کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۶۹۵
تاریخ خبر:

سایه تخریب بر‌سر مرکز خرید پالادیوم تهران

روزنامه هفت صبح | چالش شهرداری و شورای شهر‌و نظام مهندسی بر سر پالادیوم. «سایه تخریب بر سر مرکز خرید پالادیوم تهران»؛این تیتری است که خبرگزاری فارس برای گزارش خود انتخاب کرده و در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی زیادی بازتاب داشته است. البته زمانی که متن کامل گزارش را می‌خوانید، منظور این است که احتمالا قرار است پل هوایی و زمینی که بخش شمالی و جنوبی این پاساژ را به یکدیگر متصل می‌کند، تخریب شود. با این وجود خواندن گزارش را از دست ندهید که اطلاعات جالبی از نحوه ساخت ناگهانی این غول تجاری در میان باغ‌های دنج آن منطقه و چگونگی گرفتن مجوز توسط «حسن رفتاری» که مالک آن است شرح می‌دهد. بخش‌هایی از آن را مرور می‌کنیم.

*** ماجرای ساخت پل و تونل به پاساژ
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از جمله افرادی بود که از همان ابتدا تمام تمرکز خود را بر پالادیوم و اتفاقات حاشیه‌ای آن گذاشته بود. او همچنان پیگیر ماجراست و این صحبت‌ها را مطرح کرده است:

* یک: مالک پاساژ در ضلع جنوبی ساختمان مجتمع تجاری خود زمینی را با هدف تأمین پارکینگ خریداری کرده بود اما پس از مدتی تصمیم می‌گیرد که این زمین را هم به مجتمع تجاری تبدیل کند و در این بین با سوءاستفاده از دوره گذار در مدیریت شهری، تونل زیرزمینی و یک پل هوایی را که از زیر و روی شارع عمومی می‌گذرد احداث کرده است.

* دو: اصل ساخت این پاساژ مشکل دارد چراکه زمین آن باغ بوده اما دیوان عدالت اداری رای شورا مبنی بر باغ بودن را ابطال می‌کند و این درست نیست که مالکی برای افزایش ارزش افزوده ملکش تونلی از زیر خیابان و پلی در فراز خیابان ایجاد کند. پس از اعتراض برخی از اعضای شورای شهر پرونده پاساژ پالادیوم برای بررسی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شد که رای بدوی تخریب تونل و پل بود و بعد از اعتراض مالک وارد چرخه بررسی دوباره شد.

* سه: رأی بدوی تخلف مجتمع پالادیوم صادر شده اما با رایزنی مالک و شهرداری منطقه تلاش می‌شود رأی تجدیدنظر به تأخیر بیفتد. در حالی که رأی بدوی ماه‌هاست صادر شده ولی موضوع تخلف واضح و علنی است و افراد با نفوذ تلاش می‌کنند این پرونده تبدیل به نظریه شود که با این روش‌های جایگاه نهادهای نظارتی زیر سؤال می‌رود و راهی به جز طرح سوال از شهردار باقی نمی‌ماند.

* چهار: با پیگیری‌هایی که انجام شد کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی بدوی را در خصوص تخلفات ساختمان پالادیوم از جمله ایجاد پل هوایی بر فراز شارع عام و تونل زیرزمینی برای ارتباط ساختمان شمالی و جنوبی تایید کرد.دو نفر از اعضای کمیسیون یعنی عضو شورای شهر و نماینده وزارت کشور نیز رأی را امضا کردند ولی هنوز نماینده قوه قضائیه امضا نکرده است و باید نظرش را اعلام کند. از آنجا که قاعده در رأی دادن آرای ماده ۱۰۰ اکثریت اعضاست با این دو امضا رأی بدوی مبنی بر جمع‌آوری تونل و پل در ساختمان پالادیوم صادر شده و پیگیری می‌کنیم بعد از ابلاغ رأی، شهردار منطقه و معاونت شهرسازی آن را فورا به اجرا بگذارند.

*** شهرداری: هنوز حکمی ابلاغ نشده
سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران می‌گوید: «تاکنون در خصوص پالادیوم رای بدوی به منطقه ابلاغ شده است که طبق قانون با تجدیدنظرخواهی مالک مجموعه پالادیوم، در انتظار ابلاغ رای قطعی هستیم و هنوز از کمیسیون ماده ۱۰۰ رای قطعی در رابطه با تخلفات پل و تونل پالادیوم واصل نشده است و تا زمانی که ابلاغ نشود اطلاعی از مفاد رای صادره نداریم.»

*** دفاع نظام مهندسی از پالادیوم
بیژن خطیبی، عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران اما نظرات متفاوتی دارد که آن‌ها را مرور می‌کنیم:
* یک: فاز اول و دوم مجموعه پالادیوم پروانه ساختمانی رسمی و تأییدیه نظام مهندسی را دارد و پایان کار آن از سوی شهرداری تهران ارائه شده است ولی پس از اینکه این مجموعه به بهره‌برداری رسید استقبال از پاساژ زیاد بود و بر همین اساس مالک مجموعه تصمیم گرفت که با شهرداری وقت مذاکراتی انجام دهد و اقدامی جهت رفع گره‌های ترافیکی انجام گیرد.

* دو: مالک با هزینه شخصی پارکینگ طبقاتی مازاد ایجاد کرد تا خودروها در خیابان نمانند و براساس توافقی که چند سال پیش صورت گرفت و بین شهرداری منطقه یک و مالک منعقد شد دو موضوع مورد تفاهم در نظر گرفته شد.

* سه: یکی قرارداد احداثی و بهره‌برداری تونل زیرزمینی و دیگری قرارداد احداث و بهره‌برداری پل هوایی برای این مجموعه بود بر همین اساس مالک پنج پلاک در خیابان پایین‌تر را خریداری و تجمیع و آن را تبدیل به پارکینگ طبقاتی می‌کند. پالادیوم دارای هزار واحد پارکینگ است که با تجمیع این ملک‌ها و راه‌اندازی پارکینگ جدید ۷۰۰ مورد دیگر هم به آن افزوده شد ولی این پارکینگ در خیابان دیگری است و رفت و آمد بین دو پارکینگ می‌تواند روزانه بیش از ۱۵۰۰ عبور و مرور خودروها را به همراه داشته باشد.

* چهار: بر همین اساس با تفاهم انجام گرفته مالک به شهرداری پیشنهاد داد با هزینه شخصی تونل و پل هوایی بسازد و ارتباط دو پارکینگ فراهم شود تا مردم در ترافیک نمانند. در قرارداد تونل اعلام شده هر زمانی که شهرداری بخواهد مترو احداث کند مالک باید محدوده را در اختیار شهرداری بگذارد و شهرداری نیز اجاره سالانه در مورد ساخت پل دریافت می‌کند.

* پنج: بر اساس گفته مالک ۸میلیارد تومان هزینه ساخت پل و تونل شده تا گره ترافیکی باز شود و به نظرم اصل موضوع به نفع مردم است و اینکه شورای شهری‌ها گفته‌اند شکایت همسایگان را پیگیر بوده‌ایم باید مدنظر باشد ولی این سوال مطرح است آیا می‌توان اصل موضوع را زیر سؤال برد. قرارداد مالک پالادیوم با شهرداری در مورد پل در سال ۹۹ به اتمام می‌رسد و به نظرم کارشناسان ترافیکی باید بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و اقدامی صورت گیرد که به ضرر شهروندان نباشد.

*** درباره آقای رفتاری پالادیوم
مالک پاساژ پالادیوم «حسن رفتاری» است که خانواده‌ آن‌ها به داشتن رستوران‌های «رفتاری» مشهور هستند. نکته جالب اما اینجاست که روی کاغذ، میان دو برادر صاحب رستوران‌های رفتاری و صاحب پاساژ پالادیوم، ارتباطی اقتصادی وجود ندارد. مالک رستوران‌های رفتاری «نادر رفتاری» است و مالک پاساز پالادیوم «حسن رفتاری». «حسن رفتاری» چند سال پیش درباره ساخت پاساژ پالادیوم گفته بود:« جامعه صنعتی باعث افسردگی آدم‌ها می‌شود در حالی که مثلا در ترکیه یا دوبی وقتی افراد به مراکز خرید وارد می‌شوند اول از همه حال خوبی پیدا می‌کنند و به طور خود جوش تشویق می‌شوند که از مرکز خرید کنند.

درواقع ما هم سعی کردیم این حال خوب را در پالادیوم و طبق مقررات کشور پیاده کنیم. برای مثال از نظر مواد غذایی انواع و اقسام غذاها را اینجا مهیا کردیم. علاوه بر این مجموعه ورزشی خوب داریم که دارای سالن‌های ورزشی گروهی برای خانم‌هاست و می‌تواند در طول روز به ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر سرویس دهد . البته به دنبال این هستیم که بتوانیم امکان پاتیناژ و اسکی روی یخ را هم فراهم کنیم.حتی در این مجموعه کمبود سالن تئاتر و کنسرت احساس می‌شود و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در کنار خرید حال خوب را نیز در این مجموعه به وجود بیاوریم .این مرکز خرید ۱۰۰درصد خصوصی است و۲۵۰ فروشگاه دارد. ما ۱۰۰۰ پارکینگ داریم و تنها اشتباهم این بود که پارکینگ بیشتری نساختم.»

حسن رفتاری البته تلاش می‌کند در فعالیت‌های خیریه نیز شرکت داشته باشد. مثلا سایت دانشگاه امیرکبیر نوشته که حسن رفتاری دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و تامین‌کننده هزینه ساخت خوابگاه دخترانه جدید این دانشگاه بوده است. یا اگر به بیمارستان امیراعلم مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که در قسمتی از حیاط آن تابلویی نصب شده و توضیح داده شده که هزینه تاسیس بخش‌هایی از قسمت جدید این بیمارستان توسط حسن رفتاری تامین شده است. در این تابلو و جلوی اسم او در داخل پرانتز نیز کلمه پالادیوم نوشته تا احتمالا تفاوت او با بقیه اعضای خانواده‌اش مشخص شود.

کدخبر: ۳۰۳۶۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر