کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۷۱۹
تاریخ خبر:

ستاد کل نیروهای مسلح کجاست؟

روزنامه هفت صبح| از ستاد کل نیروهای مسلح که این‌روزها، به‌دلیل صدور بیانیه درخصوص تحقیقات خود پیرامون سرنگونی هواپیمای اوکراینی مورد توجه قرار گرفته است، چه می‌دانیم؟

* یک: طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، فرمانده کل قوا در کشور ما، یکی از وظایف و مسئولیت‌های مقام رهبری است.

* دو: در ابتدای انقلاب این مسئولیت در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۵۸ از سوی امام خمینی(ره) به ابوالحسن بنی‌صدر تفویض می‌شود.

* سه: پس از برکناری بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری، مقام جانشینی فرماندهی کل قوا از طرف امام به هاشمی رفسنجانی تفویض شد اما همچنان ساختاری با نام «ستاد فرماندهی کل قوا» وجود نداشت… (تا اینکه) در اواخر جنگ با توجه به برخی حواشی، آیت‌الله خامنه‌ای در نامه‌ای به امام خواستار تشکیل «ستاد فرماندهی کل قوا» شدند. در روز ۱۲خرداد سال ۶۷ به‌دنبال پیشنهاد رئیس‌جمهور وقت یعنی آیت‌الله خامنه‌ای، حضرت امام خمینی(ره) طی حکمی هاشمی رفسنجانی را به‌عنوان جانشین فرماندهی کل قوا منصوب و وظایف او را در هفت بند مشخص کردند.

* چهار: بعد از فوت امام خمینی(ره) ساختاری به نام ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود که فرمانده کل قوا از طریق آن اقدام به مدیریت نیروهای نظامی می‌کند. این ستاد تاکنون دو رئیس داشته است: سیدحسن فیروزآبادی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ و محمد باقری از تیر ۱۳۹۵ تاکنون.

* پنج: رئیس شورا، عالی‌ترین مقام نظامی در کشور است و یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی به‌عنوان عالی‌ترین نهاد امنیتی در کشور نیز محسوب می‌شود.

ستاد کل نیروهای مسلح کجاست ؟

* شش: محل این ستاد در چهارراه قصر تهران است. چهارراهی که نام جدید آن شهید قدوسی است. شهید قدوسی دادستان کل انقلاب کشور بود که در ۱۴شهریور ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید. دلیل نامگذاری این چهارراه به‌عنوان چهارراه شهید قدوسی به دلیل آن است که دادگاه انقلاب اسلامی دقیقا یک خیابان پایین‌تر و نبش خیابان معلم قرار گرفته است.

به طور کلی این بلوک تا پل سیدخندان تهران در دست نهادهای حاکمیتی است؛ به طوری که بعد از دادگاه انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح(که این‌روزها مرجع رسیدگی به پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی شده است) قرار گرفته و بعد از آن ستاد مشترک ارتش، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارند.

* هفت: یادتان باشد که ستاد کل نیروهای مسلح را با قرارگاه راهبردی خاتم‌الانبیاء اشتباه نگیرید. ستاد کل در واقع نهاد مشترک برای اداره همه نیروهای مسلح در کشور است اما قرارگاه راهبردی خاتم الانبیاء درواقع، محلی برای وحدت عملیات نیروهای مسلح در شرایط جنگی است که در حال حاضر فرمانده آن سرلشگر پاسدار غلامعلی رشید است.

خود این قرارگاه را هم نباید با دو قرارگاه دیگر اشتباه بگیرید که نامش خاتم‌الانبیاء است. یکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء که درحال حاضر فرماندهی آن با امیر عبدالرحیم موسوی(فرمانده ارتش) است و دیگری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که درواقع بازوی سپاه برای آبادانی و محرومیت‌زدایی و انجام پروژه‌های کلان اقتصادی است و در حال حاضر سعید محمد اسلامی، مدیر آن است.

کدخبر: ۳۰۳۷۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر