کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۳۵۳
تاریخ خبر:

زورآزمایی رپری زدبازی و عرفان در لایو اینستاگرام

روزنامه هفت صبح | رپرهای ایرانی با توپ پُر وارد سال ۱۴۰۰ شدند و همین اول سال یک نزاع و کشمکش مفصل رخ داده بین تعدادی از رپرهای نسل اول؛ یعنی بعضی اعضای گروه زدبازی و عرفان پایدار. پارسال از این دعواها و رجزخوانی‌ها بین رپرها زیاد دیدیم. بعضی از این اتفاقات موسوم به دیس و بیف و بتل کاملا نمایشی و برنامه‌ریزی‌شده بود برای رونق گرفتن آلبوم‌ها و جذب مخاطب.

به تدریج اما به نظر می‌رسد وضعیت از کنترل خارج شده و دعواها فراتر از زورآزمایی رپری رفته. به‌طورمثال همین ماجرای دعوای اخیر عرفان با سامان ویلسون و مهراد هیدن به وضوح از حدود و ثغور فضای موسیقی خارج شده. اولین جرقه‌های دعوای زدبازی و پایدار از چندی پیش و با چند نقل‌قول مختصر شروع شد.

اول علیرضا جی‌جی، از اعضای زدبازی، در لایو اینستاگرام درباره بعضی اعضای گروه پایدار کُری‌خوانی داشت. بعد مهراد هیدن و عرفان سر موضوعاتی مثل تقلید از مدل مو به هم گوشه و کنایه می‌زدند و در نهایت هم پای سامان ویلسون به دعواها باز شد و کار بالا گرفت. اول عرفان پایدار با آهنگ راک استار از خجالت ویلسون و هیدن درآمد و بعد آنها با یک ترانه دیس‌بک پاسخ او را دادند.

مجددا عرفان با همراهی یکی از بااستعدادترین اعضای گروهش؛ یعنی جیدال سعی کرد آهنگ زدبازی را بدون پاسخ نگذارد. طرف مقابل اما اعلام کرد که این روند تا ابد نمی‌تواند ادامه داشته باشد و ما برنده بودیم و تمام. حالا در طول این چند روز حواشی این دعواها در اینستاگرام و بین هواداران دو طرف هم در جریان بود.

نکته اینجاست که قبلا اعضای این دو گروه با هم رفاقت داشتند و حتی مهراد هیدن در یکی از آهنگ‌های عرفان حضور پیدا کرده بود که در همین دیس‌بک اخیر خودش هم به این موضوع اشاره می‌کند. از نظر سبک زندگی و طبقه اجتماعی و دایره دوستان هم مشخص بود که از سال‌ها پیش این دو گروه اشتراکات زیادی دارند. هرچند که عرفان از ابتدا فعالیت در سبک رپ را از خارج از کشور آغاز کرده بود و زدبازی از داخل ایران.

یکی از اعضای اصلی این گروه و به نوعی از پایه‌گذاران رپ فارسی هم همین سامان ویلسون یا سامان رضاپور است. خیلی از مخاطبان جوان موسیقی رپ شاید او را نشناسند، اما او از اعضای هسته اولیه گروه زدبازی است و کلا نقش مهمی در شکل‌گیری رپ فارسی با رعایت قاعده و قافیه درست دارد.

یعنی تا قبل از او هم چند نفر بودند که رپ فارسی می‌خواندند، اما خیلی با اصول این سبک موسیقی آشنا نبودند و طرفدار هم نداشتند تا اینکه سروش هیچکس و به شکل کامل‌تر سامان ویلسون بود که به رپ فارسی سروشکل داد. در وهله بعد سهراب ام‌جی و مهراد هیدن هم به واسطه او وارد این سبک موسیقی شدند.

بعد اما ماجرای درگیری با رضا پیشرو پیش آمد و سامان ویلسون حدود ۷ سال هیچ فعالیتی نداشت و همین باعث شد که از جریان اصلی موسیقی رپ جا بماند و الان هواداران کمتری نسبت به خیلی از اخلاف خود دارد. درست مثل اتفاق مشابهی که برای امیرعلی A2 ، از دیگر رپرهای بااستعداد نسل اول افتاد. به‌هرحال به نظر می‌رسد در سال‌جاری هم روزهای ملتهبی برای موسیقی رپ فارسی در پیش است و عرفان و زدبازی هم به این زودی سر صلح ندارند.

کدخبر: ۳۸۱۳۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر