کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۹۸۱
تاریخ خبر:

زنان «رسما» آتش‌نشان می‌شوند

روزنامه هفت صبح | «به زودی یعنی تا قبل از تمام شدن پاییز امسال، سازمان آتش نشانی به صورت رسمی کار جذب زنان آتش‌نشان را تمام می‌کند»؛ این خبر را مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در مصاحبه با رادیو اعلام کرد. وی گفت:«زنان در زمینه حوادث متعددی می‌توانند به شهروندان کمک کنند. بنابراین امسال اولین گروه آتش‌نشان حرفه‌ای خانم را جذب خواهیم کرد.»

او در مورد اینکه چند زن قرار است استخدام شوند، می‌گوید:«هنوز تعداد دقیق آنها مشخص نیست. اگر بخواهیم در هر کدام از ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تعدادی بانوان آتش‌نشان مستقر کنیم، با توجه به اینکه اکثر نیروهای سازمان مرد هستند، باید برخی زیرساخت‌ها از جمله خوابگاه، سرویس‌های بهداشتی، موضوعات رفاهی، باشگاه‌ها، غذاخوری، نمازخانه و سایر امکانات لازم آماده شود.»

چند روز پیش هم رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت:« بگذارید یک خبر خوب به خانم‌ها بدهم. اولین گروه آتش‌نشان خانم حرفه‌ای تا یکی دو ماه آینده جذب شهرداری می‌شوند. مقدمات کار را فراهم کرده‌ایم و شرایط حضور بانوان نیز در آتش‌نشانی بررسی شده است. در حال فراهم کردن شرایط استخدام این افراد در آتش‌نشانی هستیم. تعداد محدودی از بانوان برای اولین‌بار جذب آتش‌نشانی می‌شوند. فعلا در یک ایستگاه عملیاتی این افراد حضور دارند و تعداد آنها کمتر از ۲۰ نفر خواهد بود.»

*** زنان قبلا هم بوده‌اند
ممکن است شما هم قبلا تصاویری از آتش‌نشان‌های زن ایرانی دیده باشید و الان برایتان سوال پیش بیاید که مگر قبلا آتش‌نشان زن نداشته‌ایم؟ جواب این است که تا پیش از اینکه مقدمات حضور زنان به عنوان نیروی رسمی آتش‌نشانی شروع شود، زنان در شهرهای تهران، البرز، مشهد و شیراز به صورت داوطلبانه وارد سیستم آتش‌نشانی شده بودند و حتی ایستگاه‌هایی هم مخصوص آنها وجود دارد که اغلب نیروهای آن را زنان تشکیل می‌دهند. در مورد اینکه تعداد زنان داوطلب آتش‌نشان چقدر است عدد دقیقی در دست نیست اما حداقل ۵۰زن به صورت تمام وقت مشغول این حرفه هستند.

مریم غنی از قدیمی‌ترین آتش‌نشان‌های زن ایران که مدتی هم مسئول تربیت بدنی زنان آتش‌نشان بوده یکی از معروف‌ترین زنانی است که ۹ سال است در این حرفه فعالیت می‌کند. خیلی‌های دیگر مثل مریم اگرچه برای پول وارد این حرفه نشده‌اند اما در انتظار به رسمیت شناخته شدن و استخدام هستند. او می‌گوید:

«بعد از سال‌ها هنوز هم حس خوب این کار با من هست و اصلا پشیمان نیستم که وارد دنیای آتش‌نشانی شده‌ام. حیفم می‌آید بعد از اینکه ۹سال عمر و انرژی‌ام را پای این کار گذاشته و صبر کرده‌ام، حالا آن را ترک کنم. ما بانوان آتش‌نشان امید داریم قول‌هایی که به ما داده شده است امسال یا سال دیگر به ثمر بنشیند اما حتی اگر قول‌هایی که بابت استخدام به ما داده‌اند هم عملی نشود، من شخصا از انتخاب این شغل خوشحالم.»

اگرچه اغلب زنان آتش‌نشان می‌گویند برای آنها فرقی نمی‌کند به چه ماموریتی اعزام شوند و تخصص زن و مرد نمی‌شناسد اما مریم از اتفاقاتی می‌گوید که حضور زنان به عنوان آتش‌نشان توانسته بیشتر از حضور مردان موثر باشد. او بروز اختلال برق در پارک آبی مشهد را مرور می‌کند و می‌گوید:

«در آن حادثه خیلی از زنان در سرسره‌های آبی گیر کرده بودند، همه ترسیده بودند، چندین زن بچه‌هایشان را گم کرده بودند و ورود زنان آتش‌نشان به مجموعه و کمکی که به حل مشکل و نجات افراد کردند آرامش را به همه برگرداند. از این دست حوادث کم نداریم و بارها پیش آمده که یک نیروی متخصص خانم توانسته بسیار بیشتر از یک نیروی آقا کمک‌کننده باشد.»

واکنش مردم موقع دیدن یک آتش‌نشان زن چطور است؟ مریم در جواب این سوال می‌گوید: «اوایل که وارد این کار شده بودم نگاه‌ها خیلی عجیب‌تر بود، همه از دیدن ما تعجب می‌کردند، حتی وقتی در لباس عادی بودیم و می‌گفتیم آتش‌نشان هستیم باور نمی‌کردند یا اگر هم باورشان می‌شد، تمسخر می‌کردند اما الان اوضاع خیلی بهتر شده.»

کدخبر: ۳۵۱۹۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر