کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۶۵۵
تاریخ خبر:

سال ۹۹ و یک گیشه خیلی مرموز

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | گشتی در دارایی سینمای ایران نشان می‌دهد می‌توان به رونق گیشه در سال‌ آینده امید داشت، به شرط آنکه اتفاق غیر مترقبه کم رخ دهد!‌ در پرونده امروز درباره ۲۰فیلم نوشته‌ایم که نیمی ‌از آن‌ها شانس فروش بالای ۱۰میلیارد تومان دارند. اگر ملاک جشنواره فیلم فجر باشد، ‌خیلی نمی‌توان به گیشه سال آینده سینما دل بست.

در جشنواره شاهد چندفیلم با مختصات مخاطب‌پسند بودیم اما برای رونق سینما نیاز به فیلم‌های متنوع‌تری است. آنچه مسلم است اینکه از میان فیلم‌های جشنواره کمدی «خوب، ‌بد، جلف ۲؛ ارتش سری» فروش بالایی خواهد داشت. فیلم جذاب «شنای پروانه» هم می‌تواند خیلی‌ها را به سالن‌ها بکشاند. مثل اتفاقی که برای فیلم‌هایی از جنس «ابد و یک‌روز» و «متری شیش‌و‌نیم» افتاد. چند فیلم دیگر هم هستند که در جشنواره دیده شدند و شانس فروش بالا دارند، مثل «خروج» و «روز صفر».

اما همه چشم امید گیشه به فیلم‌های جشنواره نیست. چند فیلم هستند که شانس پرفروش‌شدن دارند؛ مثل «انفرادی»، «قاتل و وحشی»، «مست عشق»، «دینامیت»، «خط استوا»، «لامینور»، «سگ‌بند» و «دست‌انداز». نکته جالب تنوعی است که این فیلم‌ها دارند؛ هم کمدی هستند و هم اجتماعی. برخی تولیدات امسال‌اند و برخی از قبل توی آب‌نمک خوابانده شده‌اند! توضیحات بیشتر درباره هرکدام را می‌توانید در باکس مربوط بخوانید. به‌نظر می‌رسد سال ۹۹ اوضاع به‌مراتب بهتر از سال ۹۸ باشد.

*** خوب، بد، جلف۲: ارتش سری / پیمان قاسم‌خانی /‌ پیش‌بینی فروش: بالای ۳۰میلیارد تومان
* نقش ستاره‌ها در فروش: ستاره‌های اصلی «خوب‌، بد، جلف۲» همان چهره‌های آشنای سریال «پژمان» و «خوب‌، بد، جلف» هستند. زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی، در «پژمان» حسابی مورد توجه قرار گرفتند و بخش مهمی از فروش «خوب بد جلف» را تضمین کردند. طبیعتا تجربه خوب فیلم اول به همراه بازی این دو نفر باعث می‌شود که «ارتش سری» هم به همان اندازه مورد توجه قرار گیرد. البته نباید فراموش کنیم که در فصل اول حضور حمید فرخ‌نژاد و ویشکا آسایش هم به فروش کمک زیادی کرد. در حال حاضر شاید بتوانیم به نقش حامد کمیلی در فروش توجه کنیم.

* ‌نقش قصه در فروش: به هرحال تجربه ثابت کرده است که پیمان قاسم‌خانی، یکی از مهمترین فیلمنامه نویسان عرصه کمدی است. معمولا فیلمنامه‌های جذابی می‌نویسد و آنقدر نزد مخاطبان شناخته شده که علاقه زیادی به تماشای آثارش داشته باشند. در این میان تجربه قسمت اول این فیلم هم بی‌تاثیر نیست. «خوب، بد، جلف» مخاطبان زیادی را به سینماها کشید و سال ۱۳۹۵، ۱۶ میلیارد تومان فروخت. نکته مهم اینجاست که اکثر منتقدان و مخاطبانی که فصل دوم این فیلم را در جشنواره دیدند معتقدند داستان «ارتش سری» به اندازه «خوب، بد، جلف» قدرتمند نیست. مخصوصا اینکه داستان به پایان نمی‌رسد و به فصل سوم ارجاع داده می‌شود. با این حال موقعیت‌های کمدی و شوخی‌های جالب این فیلم، به اندازه‌ای است که طبیعتا جای خودش را نزد مخاطبان باز می‌کند.

* پرفرو‌ش‌ترین فیلم کارنامه کارگردان: پیمان‌ قاسم‌خانی همواره به عنوان یک فیلمنامه‌نویس مطرح بوده و «ارتش سری» دومین فیلمی است که بعد از «خوب، بد، جلف» کارگردانی کرده.

*** انفرادی / مسعود اطیابی / پیش‌بینی فروش: بیش از ۲۰میلیارد تومان
* نقش ستاره‌ها در فروش: مهم‌ترین فاکتوری که می‌توان برای موفقیت فیلم «انفرادی» به آن دل بست، ستاره‌هایی است که در آن بازی می‌کنند. شاخص‌ترین چهره رضا عطاران است که هر وقت در فیلمی ‌با حداقل استانداردها بازی کرده، فروش آن تضمین شده. «زیر نظر» که این ‌روزها از آن به‌عنوان یک فیلم شکست‌خورده در کارنامه عطاران یاد می‌شود، کیفیت ندارد. «انفرادی» از فیلم‌هایی است که گفته می‌شود کف استاندارد یک فیلم سرگرم‌کننده را رعایت کرده. این فیلم چند بازیگر محبوب دیگر هم دارد؛ از جمله مهدی عاشقی و احمد مهران‌فر. نکته مهم این‌که کارگردان آن‌ها را در موقعیت‌های کمدی قرار داده و همین می‌تواند رمز موفقیت «انفرادی» باشد. دیگر بازیگران فیلم هم غالبا بازیگران کمدی هستند: برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی، شکیب شجره، امید روحانی، مهسا طهماسبی و مهدی فقیه.

* ‌نقش قصه در فروش: «انفرادی» داستان چند دزد خرده‌پا را روایت می‌کند که در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند. این موقعیت‌های متضاد بستری است که قصه کمدی فیلم را پیش می‌برد. همین که با یک فیلم کمدی روبه‌رو هستیم و عطاران بازیگر اصلی آن است، یعنی می‌توان به موفقیت احتمالی‌اش خوش‌بین بود.

* پرفرو‌ش‌ترین فیلم کارنامه کارگردان: «تگزاس۲» موفق‌ترین فیلم مسعود اطیابی در گیشه است. این فیلم سال ۹۷ اکران عمومی ‌شد و بیش از ۲۵میلیارد تومان فروخت. در کارنامه او فیلم‌های پرفروش «تگزاس ۱» و «خروس جنگی» هم دیده می‌شود.

*** شنای پروانه / محمد کارت / پیش بینی فروش: ‌بین ۱۵ تا ۲۰میلیارد تومان
* نقش ستاره‌ها در فروش: پیش از اینکه به نقش ستاره‌ها در فروش «شنای پروانه» توجه کنیم باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که این فیلم، به‌عنوان یکی از پنج‌فیلم برتر از نگاه مردمی‌ در جشنواره سی‌وهشتم انتخاب شده بود و به‌خاطر دست‌به‌دست شدن ویدئوی جالب امیر آقایی، حتی پیش از شروع جشنواره هم مورد توجه بود. بنابراین نام «شنای پروانه» درحال حاضر در ذهن مخاطبان نقش بسته و شاید همین مسئله، بدون در نظر گرفتن هر عامل دیگر، بتواند بخش مهمی ‌از فروش آن را تضمین کند. با این‌حال جواد عزتی، به‌عنوان یکی از ستاره‌های پرفروش سینما، نقش اصلی این فیلم را بازی کرد و در این نقش، یکی از بهترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشت. امیر آقایی هم برای بازی در این فیلم، سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت.

* ‌نقش قصه در فروش:یکی از دلایل موفقیت «شنای پروانه»، جذابیت داستان آن است. داستان در فضایی پایین‌شهری روایت می‌شود اما برخلاف فیلم‌های تلخی که در سال‌های اخیر تولیدشان باب شده است، شخصیت‌های منفعلی ندارد. داستان درباره یک انتقام است. مسیری که جواد عزتی، به‌عنوان قهرمان فیلم طی می‌کند تا بتواند عامل بی‌آبرویی همسر برادرش را شناسایی کند و برادرش را از زندان برهاند. «شنای پروانه» یک فیلم قهرمان‌محور است و طبیعتا به همین‌دلیل هم مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.

* پرفرو‌ش‌ترین فیلم کارنامه کارگردان: محمد کارت به‌عنوان مستندساز، فعالیت‌های زیادی در سینما انجام داده اما «شنای پروانه» اولین فیلم سینمایی اوست.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۱۰۶۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر