کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۱۳۴
تاریخ خبر:

سال ۲۰۲۱؛ سال آتش و واکسن و جنگ

روزنامه هفت صبح | سال ۲۰۲۱ اگرچه برای خیلی از مردم جهان آرام‌تر از سال قبلش بود و تا اندازه‌ای مردم کره خاکی از شوک همه‌گیری شوم کرونا خارج شده بودند اما اتفاقات مهم ۲۰۲۱ هم کم نبودند؛ اتفاقاتی که رد پا و اثر آنها را در سال پیش‌رو و سال‌های بعد از آن خواهیم دید.

یک: در روزهای اول سال ۲۰۲۱ میلادی اتفاقی در ایالات متحده افتاد که می‌رفت حیرت‌انگیز‌ترین ماجرای سال را در همان ابتدا رقم بزند. نمایندگان کنگره که قرار بود برای شمارش و اعلام نهایی آرای الکترال در ساختمان کنگره نشست داشته باشند، با هجوم افرادی از طرفداران ترامپ مواجه شدند که بعضی از آنها ظاهر عجیبی داشتند و مدعی احیای آمریکای سفید بودند. در جریان این حمله چهار نفر کشته شدند. غائله چند روز طول کشید و از آن یک نقطه تاریک در تاریخ آمریکا باقی ماند.

دو: سال ۲۰۲۱ بخش بزرگی از زندگی مردمان سراسر جهان در کشمکش بین واکسن اول و دوم و بوستر گذشت. واکسن‌هایی که به نظر می‌رسید موفق و قاطع عمل می‌کنند اما به تدریج نقاط ضعفشان روشن شد تاآنجا که در اروپای غربی در روزهای منتهی به سال نو،‌روزی ۳۰۰۰ نفر براثر موج جدید کرونا کشته شدند. آن هم در حالی که مثلا در انگلیس ۴۲ درصد مردم دز سوم واکسن را هم زده بودند!

سه: در سال میلادی‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، اسرائیل یکی از سنگین‌ترین حملات به نوار غزه را تدارک دید. حملاتی که مجموعا ۲۴۸ کشته و نزدیک به ۲هزار زخمی برجای گذاشت.

چهار: سال ۲۰۲۱ با طبیعت هم چندان مهربان نبود؛ کشورهای ترکیه و آمریکا با آتش‌سوزی‌های مهیب دست و پنجه نرم کردند و فقط در آمریکا بیشتر از ۲میلیون هکتار جنگل در آتش سوخت. ترکیه هم با بحرانی غیرقابل مهار در نوار توریستی خود در جنوب این کشور روبه‌رو شد که تاثیرات مخربش همچنان باقی مانده است.

پنج: بازگشت طالبان بر مسند قدرت در افغانستان هم از تعیین‌کننده‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۱ برای افغان‌ها و تمام مردم جهان بود و شاید مهمترین اتفاق سال برای ایران در عرصه جهانی. اتفاقی که با خروج آمریکا از این کشور رقم خورد. رئیس‌جمهور افغانستان ترجیح داد مقاومت نکند و کشور و ارتش را برای طالبان به یادگار گذاشت و به شکلی مضحک به قطر گریخت. او تقصیر این اتفاق را بر دوش شریک نامطمئن خود یعنی آمریکا انداخته است. هرچه بود طالبان بر افغانستان مسلط شد. جهان هنوز هم تکلیف خودش را با مقامات طالبان نمی‌داند اما بعید است در سال پیش‌رو وضعیت همین‌قدر بلاتکلیف باقی بماند.

شش: روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی هم نه فقط برای مردم ایران که برای منطقه و حتی کشورهای اروپایی و ایالات متحده هم اتفاق ویژه‌ای محسوب می‌شد؛ مخصوصا از این جهت که دور تازه مذاکرات برای زنده کردن برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران با حضور نمایندگان دولت سیزدهم شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. چشم بسیاری از کشورها به‌خصوص قدرت‌های منطقه‌ای به نتیجه این مذاکرات دوخته شده است.

هفت: خداحافظی مرکل با صدراعظمی آلمان و واگذاری قدرت بعد از ۱۶سال از مهمترین اتفاقات سیاسی جهان در سال ۲۰۲۱ بود، او که یکی از قدرتمندترین زنان جهان در تمام سال‌های گذشته بود، به چهره‌ای ماندگار در تاریخ سیاست تبدیل شد چراکه موجب شد در طی سال‌هایی پرآشوب در جهان قدرت اقتصادی و آرامش حاکم برآلمان حفظ شود.

هشت: جنگ قره‌باغ تحولی مهم در قسمت شمال غرب ایران بود که با پشتیبانی ترکیه موجب شد تا موازنه قوا بین ارمنستان و آذربایجان به نفع حکومت باکو به هم بخورد و جمهوری آذربایجان با اعتماد به نفس کاذب حاصل از این جنگ،‌کمی برای همسایگانش شاخ و شانه بکشد.

کدخبر: ۴۳۴۱۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر