کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۳۵۶
تاریخ خبر:

زنان بلوچ بسکتبالیست در کانون توجه

روزنامه هفت صبح | تصویر حلیمه و سارا حسینی، دو خواهر کانادایی- ایرانی که سال‌هاست در کانادا زندگی می‌کنند و با لباس‌های بلوچی درحالی‌که مشغول بازی بسکتبال هستند در مجله ووگ منتشر شد.

سی‌ام مردادماه تصویری از این دو خواهر که پیش از این در شبکه‌های اجتماعی هم فعال بوده‌اند، در این مجله مد و فشن منتشر شد. هر دوی آنها از طرفداران پروپاقرص بسکتبال هستند و آن‌طور که آنها به مجله ووگ درباره این تصاویر گفته‌اند، خود را ملزم به نمایش فرهنگشان در فضای ورزش، یعنی جایی می‌دانستند که در انحصار مردان بوده است.

در تمام این سال‌‌ها هر دو خواهر در تیم بسکتبال مدرسه بازی کرده‌اند. حلیمه که همیشه نقش محافظ تیم مدرسه را داشته، علاوه بر این رشته در تیم راگبی و والیبال مدرسه هم بوده است. سارا در این مصاحبه به مجله ووگ می‌گوید: «یک‌ روز متوجه غیبت زنان بلوچ در تیم‌های بسکتبال شدیم و این ایده را گرفتیم که فرهنگمان را در یک محیط غیرمنتظره برجسته کنیم: در زمین بسکتبال.» اینگونه شد که دو خواهر به‌همراه یک دوست، بهترین لباس‌های بلوچی‌شان را پوشیدند تا بسکتبال بازی کنند. این تصاویر را همسر سارا، مصطفی مرید از آنها برداشت کرده است.

اگرچه انجام ورزش‌های گروهی برای دانشجویان کانادایی کار عجیبی نیست اما برای زنانی مانند حلیمه حسین‌زهی و سارا خواهر او که از جامعه بلوچ-کانادایی استان اونتاریو هستند، دشوارتر بود. حلیمه می‌گوید: «من احساس می‌کنم که بسیاری از اهالی خاورمیانه‌ و آسیای میانه با من موافق هستند که پسرها بیشتر از دختران می‌توانند در زمینه‌های ورزشی و زندگی سالم پیشرفت کنند.»

حلیمه و سارا با دیدن اینکه فضا چگونه از زنان تهی شده است، تصمیم می‌گیرند که فرهنگشان را به زمین بازی خودشان بکشانند. به همین دلیل آنها با لباس‌های سنتی گلدوزی‌شده که عنصری کلیدی در فرهنگ بلوچستان است، به زمین بسکتبال رفتند.

«سوزن‌دوزی‌های بلوچستانی تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارند و بیشترشان دست‌سوز هستند.» این را حلیمه به مجله ووگ گفته و ادامه داده است: «ورزش در بین زنان سیستان و بلوچستانی محبوبیت زیادی ندارد و ما در بین لباس‌های محلی‌مان لباس ورزشی نداریم اما برای خاکسپاری یا برای رخت‌خواب لباس‌های خاصی داریم.» این دو خواهر همچنین درباره اشکال مثلثی و سوزن‌دوزی‌های روی پارچه‌های رنگارنگ لباس‌هایشان توضیحاتی به ووگ داده‌اند.

حلیمه دانشجوی دانشکده فنی اونتاریو بوده و لیسانس خود را در رشته علوم ورزشی گرفته است. سارا هم هم‌زمان در رشته پرستاری تحصیل می‌کند. آنها از زمانی که تصاویرشان را در اینستاگرام پست کردند، با واکنش‌های مثبت بسیاری روبه‌رو شده‌اند. آنها در این مصاحبه گفته‌اند که از کشورهای بسیاری مانند هنگ‌کنگ با این پیام‌های مشابه روبه‌رو شده‌اند که «سلام. من هم بلوچ هستم.»‌

سارا در توضیح می‌گوید: «همه بلوچ‌ها یکی نیستند. برخی از آنها در شمال ایران زندگی می‌کنند، برخی دیگر از نژاد آفریقایی و اهل تانزانیا هستند.» حلیمه ادامه می‌دهد: «بسیاری از مردم نمی‌دانند ما بلوچ‌ها کیستیم. ما انسان‌های بدون صدایی در جامعه هستیم اما نمی‌توانیم صدایمان را از آن بیشتر کنیم. من می‌خواهم بگویم من بلوچ هستم، من زن هستم و من بسکتبال بازی می‌کنم. ممکن است که از پس‌زمینه‌ای آمده باشم که صدایش را نشنوید اما این به معنای آن نیست که ما صدایی نداریم.»

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۴۷۳۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر