کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۱۷۶
تاریخ خبر:

زنانی موفق که نامشان را نمی‌دانیم

روزنامه هفت صبح| روز جمعه کنگره‌اي باعنوان «بانوان تاثیرگذار» برگزار شد که در راس آن انسیه خزعلی، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهوری و دکتر جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، حضور داشتند. علم‌الهدی این روزها در پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری شهید بهشتی فعال است.

کنگره 300 مهمان خارجی از 96 کشور داشت و 70 نفر از مقامات و فعالان زن حوزه‌های مختلف مثل وزرا، معاونان رئیس‌جمهوری کشورها و نمایندگان مجلس به ایران آمدند. فارغ از جزئیات مراسم و نحوه برگزاری، این کنگره چند نکته جالب داشت:

این کنگره قرار بود صدای زنان ایرانی، بدون واسطه رسانه‌های غربی باشد، اما به‌نظر نمی‌رسد زنان حاضر در این کنگره فارغ از همه توانایی‌ها و دستاوردهایشان، نماینده همه طیف‌های فکری زنان ایرانی باشند و جای بسیاری از آنها خالی بود.

در این مراسم «همسران روسای جمهوری بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهوری اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهوری اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان و همسر نخست‌وزیر ارمنستان» حضور داشتند.

اما ما نام هیچکدام از آنها را نمی‌دانیم و فقط با سمت‌شان معرفی شدند. نام دانشمندانی از کشورهای مختلف مثل سوئد، اتریش، بوسنی‌و‌هرزگوین، صربستان، قزاقستان، استرالیا، کانادا و… هم دیده نمی‌شود. این زنان هم در رسانه‌ها فقط با سمت‌شان معرفی شدند و جزئیاتی از نحوه تاثیرگذاری آنها در کشورشان نمی‌دانیم.

شما می‌توانستید نام خودتان را به‌عنوان یک زن تاثیرگذار در سایت گوهرشاد ثبت کنید. در نهایت اگر تاثیرگذاری برای شما عنوان مناسبی بود، نشان «گوهرشاد» به شما تعلق می‌گرفت. چند نهاد و سازمان دیگر هم می‌توانستند زنان تاثیرگذار مدنظرشان را به کنگره معرفی کنند.
تعدادی از مهمانان این کنگره سفری کوتاه به قم داشتند که استفاده از پوشش چادر توسط آنها در حرم حضرت معصومه جالب بود.

تعدادی از زنان حاضر در این کنگره از لباس‌های بومی سرزمینشان استفاده کرده بودند که تصاویر جالبی خلق کرده بود. به‌غیر از آن پذیرفته شدن نحوه‌ای از پوشش زنان که در حالت عادی در مراسم‌های ایران دیده نمی‌شود هم جالب توجه بود.

در پوستر صورتی و آبی این کنگره، نوشته شده که کنگره بانوان تاثیرگذار، خیزش بانوان برای جهانی سرشار از معنویت و عدالت است. این شعار در راستای ایده معاونت زنان ریاست جمهوری است. او چند روز پیش گفته بود که در نشست سال قبل سازمان ملل، مدیر اجرایی بخش زنان پرسشی را مطرح کرد که چرا شما برابری زن و مرد را نمی‌پذیرید؟ در پاسخ گفتم که تساوی به ضرر زن است و ما قبول نداریم‌. اما عدالت را می‌پذیریم. رنگ صورتی معمولا به‌طور کلیشه‌ای و پیش‌فرض، به‌عنوان نمادی از زنانگی جا افتاده است که البته مخالفان زیادی هم دارد.

در این کنگره طیف‌های مختلفی از زنانی که تاثیرگذار معرفی شده‌ بودند، حضور داشتند: مادری دهه هفتادی، یکی از خادمان حرم حضرت معصومه در قم، یکی از اعضای جامعه خیرین مدرسه‌ساز یا یکی از اعضای شبکه‌ای که نامش به گوش آشنا نیست، یعنی شبکه ارتباطی زنان جمهوری اسلامی ایران.

شرح عکس: این تصویری از کنگره «بانوان تاثیرگذار» است که جمعه 30 دی برگزار شد‌. در این تصویر نمایندگانی از ایران در کنار یکی از مهمانانی نشسته‌اند که مانند سایر دعوت‌شدگان چیز زیادی از آنها نمی‌دانیم. پوشش متفاوت این مهمان خارجی در کنار میزبانان ایرانی برای رسانه‌ها جالب توجه بود.

کدخبر: ۵۰۰۱۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر