کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۶۴۰
تاریخ خبر:

سایپا چطور صادرکننده نمونه شد؟

روزنامه هفت صبح | سیدجواد سلیمانی پس از سه سال مدیرعاملی سایپا جای خودش را به محمدعلی تیموری داد تا نخستین تغییرات مدیریتی در جاده مخصوص رقم بخورد. آقای تیموری که به‌جای آقای سلیمانی سکان‌دار دومین خودروساز بزرگ کشور شده را پیش‌تر با مگاموتور می‌شناختیم و حال مسیر تحقق سایپای نوین تحت مدیریت او قرار است ادامه پیدا کند. اما سلیمانی در آخرین افتخارآفرینی برای سایپا، عنوان صادرکننده نمونه استان تهران در حوزه صنایع خودرو را برای این شرکت به دست آورد.

البته این اولین بار نیست که سایپا در حوزه صادرات موفق به کسب چنین عناوینی می‌شود. گروه خودروسازی سایپا تاکنون موفق به کسب دو عنوان صادرکننده ممتاز و هفت عنوان صادرکننده نمونه در سطح ملی و سه عنوان صادرکننده نمونه استان تهران شده است‌ اما چیزی که افتخارآفرینی اخیر این شرکت را متمایز می‌کند، ‌‌خلق آن در شرایط پاندمی و تحریم صنعت خودروی کشور بوده است.

طبق صورت‌های مالی ارائه ‌شده به بورس، سایپا در هفت ماهه اول امسال هزار و ۲۹۱ دستگاه خودرو و مجموعه قطعات صادراتی داشته که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته (با آمار ۴۷۳ دستگاهی) تقریبا دو و نیم برابر شده است. صورت‌های مالی همچنین نشان می‌دهند سایپایی‌ها ۲۱۱ دستگاه خودرو کامل صادراتی در هفت ماهه امسال داشته‌اند و باقی در قالب ارسال قطعات و مجموعه‌ها بوده است. در سه سال اخیر، محبوب‌ترین محصول صادراتی سایپا، ساینا بوده که نشان می‌دهد این شرکت توانسته به خوبی پروسه جایگزینی پراید و معرفی خودرویی اقتصادی را انجام دهد.

در بین بازارهای صادراتی پررونق نارنجی‌ها، می‌توان به عراق و سوریه اشاره کرد‌ اما سایپایی‌ها در هفته‌های اخیر با وزارت امور خارجه جلساتی مشترک داشته‌اند تا بتوانند ظرفیت‌ صادرات به دیگر کشورها را هم فعال کنند. الجزایر، جمهوری آذربایجان، ونزوئلا، تونس، آفریقای‌جنوبی، سریلانکا، پاکستان و هند در زمره‌ این بازارها هستند که قرار است علاوه بر خودروهای سایپا، صادرات قطعات به آنها نیز انجام شود. همچنین محصولات جدید این شرکت همچون شاهین قرار است نقشی فعال‌تر در بازارهای صادراتی ایفا کنند.

طبق برنامه راهبردی تولید خودروی وزارت صمت، قرار است که ۳۳ درصد از تولید سه میلیون دستگاهی خودرو تا سال ۱۴۰۴ که معادل ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌شود، به صادرات اختصاص پیدا کند. بخش اعظمی از این خودروها را محصولات سایپا تشکیل می‌دهند که به خاطر قیمت رقابتی‌شان در بازارهای هدف خواهان زیادی دارند. تیبا و ساینا در بسیاری از کشورهایی که سایپا به آنها صادرات دارد نظیر عراق، سوریه، هنگ‌کنگ، تایوان و اسپانیا ارزان‌ترین خودروهای صفر کیلومتری هستند که می‌توان خریداری کرد.

همچنین جریان مستمر صادرات قطعات مجزا مسئله تامین لوازم یدکی را تاحد زیادی حل کرده است. مثلاً تیبا صندوق‌دار و ساینا که جزو خودروهای پرطرفدار بازار عراق هستند، به ترتیب قیمت شش هزار و ۷۰۰ دلاری و هفت هزار و ۵۰۰ دلاری دارند که خودروی صفر کیلومتری با این قیمت در بازار عراق یافت نمی‌شود. پراید ۱۳۱ نیز با تکیه بر همین امتیاز بود که توانست آمار صادرات ۱۶۰ هزار دستگاهی به عراق را به نام خود ثبت کند و تبدیل به یکی از خودروهای محبوب در بین رانندگان تاکسی شهرهای مختلف عراق شود.

کدخبر: ۴۳۶۶۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر