کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۶۲۴
تاریخ خبر:

زهرا ارشادی؛ اولین زن سفیر‌ عازم به نیویورک

روزنامه هفت صبح | روز گذشته وزارت امور خارجه برای اولین‌بار یک زن را به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل معرفی کرد. با این انتخاب زهرا ارشادی اولین زنی خواهد بود که در این جایگاه به زودی عازم نیویورک می‌شود البته به شرط اینکه مشکلی در صدور ویزا برای او پیش نیاید.

*** ارشادی کیست؟
ارشادی سال‌هاست که در وزارت امور خارجه مشغول است.او قبلا در این وزارتخانه مدیرکل حقوق بشر و امور زنان بوده. قبل از ارشادی زنان دیگری هم مدیرکل حقوق بشر بوده‌اند.از زمان منوچهر متکی این جایگاه در وزارتخانه به زنان سپرده شد.در دوره ظریف، منصوره شریفی صدر و بعد از او فروزنده ودیعتی و تا همین هفته پیش، خانم ارشادی مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه بودند.

با این حال اما این اولین‌بار است که این وزارتخانه راه زنان را برای حضور در سازمان ملل به عنوان سفیر ایران باز کرده. حالا ارشادی با این حکم، همکار اسحاق آل حبیب می‌شود که از چهار سال پیش با این سمت در نیویورک زندگی می‌کرد.آل حبیب از سال ۱۳۹۲ با آغاز مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم وزیر امور خارجه کشورمان را در اغلب سفرهای مربوط به مذاکرات همراهی کرده است.

سفیر یک کشور در سازمان ملل، در واقع یک‌جورهایی نماینده کشور در این سازمان است. بعضی از کشورها دو یا سه سفیر در این سازمان دارند.خود محمد جواد ظریف از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ سفیر و معاون نماینده دائم سازمان ملل بود. زهرا ارشادی به هفت صبح می‌گوید که قبلا به عنوان نماینده حقوق بشر در ژنو سخنرانی کرده است.

او قبل از اینکه در وزارت امور خارجه به سمت مدیرکلی حقوق بشر هم برسد، رئیس اداره سمن‌های حقوق بشر و زنان بوده است.به گفته ارشادی او فارغ‌التحصیل رشته علوم پزشکی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل مرکز علوم تحقیقات است.

*** سخنرانی‌های خانم سفیر
یکی از معروف‌ترین سخنرانی‌های ارشادی به سال ۱۳۹۷ و نشست سالانه شورای حقوق بشر در ژنو برمی‌گردد. یک روز بعد از سخنرانی گزارشگر آزادی بیان سازمان ملل در نشست کمیته حقوق بشر مجمع عمومی این سازمان، دیپلمات کشور به او واکنش نشان داد.

ماجرا این بود که دیوید کی گزارشی درباره زندگی خانواده‌های خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی داده بود و ارشادی به عنوان نماینده ایران در امور بین‌الملل در واکنش به او، علیه بی‌بی‌سی فارسی سخنرانی کرد.این دیپلمات کشور ما گفت:«باعث تاسف است که گزارشگر ویژه از شناسایی این ویژگی‌های مضر و سوءاستفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اینترنتی پرهیز کرده‌ است.»

او همچنین بی‌بی‌سی فارسی را منبع پمپاژ کور نفرت، ساخت اخبار دروغین و تحریک و تخریب دانست و اعتبار این رسانه را زیر سوال برد.زهرا ارشادی همچنین گفت:«صرف‌نظر از شرایط فوق،دولت جمهوری اسلامی ایران به‌طور جدی به حفظ محیط رسانه‌ای باز و پویا برای همه شهروندان خود اعتقاد دارد.»

مطرح شدن مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت‌به ادعای خانواده خبرنگاران بی‌بی‌سی به خاطر این بود که مدیرعامل این شبکه یک سال قبل در نشست مربوط به ایران شورای حقوق بشر سازمان ملل بیانیه‌ای خواند و در این بیانیه ادعاهایی درباره فشار خانواده‌ خبرنگاران بی‌بی‌سی ساکن ایران مطرح کرد.

علاوه‌بر این موضوع، وقتی نام این دیپلمات را به زبان انگلیسی جست‌و‌جو می‌کنیم ویدئو دیگری از سخنرانی او در جلسه دوم بیست‌و‌دومین نشست ویژه شورای حقوق بشر که سال ۲۰۱۴ برگزار شده بود، پیدا خواهیم کرد. در این جلسه نماینده ایران قبل از نماینده دانمارک درباره حقوق اقلیت‌ها و مهاجران سخنرانی کرده است. همچنین در صفحه اول یک روزنامه به زبان پرتغالی عکس او در ابعاد بزرگی با تیتر صلح را به یاد بیاور، کار شده است.

*** زنان وزارت امور خارجه
به طور کلی وزارت امور خارجه در هفت سال گذشته روی خوشی به زنان نشان داده است. سال ۱۳۹۲ مرضیه افخم اولین زنی بود که به عنوان سخنگوی این وزارتخانه انتخاب شد.افخم بعد از این سمت، باز هم به عنوان اولین سفیری تبدیل شد که ایران را در کشور مالزی نمایندگی می‌کرد. یکی دیگر از سفرای زن در این دولت، فروزنده ودیعتی، سفیر ایران در فنلاند بوده است.

حمیرا ریگی هم سال ۱۳۹۷ به عنوان سفیر ایران در برونئی انتخاب شد.به طور کلی ۱۰پست مدیریتی در این وزارتخانه به زن‌ها اختصاص داده شده است.قبلا یکی از مدیران این مجموعه گفته بود که ساختار جدید وزارت امور خارجه طوری طراحی شده که برنامه‌ریزی جدی برای تربیت کادر زنان در بخش‌های مختلف داشته باشد. برآوردهای آخر اداره حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه نشان داده که ۶۳نفر از نیروهای مختلف در سفارتخانه‌های کشورمان در دنیا را زنان تشکیل می‌دهند.

کدخبر: ۳۷۱۶۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1612262385

    دوستی دارم در امریکا که سالهاست مقیم انج است ، میگوید فلانی ما یک ماه هست برای و اکسن ثبت نام کردیم هنوز از واکسن خبری نی ست ، یک ماه پیش مقادیری واکسن اوردند که به کادر درمان تخصیص دادند فقط تبلیغات ه ست از واکسن خبری نیست .