کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۹۶۰
تاریخ خبر:

زنان ‌‌در تیررس زورگیرهای خشن

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | همه می‌دانیم که شرایط سخت اقتصادی زمینه‌های سرقت و زورگیری را افزایش داده و با موج جرائمی روبه‌رو هستیم که شاید غیرقابل کنترل به نظر برسند. اما هرچه هست این شکل تعدی گستاخانه به زنان بی‌گناه در معابر عمومی از ظرفیت تحمل افکار عمومی خارج است. مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های پلیس را به‌رغم تلاش شبانه‌روزی‌شان می‌شناسیم.

اما هرچه هست پلیس به عنوان مسئول امنیت شهروندان باید هرطور که شده با هر شکل و هر نوع عملیاتی این موج عدم امنیت به‌خصوص در مورد زنان و دختران در معابر عمومی را کنترل کند. جای توضیح و مماشات هم ندارد. روش را باید فرماندهان پلیس کشف یا اختراع کنند، اما این شیوه گستاخانه دزدان و زورگیران لازمه‌اش برخوردهای شدید و با ابتکارعمل از سوی پلیس و قوه قضائیه است.

با عرض پوزش از فرماندهان پرتلاش نیروی انتظامی این حس ناامنی باید کنترل شود. قربانی زورگیری و سرقت با سلاح سرد و گرم، زن و مرد نمی‌شناسد، اما دیدن فیلم‌هایی که این روزها در فضای مجازی منتشر می‌شود که توسط دوربین‌های مداربسته یا دوربین‌های گوشی تلفن همراه شهروندان ضبط شده است نشان می‌دهد که زنان بیشتر مورد آسیب این افراد خشن و سلاح‌به‌دست قرار گرفته‌اند.

رواج سرقت‌های خشن از زنان در شهرهای مختلف ایران از جمله قزوین، دزفول، اهواز و تهران ماجرا را تا جایی پیش برد که نمایندگان مجلس خوزستان از فرمانده ناجا خواستند تا برای امنیت استان فکر کند و او در پاسخ اعلام کرد که مبارزه با سارقان مسلح جزو اولین اقداماتی است که انجام خواهد داد. اما ماجرا ورای خشم و حرکات خشنی است که در ویدئوهای فضای مجازی دیده می‌شود.

این افراد خشن که حتی اگر بگوییم غم نان دارند چنان بی‌رحم هستند که در شهریورماه طی زورگیری از یک زن ۵۰ ساله در شهرک غرب، بعد از ضرب‌وشتم او باعث مرگش شدند. در این میان اگرچه منابع رسمی تایید نمی‌کنند که مرخصی حدود ۱۰۰هزار زندانی به دلیل شیوع کرونا که در میان آنان سارقان و مجرمان سابقه‌دار نیز وجود دارند باعث افزایش سرقت و جرائم خشن شده است.

اما نمی‌توان منکر اظهارات سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران شد که در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «آزادسازی زندانی‌ها زحمت ما را مضاعف و سرقت‌ها را بیشتر کرد.» از دیگر سو، سردار حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی خوزستان، در تیرماه ۹۹ اعلام کرد: تا فروردین‌ماه امسال کاهش سرقت داشتیم، ولی با صدور مرخصی به زندانیان شاهد بروز سرقت در این استان بودیم.

همچنین طبق گفته برخی منابع، پس از انتشار هرروزه فیلم سرقت‌های خشن مخصوصا از زنان و بروز انتقادهای فراوان به وضعیت امنیت استان خوزستان، رئیس پلیس این استان در مهرماه تغییر کرد. پلیس چه برنامه‌ای برای مواجهه با این جرائم برای قشری چون زنان دارد که شاید در دفاع از خود نسبت به مردان از قدرت بدنی کمتری برخوردار هستند.

آیا مبارزه با این شیوه‌های خشن سرقت از زنان در کارگروه دفاع از ناموس نمی‌گنجد! اما شیوه این سارقان خشن تا جایی پیش رفت که مهراب قاسم‌خانی (نویسنده برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی) از وارد شدن سارقی به خودروی دخترش و گذاشتن قمه زیر گلویش و دزدیدن گوشی همراهش در شهریورماه و در میانه روز و در میدان هفتم تیر خبر داد.

هر روز شاهد مانور نیروهای پلیس برای مقابله با جرائم مختلف هستیم، اما چه زمانی قرار است تمام نیروها برای جلوگیری از این مدل جرائم خشن وارد عمل شوند. حتی خود معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت اعلام می‌کند، بیشترین جرمی که در سطح پایتخت رخ می‌دهد سرقت گوشی همراه خانم‌ها، آن هم به شیوه خشن است. حال چند مورد سرقت خشن از زنان در روزهای گذشته را بررسی می‌کنیم.

* یک: زورگیری از زنی در دزفول مقابل منزلش
در تاریکی شب، زنی در دزفول از خودروی پژوی خود مقابل منزلش پیاده می‌شود تا داخل خانه برود. به‌ناگاه از پشت سر او یک مرد و پس از آن دو نفر دیگر بر سرش می‌ریزند و او را به زمین می‌زنند و سعی می‌کنند تا اموال باارزش او را به سرقت ببرند. زن درحالی‌که دست‌وپا می‌زند آنها در حال سرقت هستند و یکی از افراد هم در تاریکی انگار اسلحه‌ای به دست دارد و همچنین یک ماشین نیز کنار آنها منتظر است تا بعد از این سرقت خشن سوارشان کند و از محل جرم فراری‌شان بدهد. فرستنده فیلم می‌گوید این اتفاق مقابل منزل رخ داده و پلیس‌ اعلام کرد سه نفر را در رابطه با این سرقت دستگیر کرده است. فرمانده انتظامی شهرستان دزفول گفت: این سرقت و زورگیری در تیرماه سال جاری به وقوع پیوسته است.

* دو: حمله زورگیر چاقوکش به دختر مهراب قاسم‌خانی
در شهریورماه، مهراب قاسم‌خانی (نویسنده) در پست اینستاگرامی خود از سرقت گوشی تلفن همراه دخترش خبر داد و نوشت کسی وارد ماشین دخترش شده و با گذاشتن یک قمه زیر گردنش گوشی او را دزدیده است. «امروز یه عزیزی سوار ماشین دخترم شد و قمه رو گذاشت زیر گردنش و گوشیش رو ازش گرفت. کسی قرار نیست برای این چندهزار عزیزی که به این شغل شریف مشغولن یه فکر جدی بکنه؟ جدا از اینکه با این وضعیت اقتصادی و تورم، قیمت گوشی موبایل توی زندگی آدما کاملاً تعیین‌کننده است، سرقت با اسلحه سرد میتونه جون خیلی از مردم رو به خطر بندازه.»

* سه: زورگیری از یک زن در قزوین
چند هفته پیش فیلم زورگیری از یک زن در قزوین در فضای مجازی منتشر شد که باعث واکنش‌های فراوان مردم شده بود. نیروهای پلیس پس از شناسایی این سارقان، آنها را در تهران دستگیر کردند. در میانه روز زنی میانسال در حال عبور از کوچه‌ای خلوت بود که از پشت‌سر دو نفر بر سر او می‌ریزند و با روشی خشن اقدام به سرقت طلاهای او می‌کنند. دو موتورسوار نیز منتظر این سارقان بودند تا آنها را از محل حادثه دور کنند. از این زن میانسال ۴ النگو، یک دستبند و گردنبند سرقت می‌شود. این سارقان دستگیر شده‌اند و به قول خودشان برای اینکه شناسایی نشوند از تهران به قزوین برای سرقت رفته بودند.

* چهار: سرقت کیف و موبایل دختر جوان در اهواز
سارقان موتورسوار در تاریکی شب کیف و تلفن همراه یک دختر جوان را در خیابان خوانساری شهر اهواز سرقت کردند. دختر جوان به همراه دوستانش جلوی در خانه ایستاده بوده که دو نفر با موتور از راه می‌رسند و او را روی زمین می‌کشند و کیف و گوشی‌اش را به سرقت می‌برند و فیلم توسط دوربین‌های مداربسته ضبط می‌شود.

کدخبر: ۳۵۱۹۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر