کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۲۳۷
تاریخ خبر:

زمزمه ورود شاسی‌بلند ‌دایون چین به‌نام Y۵

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| دایون چین را معمولاً ‌با کامیون‌ها و کامیونت‌هایش می‌شناسند‌ اما این برند تجاری‌ساز هم مثل فوتون و ایسوزو تصمیم گرفت ‌ از نمد بازار پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها کلاهی برای خود دست و پا کند و اینگونه بود که پیکاپ V5 یا آنطور که در خود چین آن را می‌شناسند، فودی F22 در سال ۲۰۱۶ متولد شد. اخیراً اعلام شد ‌ مکث موتور که از زیرمجموعه‌های ماموت خودرو است، این پیکاپ را به بازار ایران خواهد فرستاد‌ اما V5 تنها نماینده دایون در ایران نیست.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر مذاکره یکی از شرکت‌های خصوصی با دایون برای مونتاژ شاسی‌بلند این برند به نام Y5 در ایران در فضای مجازی منتشر شده است. آنطور که گفته می‌شود، این خودروساز خصوصی می‌خواهد نشان دایون Y5 را در ایران تغییر دهد و این محصول را در محدوده شهر ساوه مونتاژ کند. با این اطلاعات شرکت مذکور یکی از شرکت‌های کاریزان خودرو یا نورا موتور پارس خواهد بود. کاریزان خودرو در حال حاضر خودروهای تجاری با نام کاویان را به بازار عرضه می‌کند و در نورا موتور پارس هم سانگ‌یانگ تیوولی مونتاژ می‌شود.

جالب است بدانید ‌ نسخه‌ای از دایون Y5 با نام فودی لندفورت نیز قرار بود در زامیاد و با نام تیوان مونتاژ شود که تاکنون به سرانجام نرسیده است. دایون Y5 در صورت ورود به بازار در جایگاه خودرویی نظیر فوتون ساوانا و لندمارک V7 قرار می‌گیرد؛ یعنی یک شاسی‌بلند دودیفرانسیل چینی با قابلیت‌های آفرودی که چندان ظاهر زیبایی هم ندارد. مهم‌ترین مشکل این خودرو اما وجود رقیبی غیرچینی همچون یوآز پاتریوت است که آن هم در زمینه آفرود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در صورت ورود Y5 با قیمت بالاتر از ۸۰۰ میلیون تومان به عنوان رقیبی جدی در برابرش ظاهر خواهد شد.

به احتمال زیاد دایون Y5 با پیشرانه دو لیتری توربو ۲۰۲ اسب بخاری با ۲۸۰ تا ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور به بازار ایران می‌آید و برای حضور قوی‌تر از ابتدا با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک مونتاژ می‌شود. البته این احتمال هم وجود دارد که طرف ایرانی برای پایین آوردن قیمت Y5 در ایران، پیشرانه ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی را انتخاب کرده باشد. این پیشرانه همان پیشرانه نام‌آشنای میتسوبیشی است که سال‌هاست آن را زیر کاپوت پیکاپ‌های مونتاژی در ایران می‌بینیم و دیگر توان رقابت با پیشرانه‌های توربوی روز را ندارد.

کابین دایون Y5 اگرچه به پای کراس‌اوورهای روز چینی همچون دیگنیتی و کی‌ام‌سی K7 نمی‌رسد اما در قیاس با دو خودروی سلف خود یعنی فوتون ساوانا و لندمارک V7 به مراتب بهتر است. در برابر یوآز پاتریوت هم دایون از آپشن‌هایی بهره می‌برد که باعث می‌شوند تجربه آفرودی این خودرو یک سر و گردن بالاتر از پاتریوت باشد: کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کمکی حرکت در سراشیبی، ترمز پارک برقی و اتوهلد. در زمینه آپشن‌های رفاهی هم وضعیت دایون Y5 بدک نیست. صندلی راننده‌اش برقی است، تهویه اتوماتیک دوکاناله دارد، برای صندلی‌های جلو گرمکن در نظر گرفته شده و سانروف و استارت دکمه‌ای هم مشاهده می‌شوند.

کدخبر: ۴۱۴۲۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر