کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۶۶۰
تاریخ خبر:

چه سرنوشتی در انتظار نفتکش توقیفی ایرانی است؟

روزنامه هفت صبح | با منقضی شدن حکم توقیف نفتکش گریس۱، گمانه زنی‌ها در مورد احتمال آزاد شدن این نفتکش بالا گرفت. با وجود شایعاتی که در روزهای اخیر در مورد گریس ۱ وجود داشت اما جبل‌الطارق برخی خبرها در مورد آزادی نفتکش را تکذیب کرد.

***ماجرای تغییر سیگنال چه بود؟
برخی وبسایت‌های رهگیری کشتی‌ها عصر دوشنبه اعلام کردند نفتکشی که در جبل الطارق توسط بریتانیا توقیف شده سیگنال تغییر مقصد و مسیر داده است.موسسه رهگیری خطوط کشتیرانی «تنکر تراکرز» از ارسال سیگنال تغییر مقصد نفتکش گریس‌۱ از جبل‌الطارق به سمت مراکش خبر داد و دقایقی پس از پیام نخست خود اعلام کرد که مقصد بعدی آب‌های مدیترانه است.

وبسایت کشتی‌یاب vesselfinder نیز که با ابزارهای ردیاب وضعیت کشتی‌ها را رصد می‌کند، موقعیت نفتکش گریس۱ را در اطراف سواحل جبل‌الطارق و بدون حرکت نشان داد. البته در این پایگاه مقصد این نفتکش مدیترانه و تاریخ احتمالی رسیدن نفتکش به مقصد نیز ۱۹ ماه مه (۲۹ خرداد) ذکر شده بود. در حال حاضر حدود سه ماه از این تاریخ گذشته است.

از سوی دیگر طبق گزارش موسسه دریاد گلوبال (شرکت امنیت دریایی بریتانیا) نفتکش گریس‌۱ روز دوشنبه سیگنال مقصد جدید خود را در ساعت ۱۳:۴۰ ‌ به وقت یوتی‌سی (ساعت هماهنگ جهانی) تغییر داده بود اما دقایقی بعد در ساعت ۱۳:۵۲ به وقت یوتی‌سی آن را پاک کرد و مکان خود را در جایی که حضور دارد نشان داد.

موسسه دریاد گلوبال اعلام کرد:«تغییر اخیر در سیگنال مقصد توسط گریس۱ با توجه به وضعیت فعلی کشتی که بدون پرچم است و همچنین پیچیدگی‌های موجود درمورد آینده محموله ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام سبک ایران بسیار غیرمنتظره است.» این موسسه تغییر سیگنال را عمدی عنوان کرد. بررسی‌ها اگرچه حاکی از ارسال سیگنال تغییر مسیر از سوی گریس‌۱ است اما موقعیت فعلی آن همچنان به مانند قبل است و این ابرنفتکش همچنان در جبل‌‌الطارق است.

*** شایعه آزادی نفتکش
جلیل اسلامی، معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران، روز سه‌شنبه بدون اشاره به جزئیات از «مبادله اسنادی» بین ایران و بریتانیا خبر داد که به گفته او، به رفع توقیف کشتی ایران «کمک می‌کند.» اما پیش از آن شایعه شده بود که این نفتکش، عصر سه‌شنبه آزاد خواهد شد. روز سه‌شنبه، ۲۲ مرداد، در نشست خبری یادآوری کرد که این کشتی هنور آزاد نشده است.

او در عین حال ابراز امیدواری کرد که نفتکش گریس۱ «در آینده نزدیک» آزاد شود و این کشتی بتواند با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تردد خود ادامه دهد. اسلامی گفت:«انگلیس نیز علاقه‌مندی خود برای حل این مشکل را نشان داده ‌و اسنادی که برای حل این موضوع کمک‌کننده باشد مبادله شده است.» مقامات انگلیسی دیروز مدعی شدند که تصمیم‌گیری در مورد این نفتکش به عهده دولت جبل‌الطارق است. این در حالی است که وزیر خارجه موقت اسپانیا قبلا آمریکا و انگلیس را باعث این اتفاق دانسته بود.

کدخبر: ۲۷۴۶۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر