کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۴۱۹
تاریخ خبر:

زاهدی‌فر مغضوب اما خوش‌یمن برای استقلال

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | با اعلام کمیته داوران، فدراسیون فوتبال محمدحسین زاهدی‌فر را به عنوان داور دربی مرحله نیمه نهایی جام حذفی انتخاب کرد. انتخاب او با واکنش تند هواداران استقلال در فضای مجازی مواجه شده است و آنها با مرور قضاوت‌های او در دو دوره اخیر لیگ برتر، خواهان تغییر داور دربی نیمه نهایی شده‌اند. در این مطلب قضاوت‌های زاهدی‌فر برای استقلال را در دو فصل اخیر مرور می‌کنیم تا مشخص شود که آیا اعتراض هواداران استقلال به حق است یا نه؟

*** لیگ نوزدهم / استقلال ۵-‌ صنعت نفت صفر(هفته دهم)
این اولین قضاوت زاهدی‌فر برای استقلال در لیگ نوزدهم بود. با توجه به نمایش خوب استقلال و پیروزی یکطرفه این تیم بر صنعت نفت شاید به نظر برسد که قضاوت زاهدی‌فر موردی نداشته اما واقعیت این است که او در همین بازی دو پنالتی مسلم را به سود استقلال اعلام نکرد! به گفته سعید مظفری‌زاده، کارشناس داوری، زاهدی‌فر در این بازی از اعلام دو خطای پنالتی روی شیخ دیاباته خودداری کرد.

مظفری‌زاده همچنین معتقد بود گل پنجم استقلال که توسط هروویه میلیچ به ثمر رسید، سالم بود اما تعدادی از کارشناسان داوری این گل را به دلیل خطای میلیچ روی مدافع صنعت‌نفت آبادان مردود می‌دانستند. در مجموع اشتباهات زاهدی‌فر در این بازی کم نبود اما او خوش‌شانس بود که استقلال به یک پیروزی پرگل رسید و مربیان و بازیکنانش زیاد روی اشتباهات او زوم نکردند.

*** سپاهان ۲-‌ استقلال ۲ (هفته دوازدهم)
این بازی احتمالا بامزه‌ترین و عجیب‌ترین اشتباه داوری لیگ نوزدهم را در خود دارد. استقلال در اوایل نیمه دوم و در حالی که با یک گل از سپاهان عقب بود صاحب یک موقعیت شد که به اعتقاد کادر فنی و بازیکنان این تیم باید توسط داور اعلام پنالتی می‌شد. در این صحنه سانتر هروویه میلیچ مدافع چپ استقلال از روی نقطه کرنر در محوطه جریمه در حالی که کی‌روش استنلی برای دفع توپ به هوا پریده بود توپ به دست این بازیکن برخورد کرد.

صحنه‌ای که در تصاویر آهسته تلویزیونی و همچنین عکس‌هایی که توسط عکاسان این بازی منتشر شد حاکی از برخورد کامل توپ به دست استنلی کی‌روش بود. استقلالی‌ها به شدت نسبت به این صحنه اعتراض داشتند اما زاهدی‌فر اعتقادی به پنالتی نداشت تا یکی از جنجالی‌ترین صحنه‌های لیگ برتر نوزدهم رقم بخورد. استقلال بعد از این بازی دو بار دروازه سپاهان را باز کرد تا کمی ماجرای اعلام نشدن پنالتی توسط داور به حاشیه برود اما رسانه‌ها و کانال‌های خبری خیلی زود با نشر فیلم و عکس‌های مربوط به هند از پنالتی بودن این صحنه پرده‌برداری کردند.

صحنه خطای هند پنالتی کی‌روش استنلی آنقدر واضح بود که خداداد عزیزی در یکی از مصاحبه‌هایش به شوخی گفت این صحنه از روی کره ماه هم به وضوح دیده می‌شد‌ اما این تنها صحنه جنجالی این بازی نبود. سپاهان در دقیقه ۹۶ توسط امید نورافکن به گل تساوی رسید و از شکست مقابل استقلال گریخت اما تصاویر آهسته نشان داد که قبل از رسیدن توپ به امید نورافکن، استنلی کی‌روش که پاس را به او داده بود در منطقه آفساید قرار داشت و این گل هم باید مردود اعلام می‌شد.

اما کمک زاهدی‌فر آفساید را نگرفت و بازی با تساوی ۲-۲ به پایان رسید. البته در این بازی سپاهانی‌ها هم اعتراض‌هایی به قضاوت زاهدی‌فر داشتند. آنها معتقد بودند که او باید عارف غلامی را به دلیل تحریک هواداران سپاهان و برخورد فیزیکی با داور و همچنین روزبه چشمی را به دلیل خطای شدید روی استنلی کی‌روش از بازی اخراج می‌کرد.

*** لیگ هجدهم / سایپا یک-‌ استقلال۲(هفته نهم)
این بازی صحنه خاصی نداشت. زاهدی‌فر در دقیقه ۷۹ یک خطای پنالتی برای استقلال روی اللهیار صیادمنش اعلام کرد که اگر چه علی دایی به آن اعتراض داشت اما کارشناسان داوری معتقد بودند که قضاوت زاهدی‌فر در این صحنه درست بوده است.

*** استقلال صفر-‌ پدیده صفر (هفته سیزدهم)
این هم یکی از جنجالی‌ترین قضاوت‌های زاهدی‌فر در بازی‌های استقلال بود. او در دقیقه ۱۰ محمد دانشگر را به دلیل خطا روی حسین مهربان با کارت زرد جریمه کرد که بعضی از کارشناسان داوری معتقد بودند جریمه این خطا کارت قرمز بود. در نیمه دوم هم خطای شدید قاسمی‌نژاد روی طارق همام می‌توانست با کارت قرمز زاهدی‌فر مواجه شود که این اتفاق رخ نداد و داور از این صحنه گذشت‌ اما مهم‌ترین صحنه بازی در راه بود.

در دقیقه ۷۹ استقلال توسط فرشید باقری به گل برتری رسید اما کمک‌داور بازی پرچم زد و این گل را آفساید اعلام کرد. ولی مرور تصاویر آهسته نشان می‌داد که گل استقلال سالم بوده است! چند دقیقه بعد زاهدی‌فر با دادن کارت زرد دوم به اللهیار صیادمنش او را از زمین اخراج کرد. آن هم به دلیل اینکه بعد از سوت به توپ ضربه زده بود. اینجا هم کارشناسان داوری معتقد بودند زاهدی‌فر سخzzzتگیرانه عمل کرده و می‌توانست این صحنه را مدیریت کند.

*** استقلال خوزستان صفر -‌ استقلال یک / (هفته چهاردهم)
این بازی هم صحنه خاصی نداشت و قضاوت زاهدی‌فر در این مسابقه با نمره قبولی کارشناسان داوری مواجه شد.

*** سپاهان صفر-‌ استقلال یک (هفته بیست و پنجم)
یک بازی بزرگ دیگر و یک قضاوت جنجالی دیگر از محمدحسین زاهدی‌فر! در دقایق پایانی این بازی علی کریمی هافبک تیم استقلال توپ ارسالی از روی نقطه کرنر را تبدیل به گل کرد اما زاهدی‌فر این گل را نپذیرفت تا بعد از بازی مشخص شود تصمیمی کاملا اشتباه گرفته است. موضوع قابل ذکر اینکه در آن زمان مشخص نشد که چرا زاهدی‌فر این گل را مردود اعلام کرده است.

مرور صحنه آهسته نشان داد که هیچ اتفاق خاصی در این صحنه رخ نداده و هنوز هم مشخص نیست چرا زاهدی‌فر گل کریمی را مردود اعلام کرد. البته در آن بازی استقلال با گل دقیقه ۹۳ آیاندا پاتوسی بازی را یک بر صفر برد تا اشتباه داور مسابقه عملا در نتیجه بازی تاثیرگذار نباشد. شاید اگر پاتوسی گل برتری استقلال را نمی‌زد و بازی با تساوی به پایان می‌رسید اعتراض استقلالی‌ها به این صحنه بیشتر می‌شد و زاهدی‌فر تحت فشار زیادی قرار می‌گرفت.

*** مورد عجیب زاهدی‌فر
مرور قضاوت‌های محمدحسین زاهدی‌فر در بازی‌های استقلال در دو فصل اخیر نشان می‌دهد که او اشتباهات تاثیرگذاری علیه استقلال داشته و همین اشتباهات باعث شده تا ذهنیت هواداران استقلال نسبت به او منفی باشد اما با وجود این اشتباهات زیاد و تاثیرگذار، نکته اینجاست که استقلال با قضاوت زاهدی‌فر در این دو فصل هرگز نباخته است!

در شش بازی که او برای استقلال سوت زده است، آبی‌ها صاحب چهار برد و دو تساوی شده‌اند و به نظر می‌رسد با وجود ذهنیت منفی هواداران استقلال، زاهدی‌فر داور خوش‌یمنی برای این تیم است. لازم به ذکر است که زاهدی‌فر در این فصل یک بار هم برای پرسپولیس سوت زده که در آن بازی پرسپولیس با نتیجه ۳بریک پیکان را شکست داده است.

کدخبر: ۳۴۶۴۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر