چه کار می‌توانند بکنند؟»
* کی رفت: مطیع سال ۱۳۶۵ بعد از بازی در فیلم «وکیل اول» ساخته جمشید حیدری به سوئد مهاجرت کرد.

* در خارج از کشور چه کرد؟ او در سوئد فعالیت هنری را ادامه نداد.
* کی برگشت؟ سال ۱۳۸۷ محمد مطیع به ایران آمد و بازیگری را از سرگرفت.
* موقعیت پس از بازگشت: مهم‌ترین فیلمی که زنده یاد مطیع دربازگشت به ایران بازی کرد‌، «تردید» واروژ کریم مسیحی است. فیلم اما توفیقی بین مخاطب گسترده به‌دست نیاورد و بازی مطیع هم دیده نشد. مطیع در شش سریال از جمله «عمارت فرنگی»‌، «سال‌های مشروط» و «تبریز در مه» هم بازی کرد اما این آثار نتوانستند موفقیت پیشین مطیع را تکرار کنند. چه بسا اگر زنده یاد محمد مطیع در ایران می‌ماند کارنامه هنری‌اش سنگین‌تر می‌شد.

*** فریبا کوثری / آمریکا
* موقعیت پیش از مهاجرت: فریبا کوثری بازیگری در سینما را با فیلم «در مسیر تندباد» مسعود جعفری جوزانی شروع کرد. همکاری با مسعود کیمیایی و «دندان مار» مهم‌ترین اتفاق سال‌های آغازین فعالیت اوست. بازی کوثری در این فیلم به چشم سخت پسندها آمد و همچنان جزو تجربیات شاخص کارنامه اوست. کوثری سال‌ها در فیلم‌های خاص پسند بازی می‌کرد اما مدتی بعد تغییر رویه داد و جذب سینمای بدنه شد. تجربیات تلویزیونی‌اش در اندازه‌ای نبود که به شهرتش کمک کند.

* چرا رفت؟ به طور دقیق دلیل مهاجرت او مشخص نیست؛ لااقل به آن چه گفته می‌شود نمی‌توان استناد کرد.
* کی رفت: کوثری بعد از بازی در «یک داستان واقعی» ابوالفضل جلیلی از ایران رفت و چند سال از بازیگری دور بود
* در خارج از کشور چه کرد؟ فریبا کوثری به زندگی شخصی‌اش پرداخت.

* کی برگشت؟ خانم کوثری اوایل دهه ۸۰ به ایران بازگشت و در سریال «معصومیت از دست رفته» جلوی دوربین داوود میرباقری رفت. نقش «ماریای نصرانی»به چشم آمد و شهرتش افزون شد. خودش چندی پیش در گفت و گو با روزنامه جوان گفته بود:« معصومیت از دست رفته برای من یک اتفاق خوب محسوب می‌شد من سال‌ها از فضای بازیگری دور بودم و دنبال یک نقشی بودم که بتوانم خودم را با آن ثابت کنم اما پیشنهادهایی که به من می‌شد آنقدر وسوسه‌کننده نبود که من را برای بازگشت ترغیب کند تا اینکه آقای میرباقری از من خواستند در این سریال بازی کنم. به من پیشنهاد بازی در نقش ماری نصرانی را دادند. وقتی متن را خواندم دیدم از هر جهت این نقش قابلیت پرداخت را دارد‌.»

* موقعیت پس از بازگشت: عمده فعالیت فریبا کوثری در تلویزیون بوده است و شهرتش از این طریق به‌دست آمده. کوثری در مصاحبه‌اش به نکته‌ای اشاره کرد:« با خودم می‌گفتم اگر کارنامه من به گونه‌ای بوده که تأثیرگذار بوده حتماً درذهن‌ها می‌مانم که خوشبختانه این اتفاق برای من افتاد و طولی نکشید که دوباره جلوی دوربین قرار گرفتم.»

*** مرجان شیرمحمدی / کانادا
* موقعیت پیش از مهاجرت: مرجان شیرمحمدی علاوه بر بازیگری به عنوان داستان‌نویس شناخته می‌شود. در دهه هشتاد نام او به عنوان یک استعداد سر زبان‌ها افتاد تا جایی که هم برنده جایزه هوشنگ گلشیری شد و هم رسول صدر عاملی فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا را بر اساس کتاب او ساخت. شیرمحمدی بازیگری را سال ۷۶ با مرسدس مسعود کیمیایی شروع کرد و در ادامه بازیگر فیلم‌های پر پرواز و ملاقات با طوطی شد.

* چرا رفت؟ بهروز افخمی همسر مرجان شیرمحمدی تصمیم گرفت مدتی از ایران برود. حتی همشهری جوان آن زمان نوشت عزم افخمی برای ماندن در کانادا جدی است. فرزند آن‌ها هم در همین کشور متولد شد.
* کی رفت: سال ۱۳۸۸ بهروز افخمی و همسرش مرجان شیرمحمدی ایران را ترک کردند.
در خارج از کشور چه کرد؟ مرجان شیرمحمدی فعالیتی که بروز بیرونی داشته باشد انجام نداد. بهروز افخمی اما از فرصت استفاده کرد و فیلمی به نام BLACK NOISE ساخت. او تصمیم داشته فیلم دیگری هم بسازد که منصرف می‌شود. افخمی در این باره گفته‌:«پیش از این فیلم در کانادا می‌خواستم فیلم دل‌سگ را براساس داستانی از بولکاکف بسازم. بودجه اولیه فیلم نیز به میزان یک و نیم میلیون دلار فراهم شد و قرار بود داستان فیلم در سال ۲۰۲۵ میلادی بگذرد و فیلم یک فیلم علمی - تخیلی باشد اما بعداز ساخت آن منصرف شدم زیرا با همسرم(مرجان شیرمحمدی) به این نتیجه رسیدیم که این فیلم مخاطب نخواهد داشت.»

* کی برگشت؟ زمان حضور مرجان شیرمحمدی و بهروز افخمی در کانادا طولانی نشد.
* موقعیت پس از بازگشت: مرجان شیرمحمدی در بازگشت هم بازیگری را ادامه داد و هم داستان‌نویسی را. او همچنان ترجیح می‌دهد بازیگری گزیده کار باشد. با این حال بازی تحسین شده‌اش در «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» شهرت او پیش مخاطب عام را بیش از پیش کرده است. سریال «زمین گرم» تازه‌ترین تجربه بازیگری خانم شیرمحمدی است که پخش آن از هفته پیش شروع شده.

*** ویشکا آسایش / انگلیس
* موقعیت پیش از مهاجرت: ویشکا آسایش بعد از شهرت، دو خداحافظی طولانی از بازیگری داشت. او با نقش قطام سریال امام علی (ع) به شهرت رسید و بعد از پخش این سریال جذب سینما شد. آسایش چهار فیلم بازی کرد که آخرین آن «مسافر ری» بود. پس از آن به مدت سه سال جلوی دوربین نرفت تا این که سال ۸۳ با «هشت پا» وجهی دیگر از توانایی‌اش را به رخ کشید. همزمان در«گل یخ» بازی کرد و تا سال ۸۸ در خارج از کشور بود.

* چرا رفت؟ آسایش برای ادامه تحصیل راهی لندن شده بود.
* کی رفت: او زمانی از ایران رفت که پیشنهادهای زیادی برای بازی داشت.
* در خارج از کشور چه کرد؟ آسایش می‌گوید در خارج از ایران با چند پروژه به عنوان طراح صحنه همکاری داشته است.
* کی برگشت؟ ‌ سال ۸۸ بازی آسایش در سریال «نردبام آسمان» محمد‌حسین لطیفی دیده شد و یک سال بعد سیمرغ «ورود آقایان ممنوع» او را بار دیگر در کانون توجه قرار داد.

* موقعیت پس از بازگشت: آسایش بعد از سال‌ها دوری، برای بازی در نقش آی بانو سریال «نردبام آسمان» انتخاب شد، نقشی که بار دیگر تمام توجهات را به سمت او جلب کرد. او در «ورود آقایان ممنوع» هم با کاراکتر خانم دارابی وجه دیگری از توانایی‌اش را به رخ کشید. بعد از آن سیل پیشنهادها به سمت این بازیگر سرازیر شد. او طی این ۱۱ سال نقش‌های زیادی بازی کرده است؛ از جمله سیزده، نهنگ عنبر‌، من دیه گو مارادونا هستم‌، دراکولا‌، خوب بد جلف‌، گورکن و … او چند نقش تحسین شده در تئاتر هم رقم زده است؛ مثل ملکه زیبایی لی‌نین و می سی سی پی نشسته می‌میرد. ویشکا آسایش جزو بازیگران ممتاز است که در سینما، تلویزیون و تئاتر روزهای موفقی را تجربه می‌کند و مورد تحسین است. «چپ راست» حامد محمدی تازه‌ترین فیلمی است که آسایش بازی کرده.

*** میترا حجار / آمریکا
* موقعیت پیش از مهاجرت: نیمه دوم دهه ۷۰ که کم‌کم فضای سینما بازتر می‌شد و نوبت به فیلم‌های دختر پسری رسیده بود؛ در چنین شرایطی میترا حجار فعالیت بازیگری‌اش را شروع کرد. جنس انتخاب‌هایش مثل «غریبانه» و «متولد ماه مهر» با فیلم‌های دختر پسری فاصله داشت اما چهره و فیزیک حجار مورد توجه کارگردان‌های این‌گونه فیلم‌ها واقع شد و این بازیگر کم کم لقب ستاره گرفت. میترا حجار پیش از مهاجرت در جشنواره هجدهم فیلم فجر برای بازی در «متولد ماه مهر» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را به‌دست آورد و شهرتش فراگیر شد.

* چرا رفت؟ میترا حجار در مصاحبه‌ای گفته از سال‌های قبل‌تر از اینکه بخواهم به آمریکا بروم به این نتیجه رسیده بودم که اگر بخواهم به تجربه‌هایم اضافه کنم باید در فضای آکادمیک چیزهایی را یاد بگیرم. برای همین از قبل پیگیر این مسئله بودم.پس از اینکه پرس و جو کردم متوجه شدم کالج‌های آمریکا بهترین جا برای یادگیری و تحصیل در مورد رشته مورد علاقه من است. به این دلیل رفتم و برای پر کردن کمبودهای زندگی شخصی چند سال در آنجا ماندم و درس خواندم.

* کی رفت: حجار سال ۸۴ برای تحصیل در رشته کارگردانی ایران را ترک کرد.
در خارج از کشور چه کرد؟ او وقتی از ایران رفت فعالیت هنری‌اش را کنار نگذاشت. او در استلینای آبی بازی کرد که البته اثری موفق نبود. بازی در سریال آمریکایی «اسمیت» و پوشش او برایش حاشیه ساز شد و شایعه ممنوع الکاری‌اش به گوش رسید.

* کی برگشت؟ حجاز سال ۸۷ به ایران آمد و در فیلم «آناهیتا» به کارگردانی عزیز‌الله حمید‌نژاد بازی کرد‌.
* موقعیت پس از بازگشت: واقعیت این است که انتخاب‌های میترا حجار پیش از مهاجرت فیلم‌هایی نبودند که او را در صدر سینما نگه دارند. در بازگشت همان مسیر را ادامه داد با این تفاوت که فیلم و سریال‌های او حداقل مخاطب را دارند.

*** شبنم قلی‌خانی / استرالیا
* موقعیت پیش از مهاجرت: شبنم قلی‌خانی همچنان با نقش مریم مقدس شناخته می‌شود. بعد از آن اگرچه نقش‌های مهمی به او پیشنهاد نشد اما مورد توجه کارگردان‌های سینما و تلویزیون بود. آن چه شهرت دوباره‌اش را باعث شد ایفای نقش در سریال‌های «اولین شب آرامش»، «پنجمین خورشید»، «پنج کیلومتر تا بهشت» و … است. «پنجشنبه آخر ماه» آخرین فیلمی است که قلی‌خانی قبل از رفتن به استرالیا بازی کرد. این فیلم که ماشاءالله شاه‌مرادی‌زاده ساخته‌ و از تولیدات ضعیف سینمای ما به‌حساب می‌آید، بیانگر وضعیت خانم قلی‌خانی پیش از سفر است.

* چرا رفت؟ شبنم قلی‌خانی به علت کار شخصی همسرش و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارگردانی تئاتر به استرالیا رفت و فعالیت بازیگری و کارگردانی‌اش در ایران را رها کرد.
* کی رفت: ابتدای سال ۹۲ قلی خانی ایران را ترک کرد.
* در خارج از کشور چه کرد؟ قلی‌خانی در مصاحبه‌ای این طور شرایط خود در استرالیا را شرح داده است: «چند ماه اولی که به اینجا آمده بودیم بیشتر وقتم را به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دادم و الان هم مشغول ادامه تحصیل در رشته کارگردانی فیلم هستم.» او همچنین گفته بود:«‌اصلاً به این فکر نمی‌کنم که قید بازیگری را بزنم و تصمیم دارم بلافاصله بعد از اتمام تحصیلم، به ایران بازگردم و در کنار مردم خوب و مهربان کشورم زندگی کنم.»

* کی برگشت؟ شبنم قلی‌خانی نزدیک به سه سال در استرالیا بود و بعد از آن فعالیت بازیگری‌اش در ایران را از سر گرفت. سریال «هشت و نیم دقیقه» اولین کاری بود که او در بازگشت بازی کرد.
* موقعیت پس از بازگشت:«هشت و نیم دقیقه» بار دیگر نام شبنم قلی‌خانی را برای پیگیران و علاقه‌مندان سریال‌های تلویزیونی سر زبان‌ها انداخت. این بازیگر فعالیتش را در تلویزیون ادامه داده که حاصل آن شش سریال بوده است.قلی‌خانی می‌داند برای مشهور بودن و بقای حرفه‌ای نباید تلویزیون را رها کند.

*** مریم پالیزبان
* موقعیت پیش از مهاجرت: ۲۲ ساله بود که با «نفس عمیق» به سینمای ایران معرفی شد. مریم پالیزبان در فیلم پرویز شهبازی مورد تحسین قرار گرفت و حتی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر شد.

* چرا رفت؟ پالیزبان به‌رغم پیشنهادهای وسوسه برانگیز برای ادامه تحصیل رهسپار آلمان شد. خودش در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح ماجرا را این طور شرح داده است:« پروسه تز دکترا در آلمان بین ۴ تا ۱۰ سال است و من بین۴ سال و نیم تا ۵ سال کارم را تمام کردم. اکران «نفس عمیق» همزمان با اواخر تحصیلات دانشگاهی‌ام بود. آن زمان به شدت در گیر نوشتن پایان‌نامه لیسانسم بودم و اصولا وقتی مشغول کاری هستم آن را با تمام انرژی انجام می‌دهم.»

* کی رفت: سال ۸۱ و بعد از «نفس عمیق» مریم پالیزبان تصمیم می‌گیرد برای ادامه تحصیل از ایران برود.
* در خارج از کشور چه کرد؟ پالیزبان تز دکترا‌ی خود در برلین را نوشت و به دلیل مشغله کاری پیشنهادهای بازیگری را رد می‌کرد. او می‌گوید: «در قدم اول برای زندگی خصوصی خودم و در قدم دوم برای ادامه تحصیل به برلین آمدم. در سال‌های اولی که به آلمان آمده بودم، چون آن موقع «نفس عمیق» در جشنواره برلین، کن، هامبورگ نمایش داده شد، به من پیشنهادات زیادی شد اما این پیشنهاد‌ها برایم جالب نبود چون در اکثر موارد کلیشه یک زن مهاجر در آن وجود داشت و من خودم را در این کلیشه نمی‌بینم.»

* کی برگشت؟ ‌مدت‌ها از پالیزبان خبری نبود تا این که سال ۹۱ در «لرزاننده چربی» محمد شیروانی بازی کرد که فیلم به محاق رفت.
* موقعیت پس از بازگشت: مریم پالیزبان سال ۹۴ پیشنهاد بازی «لانتوری» را پذیرفت.«پدیده» دیگر فیلمی است که پالیزبان در بازگشت دوباره به سینمای ایران بازی کرده ولی هنوز فرصت اکران به‌دست نیاورده است. پالیزبان بعد از آن دوباره به آلمان بازگشت و حالا به عنوان استاد دانشگاه مشغول فعالیت است.

*** رابعه اسکویی / ترکیه
* موقعیت پیش از مهاجرت: بازیگری را با سریال‌های تلویزیونی در نیمه دوم دهه هفتاد شروع کرد. تمایل رابعه اسکویی بیشتر به آثار طنز بود و نمود آن را می‌شد در سینما و تلویزیون دید. او سال‌ها بازی کرد اما نتوانست از حد متوسط فراتر برود.

* چرا رفت؟ اسکویی می‌گوید در ایران پیشنهاد بازی نداشته. او به شبکه جم رفت تا بلکه اتفاقی در مسیر حرفه‌ای‌اش رقم بخورد. خودش گفته:« من زمانی تصمیم به رفتن گرفتم که حدودا دوسال بود هیچ فیلمنامه‌ای در ایران به من ‌پیشنهاد نمی‌شد، هم برایم جای تعجب داشت و هم شرایط زندگی به خاطر
این مورد برایم سخت شده بود.»

* کی رفت: سال ۹۴ موج رفتن برخی بازیگران به شبکه جم راه افتاد که رابعه اسکویی یکی از آن‌ها بود.
در خارج از کشور چه کرد؟ آن چه رابعه اسکویی تصور می‌کرد در شبکه جم محقق نشد. او بعد از همکاری با این شبکه برای بازی در سریال به ایران بازگشت.

* کی برگشت؟ اسکویی سال ۹۶ به ایران بازگشت. او در مصاحبه‌ای این طور حال خود را توصیف کرد:« بعد از مدتی متوجه شدم این شرایطی که در خارج از ایران است به هیچ وجه با معیارهای من سازگار نیست و من ربطی به اینجا و شرایطش ندارم چون‌ من در ایران رابعه اسکویی هستم نه دراینجا و از رفتنم پشیمان شدم، قطع همکاری خود را اعلام کردم و تصمیم گرفتم با هر شرایطی شده به کشورم برگردم.»

* موقعیت پس از بازگشت: سریال «گاندو» که سال پیش پخش شد اولین پروژه رابعه اسکویی در دور جدید فعالیت محسوب می‌شود. او نقشی کوتاه در این سریال داشت اما همین زمینه از بین رفتن شائبه‌ها درباره ممنوع‌الکاری اسکویی است. او سال پیش در سریال خانگی «موچین» هم بازی کرد که این روزها در حال پخش از پلتفرم روبیکا است. رابعه اسکویی سال پیش در تئاتر آلفرد، به کارگردانی هادی عامل هم بازی کرد.

*** خزر معصومی / فرانسه
* موقعیت پیش از مهاجرت: از او به عنوان یکی از استعدادهای بازیگری یاد می‌شد اما مسیرش به گونه‌ای دیگر رقم خورد و در کمال کم شانسی بازی‌اش در زمانی که باید، دیده نشد. خزر معصومی سال ۸۳ در فیلم «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌کیا بازی کرد اما فیلم توقیف شد و همین اتفاق تاثیری منفی روی روند حرفه‌ای او گذاشت. معصومی البته بعدا در گفت‌و‌گو با نشریه مشق آفتاب از این اتفاق به نیکی یاد کرد:« این را در خودم می‌بینم که اگر «به رنگ ارغوان» دیده می‌شد و اگر برای من دست زده می‌شد و اگر آن موقع به من مدال داده می‌شد، زندگی من تمام بود، وارد یک جریان تعارفات و مناسبات و پیچیدگی‌ها با خودم و دنیای بیرونم می‌شدم».

خانم معصومی سال ۸۳ و کمی بعد از «به رنگ ارغوان» در «باغ‌های کندلوس» زنده یاد ایرج کریمی بازی کرده بود اما این فیلم اکران کوتاه و ضعیفی داشت و بازی معصومی آن طور که باید به چشم نیامد. از این بازیگر در سال ۸۶ «یک مشت پر عقاب» روی آنتن رفت و باعث شد مخاطبان بیشتری بازی‌اش را ببینند. سریال اما حذفیات زیادی شد!

* چرا رفت؟ معصومی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت.
* کی رفت: اواخر دهه هشتاد خزر معصومی ایران را ترک کرد.
* در خارج از کشور چه کرد؟ او فقط درس خواند و در فیلمی بازی نکرد.
کی برگشت؟ هفته پیش خبری منتشر شد که خزر معصومی قرار است درنمایش «در انتظار گودو» امیررضا کوهستانی بازی کند. او در این تئاتر با لیلی رشیدی، مهین صدری، الهام کردا و مونا احمدی همبازی است.

* موقعیت پس از بازگشت: اگر معصومی گرفتار کم شانسی نمی‌شد او حالا یکی از ستاره‌های سینمای ما بود. معصومی در روزهایی پا به عرصه بازیگری گذاشت که سینما در حال پوست اندازی بود و شانس ستاره شدن داشت. حالا باید دید بعد از «در انتظار گودو» او با چه پیشنهادهایی برای بازی در فیلم و سریال مواجه می‌شود. معصومی کار سختی در پیش دارد.

کدخبر: ۳۴۷۸۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر