کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۳۸۲
تاریخ خبر:

سایه بلند صداوسیما بر وی‌او‌دی‌ها؟

روزنامه هفت صبح | بعد از مدت‌ها کش‌وقوس بالاخره مجلس قانون نظارت صداوسیما بر محتویات وی‌او‌دی‌ها و تلویزیون‌های اینترنتی را تصویب کرد؛ داستانی پرکش‌وقوس که در سال‌های اخیر پیش آمده بود تا همین چند وقت این وی‌او‌دی‌ها نهاد ناظر بر خود را وزارت ارشاد می‌دانستند. در واقع فرصتی برای اینکه محتوایی متفاوت با صداوسیما در اختیار مشتریان قرار بگیرد و البته در چارچوب‌های قانونی.

اما جریانات محافظه‌کار سیاسی اصرار داشتند که محتویات تصویری در اینترنت از جمله سریال‌های سینمای خانگی و شوهای مخصوص وی‌او‌دی‌ها و هر آنچه در این پکیج‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد از کانال صداوسیما و سلیقه حاکم بر آن بگذرد. بالاخره روز گذشته مجلس تصویب کرد که از این به بعد صداوسیما ناظر محتوای فضای مجازی خواهد بود.

این یعنی همه محتواهایی که در اینترنت پخش می‌شوند باید از صداوسیما مجوز بگیرند و از طرف دیگر صداوسیما باید روی همه محتواهای صوتی و تصویری که در اینترنت پخش می‌شود، نظارت کند.
روز گذشته یک عضو کمیسیون تلفیق خبر داد که این بند معروف درباره نظارت صداوسیما بر محتوای فضای مجازی بالاخره تصویب شد.این طرح در حالی زیر دست نمایندگان است که آنها تفاوت نگاه چندانی با نگاه مدیریتی صداوسیما ندارند و طبیعتا قانونی که مدون شده طبق سلیقه مدیران صداوسیما خواهد بود.

از همان زمانی که موضوع تلویزیون‌های خصوصی و اینترنتی فراگیر شدند،تلاش بود که این مجموعه‌ها با دورشدن از سلیقه حاکم بر تلویزیون فرصتی باشند برای جذب تماشاگرانی که از خط‌مشی صداوسیما راضی نیستند و عموما راه شبکه‌های ماهواره‌ای را در پیش می‌گیرند اما حالا به نظر می‌رسد این فرصت کمرنگ شده باشد.

یکی از مهم‌ترین فصل‌های این طرح مربوط به اختیارات صداوسیما می‌شد که منتقدان می‌گویند این طرح حوزه اختیاراتش را بسیار گسترش داده است.در این بندی که روز گذشته تصویب شده، اشاره شده است که بر اساس آن مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا به سازمان صداوسیما واگذار شده است.مشخصا در آن نوشته شده که «انجام هرگونه فعالیت رادیویی و تلویزیونی که قابلیت انتشار فراگیر در داخل و خارج از کشور را به صورت واقعی و مجازی داشته باشد، در انحصار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.»

حالا این در حالی است که در دوره قبل نمایندگان کمیسیون فرهنگی این بند حاشیه‌ساز را تصویب نکردند. حتی وزیر ارتباطات هم نسبت به آن واکنش نشان داد و مخالف تصویب آن بود. آذری جهرمی می‌گفت اضافه شدن این ماده مانع بزرگی برای تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات است. اما اصولگرایان چه در مجلس قبلی و چه این مجلس اصرار داشتند که صداوسیما حوزه تسلط‌اش را به فضای مجازی هم بکشاند.

با این طرح صداوسیما هم مجوز انحصاری تولید تصویر در همه فضاهای تلویزیون را در دست خواهد گرفت. بنابراین هم تلویزیون‌های خانگی و هرچیزی که در این شبکه نمایش تولید می‌شود زیر نظارت صداوسیما مجوز خواهد گرفت و هم محتواهای دیگری که در فضای مجازی منتشر خواهد شد باید نظارت این سازمان را پشت سر بگذارند. به نظر می‌رسد نگاه محافظه‌کار با استناد به چند نقطه ضعف در برنامه‌های تولیدی، تلاش کرده که یک سلیقه واحد را بر تمام محتویات تصویری حاکم کند.

در تفسیر این قانون می‌توان چیزهای بسیاری نوشت و مطمئنا ساترا نهاد نظارتی صداوسیما بر وی‌او‌دی‌ها در دوره اول سعی خواهد کرد از خود سعه صدر نشان دهد اما در مجموع تصویب این قانون را می‌توان مخالف چند صدایی ارزیابی کرد و البته فراموش نکنیم که این قانون فعلا در کمیسیون تلفیق است و به صحن رسیده اما بعید است در ماهیت آن تغییری ایجاد شود.

کدخبر: ۳۶۸۳۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر