کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۵۱۴
تاریخ خبر:

زمانی برای المیرا، ‌عادل و درخت گردو

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| تلویزیون هر لحظه ظرفیت ایجاد جنجال و سروصدا را دارد. طبعا اگر هیاهو در راستای کمک به دیده شدن باشد، باید مدیران از آن استقبال کنند اما غالبا سروصداها بار منفی دارند. در تعطیلات اخیر، سهم تلویزیون از حواشی کم نبود: حذف سکانس فیلم درخت گردو، شائبه ممنوع‌الکاری المیرا شریفی‌مقدم، انتساب نقل‌قولی درباره فردوسی‌پور به رهبر انقلاب و نیز انتشار نظرسنجی سریال‌ها و برنامه‌های ماه رمضان موضوعات داغ تعطیلات بودند.

‌مورد اول| حذف خانم شریفی‌مقدم؟
در تعطیلات نوروز، ‌مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان با لبنان در مشهد یک حاشیه مهم داشت و آن شیوه برخورد نامناسب با چند بانو بود. انتشار ویدئوی متفرق کردن آنها با اسپری، مورد اعتراض قرار گرفت. المیرا شریفی‌مقدم، گوینده شبکه خبر که حضوری فعال در توئیتر دارد هم دل‌آزرده شد و این‌طور واکنش نشان داد: «فیفا هنوز بیدار نشده؟»

این جمله مورد سوءبرداشت قرار گرفت و برخی گفتند مجری شبکه خبر خواهان تعلیق فوتبال ایران است. شریفی‌مقدم خیلی‌زود آن را حذف و توئیتی در توضیح منظور خود جایگزین کرد. برخی رسانه‌ها و کانال‌های خبری اما دست‌بردار نبودند و با انتشار سلسله گزارش‌هایی خواهان برخورد با شریفی‌مقدم شدند. چند روز پیش و بعد از طولانی شدن عدم حضور او روی آنتن، خبر ممنوع‌الکاری‌اش در فضای رسانه پیچید. خود او دست به تکذیب زد و در توئیتر نوشت: «ترم چهارم مقطع دکتری علوم ارتباطات؛ وقت گرفتن مرخصی و زمان برای کسب آمادگی برای شرکت در آزمون جامع است. برقرار باشید.»

با این حال چند خبر دیگر که در قالب توئیت و عمدتا با نام‌های ناشناس منتشر شدند، حکم به ممنوع‌التصویری این گوینده می‌دهد. شریفی‌مقدم را می‌توان مطرح‌ترین گوینده شبکه خبر در سال‌های اخیر دانست که در چند بزنگاه از خود نامی مطرح ساخته است. ازجمله گریه برای کشته‌شدگان منا، صحبت راحت و خودمانی با همسر در التهاب زلزله پایتخت، گفت‌وگوی‌های گزنده با مسئولان و حضور دائمی در توئیتر. این اقدامات بدون تبعات نبوده است و …

مورد دوم| توصیه برای بازگشت عادل؟
هفته گذشته رئیس سازمان صدا‌و‌سیما با رهبر انقلاب دیدار کرد که چند روز بعد روایت‌هایی از این دیدار در برخی رسانه‌ها (عمدتا کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام) منتشر شد. در یکی از خبرها نقل‌قولی منسوب به رهبری درباره وجاهت عادل فردوسی‌پور و رامبد جوان به‌چشم می‌خورد. حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی صدا‌و‌سیما در توئیتی نسبت به تحریفات مطرح شده درباره این دیدار در کانال‌های مجازی واکنش نشان داد.

خبرگزاری تسنیم هم مدعی شد که «در این دیدار از افراد و مصادیق نام برده نشده؛ در حالی‌که در روایتِ منتشر شده در فضای‌ مجازی با ذکر نام‌ چهره‌هایی همچون عادل فردوسی‌پور و رامبد جوان، مواضعی مرتبط با حضور این چهره‌ها در تلویزیون به رهبر انقلاب نسبت داده شده است.» در هر حال بار دیگر نام فردوسی‌پور به صدر خبرها بازگشت؛ آیا پیمان جبلی بر وعده خود مبنی بر بازگشت او باقی است؟

مورد سوم| اشتباه در حذف دیالوگ؟
این اتفاق را می‌توان نمونه‌ای خوب برای «تفاهم» دانست. نمی‌دانیم اصل ماجرا چیست اما همین که اشتباه اصلاح شد، اتفاقی مهم رخ داده است. محمد‌حسین مهدویان اعتراض کرد که چرا سکانس «درخت گردو» در تلوبیون‌پلاس حذف شده. از قضا این سکانس یک دیالوگ کلیدی دارد: «ما کردها اگر امیدمان را از دست می‌دادیم تا حالا از بین رفته بودیم.»

اعتراض مهدویان مثل بمب ترکید اما تلوبیون خیلی زود ابتکار عمل را دست گرفت: «حذف یک دیالوگِ خاص از این فیلم، به اشتباه صورت گرفته و اکنون نسخه کامل «درخت گردو» در تلوبیون‌پلاس بارگذاری شده است.» مهدویان هم از مدیرعامل تلوبیون پلاس تشکر کرد و ماجرا فرجامی خوب داشت.

مورد چهارم| یک نظر‌سنجی نومید‌کننده
انتشار نظرسنجی مرکز تحقیقات درباره برنامه‌ها و سریال‌های رمضان امسال نومید‌کننده است. در این آمار میزان مخاطبان سیما، ۸/۷۴ اعلام شده که به‌وضوح حکایت از افت بیننده نسبت به سال‌های قبل دارد. خبرگزاری صبا با استناد به خبرهای رسمی روابط عمومی صدا‌و‌سیما در سال‌های گذشته، نوشته است شبکه‌های تلویزیون در سال ۱۴۰۰ با ۳/۷۹درصد، سال ۹۹ با ۸۱‌درصد، سال ۹۸ با ۸۴‌درصد و سال ۹۷ با ۳/۷۶ درصد بالاتر از رمضان امسال بوده‌اند.

کدخبر: ۴۵۲۵۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر