کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۵۰۸
تاریخ خبر:

زمان عرضه کراس‌اوور ایرانی‌ سایپا اطلس‌ ‌

روزنامه هفت صبح | سایپا در سال ۱۴۰۰ به جز شاهین و آریا، قصد عرضه خودروهای دیگری را هم به بازار دارد. سیدجواد سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در تاریخ ۱۸ بهمن ‌ ۹۹ خبر داده که تولید نمونه نهایی محصول جدید سایپا، به اتمام رسیده و این شرکت، به‌زودی نیز آن را رونمایی خواهد کرد. نام خودرو جدید این شرکت، «سایپا اطلس» است.

به گزارش باما، آقای سلیمانی درباره سایپا اطلس گفته ‌ این خودرو، ظاهری مدرن و زیبا داشته و به امکاناتی مدرن نیز تجهیز شده است. مدیرعامل سایپا همچنین گفته ‌ این خودرو در سگمنت B طراحی شده است. به عبارت دیگر شاهد کراس‌اووری کوچک‌تر از آریا خواهیم بود.سایپا هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده است که این خودرو ‌ روی کدام پلتفرم توسعه یافته است.

با این حال پایگاه اسب بخار به نقل از منابع آگاه اشاره کرده که خودرو ‌ روی پلتفرم X200 سایپا تولید می‌شود. این پلتفرم مخصوص خودروهای کوچک است و تا به حال خودروهای تیبا و تیبا ۲ به صورت مستقیم و کوییک به صورت غیرمستقیم و در قالب پلتفرم Q200 از آن استفاده کرده است. از این رو می‌توان گفت ‌ بازار نسبت به آن بیگانه نیست و فروش موفق خودروهای ذکر شده می‌تواند حاکی از موفقیت X200 در عرصه عمل باشد.
اما زیر کاپوت اطلس چه پیشرانه‌ای قرار دارد؟ با توجه به اقتصادی‌ بودن آن باید انتظار پیشرانه‌ای کم‌حجم و با بازدهی مطلوب را داشته باشیم که پیشرانه‌‌ ۱٫۵ لیتری توربوی ارتقایافته تیبا است که با کد M15 شناخته می‌شود و قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار نیرو و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور است.‌ سایپا ‌ روی این پیشرانه تغییراتی اعمال کرده ‌ که به بهبود عملکرد آن منجر شده است:

سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ (VVT) روی آن نصب شده؛ روی طراحی پیستون و رینگ‌های آن کار شده است؛ سیستم منیفولد هوای متغیر اضافه شده است؛ دریچه ‌ گاز برقی شده ‌ و سیستم روغن‌کاری تغییر کرده است. همچنین برای احتراق بهتر موتور طراحی پیستون و تاج آن تغییر کرده است. احتمال می‌رود ‌ اطلس با جعبه دنده پنج سرعته دستی با کد ۵F18 به بازار عرضه شود. البته با توجه به رویکرد اخیر سایپا که دنبال گسترش سبد محصولات اتوماتیک خود است و اخیراً از ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک داخلی نیز رونمایی کرده ‌(کوییک اتومات)، می‌توان انتظار داشت که گزینه‌‌ گیربکس اتوماتیک نیز برای آن در نظر گرفته شود.

سایپا اطلس در نسخه فول آپشن دنده‌ای به سنسور نور، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم، رینگ آلومینیومی، رهیاب ماهواره‌ای و… مجهز است.

تجربه موفق مونتاژ خودروهایی همچون سیتروئن C3، رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ توسط خودروسازان داخلی حکایت از آن دارد که عرضه‌‌ خودروهای کراس‌اوور شهری توسط خودروسازان داخلی، با توجه به شبکه گسترده خدمات پس از فروش آنها، استراتژی بازاری سودآور است. همین امر احتمال موفقیت اطلس را بالا برده است.

کدخبر: ۳۷۲۵۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر