کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۰۶۰
تاریخ خبر:

زانیار و بامداد خونین اسلو

روزنامه هفت صبح | در حالی‌که همه چشم به راه شروع مذاکرات برجامی در نروژ هستند، خبر دیگری از این کشور به گوش می‌رسد که رد یک ایرانی هم در آن دیده می‌شود . دیروز خبر حمله به یک کلوپ شبانه مربوط به همجنس‌گراها در اسلو نروژ منتشر شد. طبق گزارش‌هایی که پلیس این کشور داده در این حمله دو نفر کشته و ۲۱‌نفر هم زخمی شدند که حال ۱۰نفر از آنها وخیم است. پلیس نروژ می‌گوید تیراندازی در یک کلوپ شبانه همجنس‌گرایان و مکان‌های مجاور آن در اسلو، پایتخت این کشور به‌عنوان یک حمله تروریستی تلقی می‌شود.

گفته شده ضارب ۴۲‌ساله که یک شهروند نروژی ایرانی‌الاصل است، بازداشت شده است. پلیس می‌گوید که او سابقه کیفری دارد و برای سرویس‌های امنیتی شناخته‌شده، بوده است. البته گویا سوابق کیفری او مربوط به جرایم کوچکی بوده که او را در زمره افراد تحت مراقبت قرار نمی‌داده است؛ مثل حمل چاقو و مواد مخدر. گویا این حمله در آستانه مراسم سالانه رژه همجنس‌گرایان اسلو صورت گرفته که قرار بود دیروز برگزار شود اما این رژه و همه رویدادهای مرتبط بلافاصله لغو شده‌اند.

جزئیات کمی در مورد این حادثه وجود دارد؛ مثلا هویت ضارب هنوز اعلام نشده اما منابع غیر‌رسمی می‌گویند اسم او زانیار متاعپور است که در ۱۲‌سالگی به همراه خانواده‌اش به نروژ مهاجرت کرده است. او پدر چند بچه کوچک است و در سال‌های اخیر برخی رفتارهای رادیکال از او دیده شده.

در مورد حادثه هم فقط می‌دانیم که این حمله حدود ساعت ۰۱:۰۰ به وقت محلی (۲۳:۰۰ به وقت گرینویچ) در سه مکان به شکل متوالی انجام و فرد مظنون زنده و سالم دستگیر و دو قبضه سلاح از او کشف و ضبط شده است. تیراندازی در میخانه لندن، بار محبوب اقلیت‌های جنسی و همچنین در نزدیکی کلوپ جاز نیلسن و یک کافه فروش غذای آماده صورت گرفته است.

اولاو روئنبرگ، روزنامه‌نگار شبکه تلویزیونی عمومی NRK گفته: «مردی را دیدم که با یک کیف وارد شد، او اسلحه را برداشت و شروع به تیراندازی کرد.»یک شاهد دیگر هم گفت: «من در محوطه بیرونی بار بودم که این اتفاق افتاد. متوجه شدم که یک گلوله شلیک شده است و تکه‌های شیشه به من برخورد کرد. تیراندازی‌ بیشتری شد، بنابراین من به داخل بار فرار کردم و سعی کردم دیگران را به داخل ببرم.»

او ادامه داد: «در ابتدا خیلی‌ها متوجه نشدند چه اتفاقی افتاده ولی بعد وحشت کردند.» یک زن به روزنامه Verdens Gang گفته که فرد مسلح با دقت به سوی اهدافش، هدف گرفته بود. او گفت: «وقتی فهمیدم جدی است، دویدم. مردی غرق در خون روی زمین بود و حرکت نمی‌کرد.»

یک مرد دیگر به این روزنامه گفت افراد زیادی را روی زمین دیده که سرشان زخمی بوده است.یوناس گاهر استوره، نخست وزیر نروژ، این حمله را تکان‌دهنده و وحشتناک توصیف کرده و گفته که هنوز مشخص نیست پشت این حمله وحشتناک چه چیزی وجود دارد.

کدخبر: ۴۶۴۰۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر