کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۲۴۸
تاریخ خبر:

سایه بلند اپل بر چهار‌راه استانبول

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | تعداد زیادی آگهی فروش آیفون۱۱ با قیمت بالای ۲۰میلیون تومان منتشر شده است. آرام‌ آرام باید تصمیم‌های سختی بگیرید.سروکله اولین سری از گوشی‌های آیفون۱۱ در آگهی‌های اینترنتی پیدا شده و همان‌طور که حدس می‌زدیم، صحبت از قیمت‌های ۲۰میلیون و حتی ۳۰میلیون تومان است.

*** آیفون۱۱؛ جانشین آیفون XR
آیفون ارزانقیمت اسم دیگر آیفون۱۱ است، اما خودتان لابد بهتر می‌دانید داریم درباره موبایلی با قیمت حداقل ۷۰۰دلار حرف می‌زنیم. این رقم با نرخ امروز دلار می‌شود حدود هشت‌میلیون تومان که باید سه،چهارمیلیون هم بابت هزینه‌های مالیات و عوارض گمرکی و سود فروشنده رویش کشید.

به این ترتیب بعید است بتوان آیفون۱۱ را حداقل در روز‌های اول عرضه کمتر از ۱۲میلیون تومان خرید. درحالی که همین الان آیفون XR در بازار کشور حدود ۱۱میلیون است. اندازه صفحه‌نمایش آیفون۱۱ براساس اطلاعات خود اپل ۶.۱اینچ است. این صفحه دقتی معادل ۱۷۹۲ در ۸۲۸نقطه دارد و تراکم پیکسلی آن به ۳۲۶ppi می‌رسد. نمی‌خواهم ناامیدتان کنم، اما چون گفته‌اند آیفون۱۱ جانشین آیفون XRخواهد شد، بهتر است بدانید XR در بخش صفحه‌نمایش خود دقیقا همین مشخصات را دارد.

اپل لعنتی حتی به ابعاد بدنه هم دست نزده و آیفون۱۱ دقیقا مثل آیفون XRبا ارتفاع ۱۵۰.۹میلیمتر، پهنای ۷۵.۷‌میلیمتر و ضخامت ۸.۳میلیمتر عرضه خواهد شد. وزن هر دو گوشی ۱۹۴گرم است. مهمترین تغییر، اما در بخش دوربین رخ داده؛ جایی که دوربین تک‌سنسور ۱۲مگاپیکسلی آیفون XR جای خود را به دوربینی دوگانه با دوسنسور ۱۲مگاپیکسلی داده است. دوربین سلفی آیفون۱۱ برای خلق تجربه بهتر ارتقا پیدا کرده و به‌جای حسگر هفت‌مگاپیکسلی در آیفون XRمی‌توانید عکس‌های سلفی خودتان را با حسگر ۱۲مگاپیکسلی بگیرید. بهبود بعدی آیفون۱۱ در بخش باتری اتفاق افتاد است؛

پیش از این آیفون XRبه یک باتری با ظرفیت ۲۹۴۲میلی‌آمپر ساعت مجهز بود، اما اپل زحمت کشیده و آیفون۱۱ را با باتری ۳۱۱۰ میلی‌آمپر ساعت روانه بازار کرده است. این باتری به قابلیت شارژ سریع ۱۸واتی مجهز است که در عرض ۳۰دقیقه تا ۵۰درصد شارژ می‌شود. البته همچنان می‌توانید مثل آیفون XRدر آیفون۱۱ از شارژر‌های بدون سیم استفاده کنید.

نتیجه: آیفون۱۱ از نظر سخت‌افزار دقیقا مشابه آیفونXR است و از نظر کارآیی هیچ تغییر مهمی ‌در آن رخ نداده. پس می‌توانیم بی‌خیال انتظارکشیدن برای آیفون۱۱ شویم و با توجه به کاهش قیمت آیفونXR تا مرز ۱۱‌میلیون تومان همین حالا یکی از آن‌ها را برای خودمان بخریم؟ نه! چون دوربین آیفونXR دوربین قدیمی ‌و از مد افتاده‌ای است، در‌ حالی که اگر کمی‌ صبر داشته باشید، می‌توان با دوربین دوگانه آیفون۱۱ عکس‌های به‌وضوح خیلی بهتری گرفت. ضمن اینکه حافظه‌ موقت آیفون۱۱ نسبت به آیفونXR یک‌گیگابایت ارتقا پیدا کرده است. همچنین می‌شود آیفون۱۱ را علاوه بر رنگ‌های همیشگی مشکی، زرد، قرمز ارغوانی و سفید، به رنگ سبز سفارش داد.

*** آیفون۱۱ پرو؛ جانشین آیفون XS
ارزان‌ترین مدل آیفونXS با حافظه ۶۴گیگابایت را می‌توان همین الان با قیمتی درحدود ۱۳میلیون تومان خریداری کرد. ارتفاع این گوشی ۱۴۳.۶میلیمتر است. پهنای آن به ۷۰.۹میلیمتر می‌رسد و ضخامتی معادل ۷.۷‌میلیمتر دارد. در حالی که وزن آن ۱۷۷گرم است. آیفونXS از حافظه‌موقت چهارگیگابایتی بهره می‌برد و اندازه صفحه‌نمایش آن ۵.۸اینچ است. دقت تصویر در این صفحه‌نمایش معادل ۲۴۳۶ در ۱۱۵۲نقطه در نظر گرفته شده و تراکم پیکسلی آن به ۴۵۸ppi می‌رسد.

حالا بیایید نگاهی به مشخصات ظاهری آیفون۱۱ پرو بیندازیم، چون قرار است جانشین آیفون XSباشد. ارتفاع گوشی تازه اپل همان ۱۴۳.۶میلیمتر باقی مانده، اما در پهنا شاهد افزایشی کمتر از یک‌میلیمتر هستیم. یک‌دهم میلیمتر هم به ضخامت آیفون۱۱ پرو اضافه شده است، ولی در‌کمال تعجب وزن گوشی حدود ۱۱گرم بالا رفته. صفحه‌نمایش آیفون۱۱ پرو در مقایسه به آیفون XSتغییر نکرده و همچنان شاهد وجود گواهینامه ایمنی IP68 هستیم.

یعنی می‌توانید آیفون۱۱ پرو را مانند آیفونXS به مدت ۳۰دقیقه در عمق دومتری آب نگهدارید. از دیگر چیز‌هایی که تغییر نکرده‌اند، حافظه‌موقت چهارگیگابایتی است. در عوض اپل خودش را تکان داده و به‌جای دوربین‌های دوگانه ۱۲مگاپیکسلی در آیفونXS به سراغ معماری عجیب(و حتی از نظر بعضی‌ها مسخره) دوربین‌های سه‌گانه رفته است. در این قسمت می‌توانید عکس‌ها را با سه‌حسگر ۱۲مگاپیکسلی ثبت کنید که کیفیت آن‌ها نسبت به عکس‌های گرفته‌شده با آیفونXS کمی‌ بهتر خواهد بود. در بخش عکاسی سلفی هم یک حسگر ۱۲مگاپیکسلی جانشین حسگر هفت‌مگاپیکسلی شده است.

همچنین در آیفون۱۱ پرو شاهد افزایش ظرفیت باتری از ۲۶۵۸‌میلی‌آمپر ساعت به ۳۱۹۰میلی‌آمپر ساعت هستیم. قیمت آیفون۱۱ پرو از هزاردلار آغاز می‌شود. تبدیل این رقم به پول ایران، ما را به رقم ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌رساند که با درنظر گرفتن مالیات و عوارض گمرکی و سود فروشنده قطعا تا ۱۵میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

نتیجه: آیفون۱۱ پرو در لحظه ورود قیمت زیادی خواهد داشت. بالاخره نوبرانه است و باید هزینه‌اش را پرداخت کنید. ما پیش‌بینی می‌کنیم با صبرکردن و دندان روی جگر گذاشتن، قیمت آن تا ۱۵میلیون تومان کاهش پیدا کند. همین الان می‌توان آیفونXS را با پولی در حدود ۱۳میلیون تومان خرید و از طرف دیگر عکس‌هایی که با آیفونXS می‌گیرید هنوز عکس‌های خوب و باکیفیتی به‌حساب می‌آیند. پس می‌توان اسیر شعار‌های تبلیغاتی اپل درباره دوربین سه‌گانه نشد.

*** آیفون۱۱ پرومکس؛ جانشین آیفونXS مکس
آیفون۱۱ پرومکس گران‌ترین گوشی جدید اپل است. این گوشی نسبت به نسل قبلی خود ضخامت بیشتری دارد. آیفونXS مکس ۷٫۷میلیمتر ضخامت داشت، اما ضخامت آیفون۱۱ پرو مکس به ۸.۱میلیمتر رسیده است. همچنین شاهد افزایش وزن گوشی از ۲۰۸گرم به ۲۲۶گرم هستیم که هرطور محاسبه کنید با یک موبایل سنگین روبه‌رو شده‌ایم. مسئله وقتی حالت پیچیده‌ای به خود می‌گیرد که بدانیم اندازه صفحه‌نمایش گوشی همان ۶.۵اینچ قبلی باقی مانده و اپل حتی نتوانسته دقت تصویر را از ۲۶۸۸ در ۱۲۴۲نقطه و تراکم پیکسلی ۴۵۸ppi افزایش دهد.

همه این دردسر‌ها را می‌توان گردن معماری سه‌گانه دوربین انداخت. جایی که اپل وعده داده سه‌حسگر ۱۲مگاپیکسلی در کنار هم عکس‌های بهتری را ثبت کنند. از معدود ارتقا‌های شکل‌گرفته باید به رشد ظرفیت باتری اشاره کرد. آیفونXS مکس باتری ۳۱۷۴میلی‌آمپر ساعتی دارد، اما ظرفیت باتری در آیفون۱۱ پرومکس به ۳۵۰۰میلی‌آمپر ساعتی رسیده است.

عدد زیادی نیست، اما خود اپل اصرار دارد که با این کار شارژ آیفون جدید یک‌ساعت بیشتر دوام می‌آورد. چیزی که در همان جلسه هم باعث خنده و تمسخر جمعیت حاضر در سالن شد. حالا بیایید درباره قیمت هزار و ۱۰۰دلاری آیفون۱۱ پرو مکس حرف بزنیم. این پول در تبدیل به نرخ فعلی دلار حدود ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌شود و با احتساب مالیات و عوارض به حدود ۱۷،۱۸میلیون تومان خواهد رسید.

وقتی سود فروشنده را هم رویش بکشیم، قیمت آیفون۱۱ پرومکس از ۲۰میلیون تومان فراتر می‌رود. فکر می‌کنید قیمت آیفونXS مکس الان در بازار چقدر باشد؟ نسخه ۵۱۲گیگابایتی را ۲۰میلیون و ۱۰۰هزار تومان می‌فروشند. قیمت نسخه ۲۵۶گیگابایتی حدود ۱۶میلیون تومان برآورد می‌شود و نسخه ۶۴گیگابایتی را هم باید ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان بخرید.
نتیجه: آیفونXS مکس واقعا گوشی خوبی است. خودتان قیمتش را مقایسه کنید تا متوجه شوید.

کدخبر: ۲۸۱۲۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر