کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۰۶۲
تاریخ خبر:

ستین، بارسا را‌ دوباره زیبا می‌کند؟

روزنامه هفت صبح | جانشین‌ گمنام والورده به فوتبال هجومی و شناور اعتقاد دارد؛ همان چیزی‌ که بارسلونا در این سال‌ها گم‌ کرده! بارسلونا روز دوشنبه رسما اعلام کرد که ارنستو والورده را از پست سرمربیگری این تیم اخراج کرده و به جای او کیکه ستین، سرمربی سابق رئال بتیس را به عنوان سرمربی جدید بلوگرانا منصوب کرده است.

بعد از آنکه ژاوی و رونالد کومان، پیشنهاد مربیگری باشگاه سابق‌شان ‌ را رد کردند، هیات مدیره بارسلونا با کیکه ستین اسپانیایی به توافق رسید تا با قراردادی تا سال ۲۰۲۲ او را به خدمت بگیرد. والورده از مدت‌ها پیش با فشارهای زیادی روبه‌رو بود ولی فشارها بر او بعد از شکست مقابل اتلتیکو مادرید و حذف از سوپرکاپ اسپانیا شدت گرفت.

بارسا ابتدا مشتاق بود ژاوی را به جای والورده انتخاب کند ولی بعد از آنکه ژاوی گفت تنها در تابستان آینده حاضر است به بارسا برگردد، باشگاه تصمیم گرفت به دنبال گزینه دیگری بگردد‌ اما کیکه ستین کیست و چه سابقه‌ای دارد؟ ستین در دوران فوتبالی خود یک هافبک بااستعداد بود که در ریسینگ سانتاندر بازی می‌کرد.

او به مدت هشت سال در این تیم بازی کرده و در ۲۰۵ بازی موفق شد ۴۳ گل به ثمر برساند. او سپس مدتی هم در اتلتیکو مادرید بازی کرده و در لوانته بازنشسته شد. دوران مربیگری ستین هم در سال ۲۰۰۰ با ریسینگ سانتاندر آغاز شد. او سپس به گینه استوایی رفت‌ و هدایت تیم ملی این کشور را به عهده گرفت. ستین سپس سکان هدایت لاس پالماس را به دست گرفت و در اولین فصل حضورش مانع از سقوط این تیم به دسته پایین‌تر شد. درخشش او در لاس‌پالماس باعث شد ستین مورد توجه رئال بتیس قرار بگیرد و او در سال ۲۰۱۷ به عنوان سرمربی دائمی این تیم منصوب شد.

ستین در فصل اول حضور در بتیس موفق شد این تیم را به اروپا برساند. بتیس در فصل دوم حضور ستین به نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا رسید ولی بعد از آن دچار افتی نسبی شد‌ و در میانه‌های جدول لالیگا جا خوش کرد. این افت نسبی باعث شد ستین با اینکه یک سال از قراردادش باقی مانده بود بتیس را ترک کند.

ستین به عنوان یکی از شیفتگان یوهان کرویف و سبک موسوم به توتال فوتبال او مشهور است و بارها نشان داده که از فوتبال تهاجمی و با حفظ مالکیت توپ لذت می‌برد. ستین در تیم‌هایش معمولا از سیستم ۱-۳-۲-۴ استفاده کرده و فوتبالی تهاجمی با تکیه بر حفظ توپ و درصد مالکیت بالا بازی می‌کند. در تیم‌های ستین معمولا تمرکز اصلی بر فاز هجومی بوده و این هم از دیگر دلایلی است که فوتبالی که تیم‌های او بازی کرده‌اند بارها به سبک یوهان کرویف تشبیه شده، تشبیهی که کیکه ستین مسلما از شنیدن آن خوشحال می‌شود.

*** بندهای فسخ، نشانه بی‌اعتمادی
بر اساس گزارش‌های رسمی، باشگاه بارسلونا با ستین قراردادی دو سال و نیمه امضا کرده است. کیکه ستین در زمان در دست داشتن سکان هدایت رئال بتیس در این تیم درخشان ظاهر شده و با توجه به محبوبیت او در نزد بسیاری از فوتبالدوستان اسپانیایی گفته می‌شود بارسلونا به ستین اعتماد دارد.

ولی جزئیاتی که حالا از قرارداد ستین با باشگاه بارسلونا فاش شده نشان می‌دهد ‌ گویی مدیریت بارسا نسبت به او چندان هم اعتقاد راسخی ندارد چرا که بر اساس گزارش شبکه ESPN در قرارداد ستین با بارسا چندین مورد بند فسخ گنجانده شده و بارسا قصد دارد شرایطی را فراهم کند ‌ در صورتی که در آینده از کار ستین راضی نبود، بتواند سرمربی جدید خود را به راحتی برکنار کند.

بر اساس گزارش این شبکه، در وهله اول به نظر می‌رسد بارسا قراردادش با ستین را طوری تنظیم کرده که در پایان هر فصل در صورت ناراضی بودن بتواند قراردادش را فسخ کند‌ اما در عین حال در صورت خوب کار کردن ستین، بارسلونا از این گزینه هم برخوردار خواهد بود که دست کم تا دو سال و نیم دیگر به کار کردن با او ادامه بدهد.

*** علاقه دیوانه‌وار به مسی
سرمربی جدید بارسا بعد از اعلام خبر منصوب شدنش به عنوان سرمربی بارسا در گفت‌وگویی با نشریه ال‌پائیس به خاطره اولین دیدارش با مسی اشاره کرد. اولین دیدار سرمربی جدید بارسا با مهاجم افسانه‌ای این تیم در زمانی اتفاق افتاده که پپ گواردیولا هدایت بارسا را به عهده داشته، آن هم در یک جلسه تمرینی.

ستین در گفت‌وگو با ال‌پائیس گفت: «یک روز پپ گواردیولا من را به جلسه تمرینی بارسا دعوت کرد. من این فرصت را داشتم که کنار زمین تمرین بایستم و تمرین کردن مسی را تماشا کنم. بعد از تمرین به سمت مسی رفتم و از او خواستم تا وقتی ۶۰ ساله می‌شوم و دست‌کم تا زمان مرگم به فوتبال بازی کردن ادامه بدهد.» اما دیدار دوم ستین و مسی به زمانی برمی‌گردد که ستاره آرژانتینی در سال ۲۰۱۶ با پیراهن بارسا به مصاف لاس‌پالماس می‌رود که هدایتش به عهده کیکه ستین است.

در آن بازی که در خانه تیم ستین، استادیوم گران کاناریا برگزار شد بارسا با درخشش نیمار با نتیجه ۴بریک به پیروزی رسید. ستین بعد از بازی اما به سراغ لیونل مسی رفته، او را در آغوش کشید و در زمین با او شروع به صحبت کرد. این دو در حالی که همچنان با هم صحبت می‌کردند وارد تونل ورزشگاه شده و زمین را ترک کردند.

*** سوال کلیدی: والورده سزاوار اخراج بود؟
اخراج ارنستو والورده از بارسلونا در حالی اتفاق افتاد که دست‌کم روی کاغذ و بر اساس آمار به نظر نمی‌رسد او در این تیم بد نتیجه گرفته باشد. البته شکی نیست که شکست‌های تلخ در رم، لیورپول و جده بود که در نهایت به اخراج او انجامید. با صرف نظر کردن از سه شکست تلخی که به آنها اشاره شد ارنستو والورده در بارسلونا به عنوان مربی‌ای که تیمش کمترین فراز و نشیب‌ها را داشته در یادها خواهد ماند.

والورده در حالی بارسا را ترک می‌کند که تیمش صدرنشین لالیگا است و دو فصل گذشته به صورت پیاپی قهرمان این لیگ شده است. او به مدت دو فصل و نیم در بالاترین نقطه سخت‌ترین لیگ دنیا حضور داشته. در ۹۵ هفته‌ای که والورده سکان هدایت بلوگرانا را به عهده داشت، بارسایی‌ها در ۸۱ هفته صدرنشین لالیگا بودند.

از نظر آمار گلزنی هم تیم والورده در این مدت ۲۳۸ گل به ثمر رسانده و میانگین ۲٫۵ گل در هر بازی را ثبت کرده. آنها در لالیگا هم ۸۸ گل به ثمر رسانده و میانگین ۰٫۹۲ گل در هر بازی را ثبت کرده‌اند. آمار او در جام حذفی هم اصلا بد نیست. بارسلونا در هر دو فصل حضور او به فینال جام حذفی راه یافته و در سال ۲۰۱۸ در مقابل سویا به پیروزی رسیده و در سال ۲۰۱۹ مقابل والنسیا شکست خورده است.

مهم‌ترین نقطه ضعف والورده اما بدون شک لیگ قهرمانان اروپا بوده. شکست‌های تحقیرآمیز او مقابل رم و لیورپول در این رقابت‌ها بدون شک نقش مهمی در اخراجش داشته اما ضربه نهایی به والورده در عربستان سعودی وارد آمد، زمانی که تیم او در نیمه‌نهایی سوپرکاپ اسپانیا مقابل اتلتیکو شکست خورد.

والورده روی هم‌ رفته در حالی بارسا را ترک می‌کند که در ۱۴۵ مسابقه سکان هدایت این تیم را در دست داشته و از این تعداد در ۹۷ بازی به پیروزی رسیده، ۳۲ بار به تساوی رضایت داده و ۱۶ باخت به دست آورده است.

کدخبر: ۳۰۴۰۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    مگه زیبا سازی دست خودشونه؟ حیرتا!!!!