کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۱۵۵
تاریخ خبر:

زنان فوتبالیست، سوژه عکس برتر سال شدند

روز جمعه جایزه نشان عکس سال مطبوعاتی ایران به این عکس از آریا جعفری رسید. آنهایی که اهل پیگیری فوتبال زنان باشند، اسم آریا جعفری را زیاد شنیده‌اند. البته او تصاویر درخشانی هم معمولا از بازی‌های تیم‌های مردان در اصفهان دارد. آریا جعفری اولین‌بار سال ۱۳۹۰ یا ۱۳۹۱ اولین فصل لیگ فوتبال بانوان، عکاسی در این حوزه را آغاز کرد. در واقع جعفری اولین عکاس مردی بود که توانست وارد این مسابقات شود و تصاویرشان را ثبت کند. او از همان موقع هم این ایده را داشت که وقتی فوتبال زنان جایی برای نمایش در تلویزیون ندارد، می‌شود تصاویری از آنها منتشر کرد تا شاید راه برای ورود اسپانسر و حمایت مالی از زنان ورزشکار باز شود. عکسی که از او امسال جایزه برده شاید از حدود دو تا سه هزار تصویری باشد که برای این مسابقه ثبت کرده است و داستان جالبی دارد. او خودش اینطور به هفت صبح می‌گوید: « این تصویر را در آخرین بازی لیگ برتر فوتبال بانوان ثبت کردم. زمانی که یک فصل تمام اجازه عکاسی از فوتبال بانوان را نداشتم و امیدوار بودم بتوانم در آخرین بازی که جام قهرمانی اهدا می‌شد، این کار را انجام بدهم.» به گفته او این بازی بین تیم زنان شهرداری سیرجان و سپاهان برگزار شده بود. جعفری برای دیدن آن اسفندماه ۱۳۹۹ به سیرجان سفر کرد اما از قضا اجازه این کار را تا پایان نیمه اول بازی به او ندادند. نیمه دوم که شروع شد، نایب رئیس فدراسیون اجازه داد که جعفری پا به زمین بگذارد و از قضا تصاویری را ثبت کند که روز جمعه، بیست‌وپنجم تیر ماه امسال به عنوان عکس برتر انتخاب شود.
این پنجمین دوره اهدای نشان عکس سال مطبوعات ایران بود که روز جمعه برگزار شد. جعفری دراین دوره با دو اثر در بخش تک عکس ورزشی، شرکت کرده و توانست دوربین طلایی این بخش را ببرد. عکس دیگر او مربوط به مسابقات پرش با اسب بین مردان و زنان اصفهان بود که لحظه افتادن یک سوار کار زن را از روی اسب نشان می‌داد. جعفری برای دومین‌بار بود که افتخار دریافت نشان عکس سال مطبوعات ایران را با خودش به شهر خود، یعنی اصفهان می‌برد. حالا چرا این عکاس ورزشی، دغدغه ورزش زنان را دارد؟ او خودش در گفت‌وگو با ایسنا اینطور گفته است:«این مسئله همیشه برایم سؤال بوده که چرا وقتی بانوان فوتبالیست ما با همین پوشش در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنند، عکاسی از آنها مانعی ندارد، اما در مسابقات داخلی لیگ، به انحای مختلف اجازه نمی‌دهند عکاسان مطبوعاتی بتوانند وظیفه خود را برای ثبت بازی آن‌ها انجام بدهند.» از قضا تصویر موردنظر او هم همین محرومیت را به خوبی نشان می‌دهد. به خاطر اینکه سرباز داخل تصویر، از حضور آقایان در زمین و تماشای بازی توسط آن‌ها ممانعت می‌کند اما خودش در حال تماشای بازی است.
البته او تنها فردی نبود که توانست روز جمعه با دست پر به خانه برود. در بخش مجموعه عکس، فرشته اصلاحی و در بخش پرتره حامد ملک‌پور از جمله برندگان این مسابقه عکاسی بودند. از قسمت مجموعه عکس هم آرمین کرمی برگزیده این بخش شد. از بخش تک عکس هم احمد ظهرابی بود که جایزه امسال را با خود به خانه برد. در بخش مسائل معاصر هم مجید خواهی به عنوان برگزیده معرفی و تجلیل شد. به گفته جعفری این جایزه یک حامی خصوصی دارد و جایزه آن به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود بلکه یک دوربین طلایی و نشان افتخار سال را به عکاسان برگزیده اهدا می‌کند.

کدخبر: ۴۰۳۱۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر