کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۵۳۲
تاریخ خبر:

زنانی ‌که ‌یک ‌نیستند

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | عملکرد بازیگران زن در جشنواره امسال ضعیف بوده؛‌ نه بازی خیره‌کننده‌ای رقم خورده و نه شخصیت‌های زن در فیلم‌ها چشم‌ها را دزدیده‌اند. کار هیات داوران برای دادن سیمرغ اصلی سهل و ممتنع است. هفت روز از نمایش فیلم‌ها گذشته است و همه فیلم‌های مهم جشنواره رونمایی شده‌اند.

حالا می‌توان با خیالی آسوده وضعیت کلی جشنواره را ترسیم کرد و عنوان «متوسط» برای کیفیت فیلم‌ها را به کار برد. در این جشنواره متوسط، وضع برای بازیگران مرد نسبتا خوب است و شاهد چند بازی درخشان بوده‌ایم. در بخش زنان اما «غافلگیری» رقم نخورده. امسال کار هیات داوران سهل و ممتنع است؛‌آن‌ها باید از بین بازی‌های متوسط یکی را انتخاب کنند.

*** فاطمه معتمدآریا |عامه‌پسند
بازیگر خوش نقش سینمای ایران ‌در جشنواره امسال «عامه‌پسند» را دارد. او نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند ؛‌زنی میانسال که بعد از جدایی از همسرش به یکی از شهرستان‌ها می‌رود. او می‌خواهد مستقل باشد و آرزوهای فروخورده را جبران کند. تلاش معتمدآریا مشهود است اما نه شخصیت مخاطب را انگشت به دهان می‌کند و نه بازی معتمدآریا. این بازیگر بارها توانایی‌اش در بازی با میمیک صورت را نشان داده و در «عامه پسند» فرصتی بیش از این در اختیارش نیست. او اگر سیمرغ بگیرد، به خاطر کارنامه درخشان پیشین است.

*** پریناز ایزدیار| سه کام حبس ، مغز استخوان
در هر دو فیلم نقش اصلی را دارد و شخصیت او محور اتفاق‌های دراماتیک است. پریناز ایزدیار در سه کام حبس نقش زنی از طبقه فرودست را بازی می‌کند که اسیر زیاده‌خواهی همسر شده. کیفیت فیلم پایین است و خیلی زود تکلیف شخصیت‌ها هم مشخص می‌شود. نقش زن پایین شهری و مستاصل را پیش‌تر از ایزدیار دیده‌ایم و سه کام حبس افزوده‌ای برایش ندارد. سوژه مغز استخوان ملتهب است؛ زنی که باید برای نجات جان فرزند تصمیمی سخت بگیرد. بازی ایزدیار اما به گونه‌ای است که مخاطب نمی‌تواند با دغدغه درونی‌اش همراه شود.

*** الناز شاکردوست |من می‌ترسم
از بازی غافلگیرانه «شبی که ماه کامل شد» خبری نیست. الناز شاکردوست در «من می‌ترسم» نقش زنی سرد و مهربان را بازی می‌کند. این نقش نیازی به اکت ندارد و آنقدر فرعی است که مجالی برای عرض اندام بازیگر باقی نمی‌گذارد.

*** لیلا زارع| خون شد، روز بلوا
در فیلم «خون شد» نقش زنی گرفتار در اعتیاد را بازی می‌کند. عیب ‌جایی است که مسعود کیمیایی در نمایش اعتیاد زن از الگوهای کلیشه‌ای بهره برده. به همین خاطر هم گریم او اغراق شده است و هم بازی‌اش. در «روز بلوا» نقش زنی از خانواده مرفه و معتقد را بازی می‌کند. بازی‌اش در این فیلم قابل دفاع است و بدون اضافه کاری توانسته ریزه‌کاری‌های زنان این طبقه را ارائه کند. با این حال محور اصلی درام نیست و حضورش فرع بر داستان است.

*** نسرین مقانلو| خون شد
بعد از سال‌ها یک نقش خوب به نسرین مقانلو رسیده. او در فیلم مسعود کیمیایی تلاش کرده تا به شمایل زنان این فیلمساز نزدیک شود. مقانلو مزد این تلاش را هم گرفته و توانسته تصویری باورپذیر از «زن دوم» که برای فرزندان همسرش «مادری» می کند،‌نشان دهد. او شانس اصلی سیمرغ مکمل است.

*** باران کوثری| کشتارگاه،عامه‌پسند
نقش‌های باران کوثری در «کشتارگاه» و «عامه پسند» کوتاه است. در اولی نقش دختری عرب زبان را بازی کرده که با سماجت قاتل پدرش را پیدا می‌کند و انتقام می‌گیرد. امتیاز بازی‌اش خویشتنداری در عین خشم است. با این حال کشتارگاه را نمی‌توان نهایت توان کوثری دانست. در «عامه پسند» هم نقشی کوتاه و معمولی بازی کرده است.

*** طناز طباطبایی | خورشید، شنای پروانه
سهم طناز طباطبایی از جشنواره امسال دو نقش کوتاه در «خورشید» و «شنای پروانه» است. در هر دو فیلم در خدمت داستان است و بازی‌اش قابل دفاع. در خورشید نقش مادری را بازی کرده که به خاطر یک اتفاق ناگوار برای فرزندش کارش به تیمارستان کشیده. در شنای پروانه هم قربانی همسرش شده. طباطبایی هم شانس سیمرغ مکمل است.

*** پانته‌آ پناهی‌ها| خروج
فرصتی که شخصیت «خروج» در اختیار پانته‌آ پناهی‌ها قرار داده ،غنیمت است. او در فیلم مردانه ابراهیم حاتمی کیا فرصت درخشش دارد اما در نهایت شگفتی خلق نمی‌شود.

کدخبر: ۳۰۸۵۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر